Undervisning - forkynnelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forventninger og videre arbeid…...
Advertisements

Lederutvikling og skreddersøm
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forslag til ny vurderingsforskrift
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Ansvar og prosesser i skolen
Profesjoners grunnlag
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Dialogen som pedagogisk verktøy
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
STASJONSUNDERVISNING
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Undervisning om ulike trostradisjoner
Kultur og barnevern Av Merete Saus.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
1 Skolens og barnehagens formål – Noen aktuelle utfordringer E Birkedal – 2006.
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
LP og evidens i undervisningen
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
1 EALTA – Europeisk organisasjon for språktesting og -vurdering
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Etikk i pedagogisk arbeid
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Hvorfor foreldremedvirkning?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
HMS i Petroleumsnæringen
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Skoleledelse og skoleutvikling
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kultur, kjønnsroller og samliv
Skole- hjem samarbeid.
Ulike kristne skoletradisjoner
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Undervisning - forkynnelse Se: G Afdal 1998

Opplæringsloven §2-4: Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap er eit ordinært skolefag som normalt skal samle alle elevar. Undervisninga i faget skal ikkje vere forkynnande. Den som skal undervise i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap skal presentera kristendommen, dei ulike verdsreligionar og livssyn ut frå sin eigenart. Dei same pedagogiske prinsipp skal leggjast til grunn for undervisninga i dei ulike emne.

«Forkynnelse» som grensemarkør Ulike betydninger av «forkynnelse»: Juridisk: «gi partene ved en rettssak meddelse ...» Religiøs: formidle et budskap Konteksten for pedagogisk bruk av begrepet «forkynnelse» er en religiøs, kristen kontekst. Hva med annen form for påvirkning i det pedagogisk arbeidet? Problem med begepet i pedagogisk bruk: Brukes i ulike typer maktstrategier Er et pedagogisk slagord

«Forkynnelse» farlig? Hvem definerer forkynnelse? Den som definerer begrepet vil også ha makt til å definere andre utenfor den pedagogiske samtale? “Forkynne” et positivt pedagogisk begrep? Kombinerer kunnskap med et følelses- engasjement. Jf. reklamen: «forkynner» det gode liv ... Kan engasjere hele mennesket, ikke bare intellektet.

Indoktrinering – en grensemarkør Vid forståelse: Legitim indoktrinering. Nødvendig påvirkning. Illegitim indoktrinering. > Snever/tynn forståelse: Umoralsk påvirkning. Skjelne mellom indoktrinering i oppdragelse (hjemmet) - privat? undervisning (skole) - offentlig? Skjelne oppdragelse og undervisning: er det mulig og relevant. ? Kan en si at skolen er offentlig – og derfor ikke aktuelt med noen indoktrinering. At hjemmet og trossamfunn er privat, og at det er akseptabelt med indoktrinering? Hva med barnets perspektiv?

Indoktrinering - pedagogiske nivå Idelologisk nivå: Beskrives generelt. Løser dilemma i skolen? Det formale område: lover og planer Det persiperte område: forståelse av planer Det operasjonaliserte område: pedagogisk praksis Det erfarte område: elevenes erfaringer På hvilke nivå føres diskusjonen? Hva er viktigst? - å ha en klarhet på det formåle området eller i praksis? Er det en skjult læreplan, det som ikke sies, som kan virke indoktrinerende? Noe som ties i hjel? - og skaper moderne tabuforestillinger?

Indoktrinering – ulike tilnærminger Indoktrinering som innhold: Forutsetter skjelning: sikker-usikkert, sant -usant Indoktrinering som metode: behov for ulike metoder i ulike fag og sammenheng Indoktrinering som formål: Legitim intensjon og mål kan ikke være indokt. ? (hensikten helliger midlet?) Indoktrinering som resultet: Vurderer effekten hos elevene -> kritiske og åpne? Indoktrinering som institusjon: Mulig å ha den nøytral skole?

Liberal<>indoktrinerende Hvem setter standarden for hva som er legitimet? Individet selv? Nasjonal standard? Kontekstuell tilnærming: ta hensyn til lokal kultur