Fjernundervisning via Internett

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Tabeller av objekter Klassen ArrayList
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Velkommen som nettstudent!
Student Exchange Programme
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness,
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Studentliv på NTNU. Kort om NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Tidligere Norges tekniske høyskole (NTH) studenter To universitetsområder:
1 Master i teknologi – 2-årig påbygging Linjen for Datateknikk Bård Kjos Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap NTNU.
Høgskolen i Østfold. 5 avdelinger Informatikk og automatisering - IA
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Institutt for databehandling1 EuroCompetence og KIOS - et EU-prosjekt innenfor Socrates-programmet og et prosjekt støttet av.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
1/34 NVU-konferansen 2002: Evaluering og kvalitetssikring i e-læring Geir Maribu Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag 26. februar.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Ta fag fra videregående skole
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
Japan: Studier og arbeid
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
2005 Informasjonsmøte mandag 5.12 Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
2005 Informasjonsmøte torsdag Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
For studieinformatører og –veiledere Tirsdag 30. juli 2013 Studiestarten 2013.
Forkurs, TRES og Y-veien
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Utskrift av presentasjonen:

Fjernundervisning via Internett Geir Ove Rosvold og Geir Maribu AiTEL Høgskolen i Sør-Trøndelag geirove@aitel.hist.no http://www.idb.hist.no/~geirove/

Nettverksuniversitetet Høgskolen i Sør-Trøndelag er med i Nettverksuniversitetet Nettverksuniversitetet består av 9 institusjoner Høgskolen i Agder Høgskolen i Bergen Høgskolen i Narvik Høgskolen i Sør-Trøndelag Høgskolen i Stavanger Høgskolen Stord/Haugesund Norges teknisk-naturvitenskapelig universitet Universitetet i Bergen Tilbyr til sammen 150 fag via Internett

Tradisjonelt klasserom I klasserommet: Lærestoff Øvingsoppgaver Diskusjoner, spørsmål og svar Klasserommet åpnes: Kan teknologien hjelpe oss til å utføre det samme mot fjerne studenter? Kan teknologien gi oss en annen undervisning? … og aller helst en bedre undervisining? … til nye grupper? førstegangsopplæring livslang læring Klasserommet forelesning dialog lærer studenter

Fjern veggene, og åpne opp klasserommet forelesning lærer dialog studenter Klasserommet er over alt

Det grenseløse klasserommet på Internett Læreren på sitt kontor student

Studenter over hele verden På fartøy utenfor Australia, plattform i Nordsjøen Indonesia, Portugal, USA, India, Malaysia, Arabiske emirater, Danmark, Island, ... I forbindelse med EU-prosjekt: Finland, Nederland, Hellas, England, Italia

Metoden - 1 Enkel metode basert på erfaringer fra klasserommet Læringsaktiviteter Nytt lærestoff på nettet en gang per uke Innsendingsoppgaver som rettes og kommenteres Prosjekt- og gruppearbeid på nettet. Andre aktiviteter Asynkrone diskusjonsgrupper på nettet Kommunikasjon via e-post Synkrone diskusjoner via Chat (IRC) til veiledning og prosjekt/gruppe-arbeid Video-møter via desktop konferansessystemer Enkel teknologi hjemmedatamaskin Internett-abonnement

Fjernundervisningen sett fra studenten Henter leksjonen HTML- ,Word-, eller pdf-dokument Består av læremateriell: leksjonen, øvingsoppgaver, henvisninger til annet materiell i bøker eller på Web. Arbeider med lærestoffet Jobber seg gjennom øvingsoppgavene Sender besvarelsen til lærer som vedlegg til Epost Mottar deretter en rettet besvarelse + et løsningsforslag Deltar i diskusjonsgrupper (asynkrone) Med de andre studentene og læreren vis diskusjonsgrupper på News …og via Epost og Mailinglister Online diskusjoner (synkrone) Flere studenter og lærer diskuterer via Internett (IRC) Faste veiledningstimer på Internett hver uke Studenter produserer læremateriell for Web Samarbeidslæring Prosjektarbeide Grupperarbeider

Fjernundervisningen sett fra læreren Organiserer det virtuelle grenseløse klasserommet Legger leksjoner ut på Web Web brukt som oppslagstavle beskjeder til studenter fra lærer/administrasjon diverse lister: studenter, godkjente øvinger, etc. Svarer på spørsmål fra studentene via E-post Deltar i diskusjoner og svarer på spørsmål i diskusjonsgruppene på News Online synkrone diskusjoner med IRC Legger forholdene til rette slik at studentene kan publisere eget stoff i klasserommet, dvs på Web

“NITOL-metoden” Hva består det virtuelle lærings-miljøet av? Struktur: Fast oppsett med faste innslag Ukentlig lærestoff inkludert øvings-oppgaver Studenter og lærere presenterer seg Bruk av øvingslærere til veiledning Innsending av oppgaver for retting Veiledning via IRC og e-post Klasseromsdiskusjoner Asynkrone diskusjoner på News-grupper Synkrone diskusjoner og veiledning på IRC Administrativ info Oppslagstavle (meldinger) Viktige pedagogiske elementer: Studenten er den aktive Gruppetilhørighet ivaretas Varierte kommunikasjonsformer Studentene lærer seg morgendagens arbeidsform

