Anette Kure Bibliotekar 02.09.09..  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Rett på sak.
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Skulebiblioteket – Staden for å lære meir ?
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Hvordan gjøre en god eksamen?
IKT i barnehagen.
Læreplanen i eldre historie
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tidligere læreplaner.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
TIDSLINJER 1.
Læreplanen Historie Vg2.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Valgfag på Kastellet skole
Grunnleggende ferdigheter - ikke bare et ansvar for norsklæreren
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Opphavsrett, personvern og kildekritikk Undervisningsopplegg A05, våren 2007 IKT-seksjonen, avd for LU, HiO.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Grunnleggende ferdigheter: å kunne bruke digitale verktøy (Digitale verktøy i arbeid med de fire øvrige grunnleggende ferdighetene.) Tonje Hilde Giæver.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Mål og problemstillingar Digitale ferdigheiter Den digitale utviklinga har endra måten vi les, skriv, reknar og uttrykkjer oss på munnleg.
Ingvill Dahl, Høgskolen i Nesna Biblioteket og den nye læreplanen Foredrag Nesna 28.september 2006 Plankonferanse skolebibliotek i Nordland.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Kilde-/litteraturliste
Samfunnsfag.
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Digital startpakke kurs 3
Antikkens filosofer 8. trinn
Ny læreplan… Høst 2017.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Valgfaget design og redesign
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Anette Kure Bibliotekar

 Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder

 Å kunne lese i KRL innebærer å oppleve og forstå tekster. Lesing brukes for å innhente informasjon, reflektere over, tolke, søke mening i og forholde seg kritisk og analytisk til fortellinger og fagstoff i så vel tradisjonell som multimedial formidlingsform.  Å kunne bruke digitale verktøy i KRL er en hjelp til å utforske religioner og livssyn for å finne ulike presentasjoner og perspektiver. En viktig ferdighet er å kunne benytte digitalt tilgjengelig materiale, som bilder, tekster, musikk og film på måter som forener kreativitet med kildekritisk bevissthet. Digitale medier gir nye muligheter for kommunikasjon og dialog om religioner og livssyn. Disse mediene gir også muligheter for bred tilgang til materiale om aktuelle etiske problemstillinger

 Etter 7. trinn ◦ beskrive kirkebygget og andre kristne gudshus og reflektere over deres betydning og bruk, og nytte digitale verktøy til å søke informasjon og lage presentasjoner ◦ beskrive tempelet og synagogen og reflektere over deres betydning og bruk og nytte digitale verktøy til å søke informasjon og lage presentasjoner osv.

 samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskutere utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn

 innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange kristne  innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange jøder  Og så videre for de andre verdensreligionene…..

 Kompetansemål etter 2. årstrinn ◦ Finne skjønnlitteratur og faktabøker på biblioteket til egen lesing  Kompetansemål etter 4. årstrinn ◦ foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy ◦ finne stoff til egne skrive- og arbeidsoppgaver på biblioteket og Internett

 Kompetansemål etter 7. årstrinn ◦ bruke oppslagsverk og ordbøker ◦ bruke digitale skriveverktøy i skriveprosesser og i produksjon av interaktive tekster ◦ bruke bibliotek og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte ◦ forklare opphavsrettslige regler for bruk av tekster hentet fra Internett

 Kompetansemål etter 10. årstrinn ◦ bruke tekster hentet fra bibliotek, Internett og massemedier på en kritisk måte, drøfte tekstene og referere til benyttede kilder ◦ gjøre rede for grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av andres tekster

 Digital er ikke det samme som tilgjengelig  Kjennskap til: ◦ Informasjonsøkonomi  Betalingsbaser  Fritt tilgjengelig informasjon ◦ Ulike typer ressurser ◦ Kildekritikk ◦ Den usynlige webben

 Detektor Detektor  Länkskafferiet Länkskafferiet  Utdanning.no – lenkesamling Utdanning.no – lenkesamling  Skolenettet.no – lenkesamling Skolenettet.no – lenkesamling  (metasøkemotor)  Del&bruk