Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

Fra tegning til fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Oppstart Hoveddel Avslutning Hver elev taster et 7-sifret tall. Det skal ha fire tall før komma og tre sifre etter komma og det skal ikke inneholde.
Den Amerikanske Revolusjon.
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Praksislærermøte GLSM-praksis
Kulturhistorisk perspektiv
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
Elevene på Santa Rosa ville bli tatt bilde av.. Skolen hadde tre fine murbygninger bak hverandre.
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
Avdeling for sosionomutdanning
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
En multimedia presentasjon
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Kim er en jente som er fem år gammel. Hun bor i et land som heter Vietnam sammen med familien sin. Kim har tre storesøstre og en lillebror. I huset til.
i:SEE Conceptual Learning DA
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
100 lure ord å lære.
Lysåpning og senteravstand
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Og.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Muntlige ferdigheter i klasserommet
Lesing og lesestrategier
Samarbeid…! Velge grupper. Gode venner. Lærte av hverandre. Hyggelig sammen. Lettere å samarbeide på data. Bedre kjent med hverandre på fritiden. Vi diskuterte.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Matematikk i samisk kultur
Oppgave om gruppedynamikk
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Sinne Film:
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo Gunnar Hagen Sigurd Ellingsgard

Hvordan er elevens rolle i gruppa, og hvilke faktorer spiller inn Hvordan er elevens rolle i gruppa, og hvilke faktorer spiller inn? Har det noe å si om det er gutt/gutt, jente/jente eller gutt/jente som samarbeider? Er det noen som er dominerende, som prater eller prøver å styre for mye? Er det noen i gruppen som opptrer aggressivt eller truende ovenfor noen av gruppemedlemmene? Er det noen som blir utsatt for vedvarende nedvurdering eller latterliggjøring? Er det noen som blir forsøkt satt utenfor, eller som stadig blir plassert i mindre attraktive roller, for eksempel klovne- eller syndebukkrollen? Er det noen som viser stor evne til å lytte til andre og til å inkludere andre i lek og aktivitet? Er det noen som viser talent når det gjelder å megle og samordne synspunkter? Er det noen som viser evne til innlevelse og til å se når noen faller utenfor?

Fremgangsmåte Vi fikk låne seks elever, tre gutter og tre jenter. Vi delte dem opp i grupper på to og to. To jenter, to gutter og en jente og en gutt Disse gruppene rullerte vi på for hver nye aktivitet. Vi som studenter byttet på å observere og presentere oppgavene.

matematikk OPPGAVE 1. Elevene måtte sitte alene og tegne en tegning som bare inneholdt matematiske figurer. Deretter skulle de formidle tegningen til makkeren ved kun å bruke matematiske begreper, og angi plasseringen på arket. Målet var at de skulle klare å lage en helt lik tegning som den andre forklarte. OPPGAVE 2. Elevene fikk utdelt geobrett og strikk. Skulle lage matematiske figurer på brettet ved hjelp av strikkene. Skulle deretter forklare hvordan bildet på brettet så ut, og den andre skulle prøve å lage et helt likt bilde.

Observasjon: TEGNING: Blandagruppe, tvillinger Bra samarbeid Jentegruppe Dominerende, undertrykt Guttegruppe Utfyller hverandre GEOBRETT: Blandagruppe Lite villig til samarbeid Jentegruppe Dominerende og undertrykt Guttegruppe Bra samarbeid

Norsk: OPPGAVE: Alle skulle skrive følgende ned på lapper: - En hovedperson - Handling/ problem - Hvor handlingen foregikk - Hjelpemiddel To og to skulle skrive en fortelling ut fra de fire lappene.

Observasjon: Blandagruppe Sjenerte, passive Jentegruppe Bra samarbeid, trygge på hverandre, lik status. Guttegruppe Urolig, skeiv arbeidsfordeling

Oppsummering: Forskjellig samarbeid med forskjellige personer Personer forandret seg etter oppgavene som ble gitt Elevens sosiale rolle kom fram i samarbeidet De ble påvirket av hverandres oppførsel

Noe vi kanskje kunne gjort annerledes? Vi skulle hatt flere elever å sammenligne Vi skulle hatt større grupper Hver gruppe skulle ha jobbet sammen lenger og med flere forskjellige oppgaver

Så var vi alle enige om at vi hadde hatt et fint og lærerikt prosjekt! Gruppe 5 takker for seg!