Planhierarkiet i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
læringsstrategier, modul 1
Noen utfordringer for skolene
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Sett inn riktig tid/form av verbet
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Vurdering for læring på Linderud skole
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
Hva er Fronter.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Cafédialog – elevmedvirkning
God morgen.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Framtida nå – les og forstå!
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
VARDAL UNGDOMSSKOLE Utnevnt til demonstrasjonsskole i 2002/2004 Utnevnt på nytt i 2004/2005.
Mosjøen oppvekstsenter:
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Cafédialog – elevmedvirkning
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Liten skole, stort hjerte.
FORELDREMØTER Søreide skole September Søreide skoles strategiske plan En 4-årig plan for skoleutvikling på Søreide skole En 4-årig plan for skoleutvikling.
“Disippel-høring”.
Barnehagens samfunnsmandat
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Utviklet av pedagoger i
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Presentasjon om FAU v/Marius Jagland Berntzen Cathrine Wessmann: Skolens mål og oppgave Drammensskolens satsningsområder Lærerne på 1. trinn Forventninger.
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Skole/hjem-samarbeid
Teinå skoles hjemmeside.
Utdanningssystemet sitt årshjul
Kringsjå skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Utskrift av presentasjonen:

Planhierarkiet i skolen 1 AU 17.09.08 Kari Spernes - HiØ

Skolens planer (mel.: Julekveldsvisa) Den første plan jeg lagde, det var en timeplan. Så ukeplan og lekseplan for alle mine barn. En månedsplan, en halvårsplan en årsplan kom så til. En tidsplan og en ryddeplan, og plan for fotballspill. Det neste som jeg skrev ned, det var en arbeidsplan. Og kjøreplan for samarbeid og team- og prosjektplan. Jeg skrev av inspeksjonsplan og pusta ut en stund. Om natta surra planene, jeg fikk ikke en blund. På romplan ser vi rommene og hvem som er i dem. Og ”Steg for steg” og Bifrostplan – en plan for PSM. På veggplan kan du kursplan og studieplaner se. En A-plan, B-plan, WC-plan og plan om EDB. Kari Spernes - HiØ

4. Når dørene skal låses, vi har en låseplan 4. Når dørene skal låses, vi har en låseplan. Og for at lukta stagges en komposteringsplan. Så må vi ikke glemme – vi har en læreplan. Og når foreldra kommer en bringe- henteplan. 5. Så er det plan for nærmiljø vi vet at det er lurt. Vi ska’kke sitte inne mer nå skal vi jo gå ut. Jeg leser alle planer skal si at jeg blir ør. Det er jo slik vi alle flinke pedagoger gjør. 6. Nå har jeg fylt opp hylla med permer som er blå. Og inni dem er planene for alt jeg tenkte på. Nå skal jeg ikke tenke mer det må jeg tenke på. En plan om det det må jeg ha som jeg kan titte på. Kari Spernes - HiØ

Planhierarkiet i skolesystemet Internasjonale lover Opplæringslova med forskrifter Kunnskapsløftet (Generell del, prinsipp for opplæringa, fagplaner ) Kommunens veil. fagplaner Kommunens handlingsplaner Skolens planer Kari Spernes - HiØ

Planhierarkiet i skolen Virksomhetsplanen Ulike planer for utviklingsarbeide Årsplaner for trinnet og faget Periodeplaner Individuell opplæringsplaner Arbeidsplaner Kari Spernes - HiØ

Innholdet i de ulike planene (Eksemplene er hentet fra Kjølberg skole i Fredrikstad kommune) Hva vil en virksomhetsplan kunne inneholde? Hva vil en årsplan for et trinn kunne inneholde? Hva vil en årsplan i et fag kunne innholde? Hva vil en arbeidsplan kunne inneholde? Hvordan kan en timeplan se ut? Hva vil en individuell opplæringsplan (IOP) for fag kunne inneholde? Skjema for rapport IOP. Kari Spernes - HiØ

Tenk igjennom! Hvem utarbeider de ulike planene? Hvilket planarbeid bør/skal elevene delta i? (Opplæringslova, Kunnskapsløftet) Hva med foreldrenes medvirkning? (Opplæringslova, Kunnskapsløftet) Kari Spernes - HiØ

Skolens organisering Rektor/virksomhetsleder er skolens økonomiske og pedagogiske leder Inspektøren(e) og leder for SFO sitter i ledergruppa sammen med rektor Lærerne deltar i ulike team på trinnet og/eller flere trinn samlet. En av lærerne er teamleder. Lærerne kan også deles i ulike grupper i arbeid med skoleutvikling, fag eller prosjekter. Kari Spernes - HiØ

Basisgruppa Tenk igjennom hvordan dere i praksisperioden kan skaffe dere oversikt over skolens planer og hvordan skolen er organisert? Kari Spernes - HiØ

Nøkkelbegreper Gjør rede for planhierarkiet i skolen! Hva sier opplæringslova og Kunnskapsløftet om elevmedvirkning? Hvordan er skolen organisert? Kari Spernes - HiØ