Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Matematikk i uterommet.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Veiledet matematikk.
Tidligere læreplaner.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Forskjeller på tale og skrift
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Differensiering fordi…
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
Den flerkulturelle skolen
Matematikkundervisning - noen tanker Christin Borge PPU, Høgskolen i Vestfold Våren 2006.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Fag / tema Matematikk Trinn 1.klasse
Praktisk bruk av Lærerens digitalbok og gratis digitale elevressurser
Didaktiske analysekategorier
Tallknuserne og de fire regnearter
Undersøkelseslandskap
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Matematikk Noen betraktninger omkring fysikk og naturvitenskap.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Matematikk på mellomtrinnet
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Matematikkundervisning i Sandefjord
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Matematikk LUB Elise Klaveness
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Læring og undervisning i matematikk
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene Elevaktiv undervisning.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Er gutter et problem? Terje Melaas. Fokus Alle barn skal støttes til å leke lenge. Da må det være spennende!
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
De fire regneartene.
Velkommen til foreldremøte
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Oppgave 5, side 108: Min stol – stolen min
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Elevintervju B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?

Gjøre Tegne Høre Regne Hva er elevaktivitet?

Med elevaktivitet mener vi at elevene får være med å diskutere, arbeide med problemløsningsoppgaver, og samarbeide. Eleven skal være den aktive parten i undervisningen, både mentalt og fysisk.

Viktige mål for undervisningen Lære matematikk uten alt for stort fokus på læreboka. Unngå for mye ”gjett hva læreren tenker- metoden”. Ta vare på de kunnskapen elevene sitter inne med når de begynner på skolen. Problemløsing viktig. Det handler ikke alltid om å finne fasitsvar. Vann i sandkasse.

Viktige mål for undervisningen Differensiering: møte den enkelte elev. Jentematte? Prosjektarbeid bør vektlegges i matematikkundervisningen. Tverrfaglige prosjekter: STEIN

”Pog og pasta - dermed basta” Male pasta 3D sugerør-figurer Måle Telle

Egenaktivitet Samarbeid Resonnement Utforskning Jobbe praktisk Elevaktiv matematikk Utforskning Jobbe praktisk

Gruppe 15