Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAnne-Marie Hoff Endret for 7 år siden
1
Er gutter et problem? Terje Melaas
2
Fokus Alle barn skal støttes til å leke lenge. Da må det være spennende!
3
Hva er best for å møte -Presset fra Pisa -Utdanningskrav -Fokus på læring
4
Observasjon i 3. trinn: Matematikkundervisning Mål for elevene: Å lære at multiplikasjon (gange) er gjentatt addisjon (pluss)
5
Observasjon Lærer: «Seks sjørøvere skal dele atten mynter. Hvor mange mynter blir det på hver sjørøver?» Etter dette sier lærer at elevene skal tenke fram en løsning på egenhånd. Deretter skal de snakke sammen to og to. Per begynner å tegne sjørøvere. Etterpå kikker han litt ut i lufta, og sidemannen sitter klar med svaret. «Sjørøverne får tre mynter hver», sier han som sitter ved siden av Per.
6
Observasjon forts. Per fortsetter å kikke ut i lufta. «Tre mynter hver», gjentar Per, og sparker borti stolen til en av de andre elevene. Lærer spør Per hvordan han fant svaret. «Jeg hørte at det var tre», svarer Per. Lærer fortsetter å skrive følgende på tavla: 3+3+3+3+3+3=18 9 (3+3+3) x 2=18 Per lukker øynene og lager snorkelyd.
7
Lærernes vurdering av undervisningen -Per har ikke forstått -Per har ikke fått mulighet til å tenke selvstendig -Per har ikke fått mulighet til å dra nytte av sidemann – eller illustrasjonen fra lærer på tavla
8
Per fikk IKKE mulighet til -Lytte-rolle -Tale-rolle -Samarbeids-rolle Omfattende prosess - Ekspressive språkforståelser: Meddele - Reseptive språkforståelser: Forstå - Påvirker indre forståelsen Viktig!
9
Indre forståelse i læringsprosesser Kognitive språkprosesser: -Tenkning -Hukommelse -Assosiasjons- danning - Gjenkjenning - Gjenkalling - Idedanning
10
Skolelei… - Stor avstand mellom etablert kunnskap og det som skal læres -Et syn på seg selv som «jeg har lite å melde» (?)
11
Barnehage-lei?
12
Leken – store utordringer - Mellom kjedelig og avbrudd -Gutter og kamp- rabling – superhelt -Som lekerablinger flest
13
Problem -Problem for gutter! -Problem for jenter! -Hindres i å leke -Forstyrrer jenter som fordyper seg mer -Får mer negativ tilbakemelding av personalteamet -Jentene får mindre oppmerksomhet
14
Kamp-rabling = MULIGHETER (FoU) -Færre moralbeskjeder * -Fokusere på lekens dramaturgi Sammen med barn Møter/planlegging **
15
Moralbeskjeder -Vi ønsker ikke voldelig lek hos oss -Vi sier nei til skytevåpen -Pinner og kjepper kommer raskt ut av kontroll
16
Møter/planlegging - Ordene har betydning! -Læringsmiljø? -Språkmiljø? -Progresjons- planer? -Dramaturgi 1. prioritet!
17
LEKERUTINE GJENTAKELSE Løper sammen Bort fra fienden Venterom uten diskusjon Venterommet gir drahjelp til videreutvikling GJENKJENNELSE Sandkassa NYE INITIATIV Fylle bensin Under etablering Ikke etablert Etablerte
18
Elgjakt og kjepper i pedagogisk system -Narrativ styrker barns «vi-fokus» -Bort fra superhelter -Høy dramaturgi
19
Tilbake til læringsprosesser Kognitive språkprosesser: -Tenkning -Hukommelse -Assosiasjons- danning - Gjenkjenning - Gjenkalling - Idedanning
20
Relasjonstrening -Høyre og venstre hjernehalvdel samarbeider -Forebygger sinnamann -Mindre aggresjon -Mer vennskap -Færre konflikter -Endrede metakontrakter
21
Leke-støtte fremmer språk og lesing! - Språk er viktig! - Talespråk, godt vokabular, kan avgjøre om barna blir gode eller dårlige lesere i 4. og 5. trinn - Ikke enkle opplæringstiltak!!!
22
Hvordan? Samtaleferdigheter handler om - Å starte fortellinger… - Å utvikle forklaringer… - Å definere forståelser av begreper… - Fortolkningsstøtte og samtaleturer
23
Lek og realfag -15 åringer fra gode lekemiljøer skårer best -Elever i ungdomskolen fra gode lekemiljøer gjør det best i -Matematikk -Kjemi -Naturfag -(Sommer, 2015)
24
Utfordringer En kompleks kø!
25
Anglosaksisk utvikling, kritiske røster på 90-tallet og Pisa-system Folk flest: Landskapsmaleriet Barnehagefolk: Abstrakt kunst
26
Utviklingen hemmer -Lek som første prioritet, eks. dramaturgien på møter -Mer lekbetont? -Leke-støtte vanskeligst -Lek kommer av seg selv -Utfordrende å ta rolle i barns lek -Mye annet - men -Lek tåler ikke nye satsingsområder -Læringspress fra politikere og foreldre -Gjør lek oss yrkesstolte? -Forestillinger om at gutter ikke kan leke lenge
27
Behov for mer forståelse – Ødegaards helt spesielle utgangspunkt * Barn som ikke mestrer * Barn som ikke får anledning Barn som melder seg ut Barn som ikke er interessert… Hvem var Per i 3. trinn?
28
To perspektiver Personalkultur Voksne fremmer Voksne hemmer Leke-kultur - Leke lenge – avbrudd -Vennskap – «overflate»
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.