Øvingsoppgaver via e-post Vedlegg til e-post Retting utføres av faglærer/øvingslærer Hvis mulig foregår retting direkte i Word-dokument I andre fag er besvarelsen et program, et regneark, databasefil, o.l. spørsmål svar kommentar

Asynkrone diskusjoner - 1 grunnkurs.diskusjon databaser.diskusjon dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg programmering.diskusjon dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg dg dgdsfg dfg sdfg dsfg sdfh sdfh sdfhg sølsdf ødl døflg øsdlfg dsg

Synkrone diskusjoner: Chat-programmer Mange (alle?) studenter kan diskutere samtidig Tekstbaserte diskusjoner Brukes til veiledning og gruppearbeid

Videokonferanser - 1

Videokonferanser - 2

Forskjellige organiseringer Fjernundervisning mot enkeltstudenter privat eller via jobb uaktuelt å reise for å delta på samlinger Fjernundervisning i kombinasjon med samlinger egner seg godt der flere er samlet på samme geografiske sted en samling ved oppstart av nytt semester flere samlinger i løpet av semesteret Eks: 30 stk ansatte i Telenor Mobil i Rørvik følger et opplegg på 24 vekttall. Friere opplegg Studenten velger sjøl starttidspunkt og tempo/progresjon Vårt opplegg starttidspunkter: første uke i september og tredje uke i januar prøver å dra med oss alle studentene i samme tempo Studentene kan “strekke” faget over 2 semestre

Oppstarten Avdeling for informatikk og e-læring, Høgskolen i Sør-Trøndelag NITOL-samarbeidet la grunnlaget Arbeidet videreføres med Nettverksuniversitetet (NVU) 2-årig HSK-studium i “Drift og vedlikehold av edb-systemer” Første gang 1992 med 28 studenter Stort behov for folk med kompetanse på lokalnettverk HSK-studiet på Internett Første årskurs ble lagt på nettet i 1994. Startet med 2 fag og 12 studenter våren 1994 Studenter som fullførte 1.årskurs på nettet startet direkte i 2.årskurs “på huset” hos oss.

Tilbudet fra HiST/IDB per 2000 Komplette studier via Internett 2-årig høgskoleutdanning i Informasjonsbehandling 2-årig høgskoleutdanning i “Drift og vedlikehold av edb-systemer” 1-årig videreutdanning i data 3-årig ingeniørutdanning - 1.årskurs på nett fra høsten 2000 Fagportefølje på Internett fra studieåret 2000/2001 41 fag tilbys både høst og vår Studentene velger sjøl studieprogresjon

Noen eksempler - 1 Voksenopplæringen i Forsvaret Rørvik-prosjektet Befalskolen for Sjøforsvaret i Horten henter datakurset sitt fra oss I år er 5.gang på rad, nå med 64 studenter som følger vårt fag fra eget klasserom i Horten Vernepliktige følger fag, f.eks Ørland flystasjon og Evjemoen Rørvik-prosjektet Samarbeid med Ytre Namdal vgs og Telenor Mobil 30 studenter (20 fra Telenor Mobil + 10 andre) følger 25 vekttall med fag fra alle NITOL-institusjonene 50 lærere tar 10 vekttall IT Ytre Namdal vgs er lokalt ressurssenter og tilbyr lokal veiledning og PC-labb Utenlandsstudenter 4-5 nordmenn som jobber på prosjekt i Indonesia 3 personer på forskningsfartøy for oljeleting (sist utenfor Australia) Ansatte på norske ambassaden i New Dehli Vernpliktsverket, Sivilforsvaret

Studiekompetanse Det kreves generell studiekompetanse for å avlegge eksamen og få tildelt vitnemål, for eksempel som høgskolekandidat Får å få generell studiekompetanse kreves følgende: Eksamen fra videregående skole: Generell studiekompetanse innebærer at du må ha følgende 5 fag fra allmennfaglig studieretning (eller tilsvarende): Norsk hovedmål, sidemål og muntlig, Engelsk, Samfunnsfag, Matematikk 1MA og Naturfag 1NA. Eksamen fra 3-årig studieretning for handel- og kontorfag tilfredsstiller også kravene til generell studiekompetanse. Studenter som allerede har en grad fra høgskole/universitet har automatisk generell studiekompetanse uavhengig av kravene til fag fra videregående skole. Studenter som ikke direkte tilfredstiller kravene om fagene fra vidr. skole, og som heller ikke har eksamen fra universitet/høgskole kan gis en individuell vurdering, og eventuelt gis såkalt realkompetanse.

Lånekassen Studenter som følger minst 50% studiebelastning per semester (dvs minimum 5 vekttall) kan innvilges lån. Lånesøknad sendes via institusjonen man studerer ved.

På nettet! www.nvu.no aitel.hist.no/nettfag/

På nettet