Lo205: e-business April 12, 2002 Group presentations in the first hour (today). Groups: 22 & 34.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Slik bruker du vår nettbutikk!
Advertisements

Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
BraWeb Bestilling.
Posisjon/Produkt Liste
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
ERP-Utfordrerdagen 20. mars Olaf-Magnus Olsen.
Handel, priser og forbrukerrettigheter
Det er ikke lenger størrelsen det kommer an på!
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
12. Oppsummering.

Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Nyheter visma business
Hvorfor mister vi gjester?
Forslag til endringer i verdipapirforskriftens bestemmelser om lydopptak Caroline Valmot Verdipapirseminaret 5. juni 2008 Høyres Hus.
EForvaltningskonferansen 2013 Kan dette meget ambisiøse digitaliseringsprogrammet lykkes? Peter Hidas seniorkonsulent Gartner Consulting
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
“Joie de Vivre”* JVi 2014 LANSERINGSPLAN * Få smaken på livet.
Den store Skattejakten
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Selge et produkt eller en tjeneste
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og utstyrspark.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og ustyrspark.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Introduksjon til patentrett
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Group presentations Group 25: Trond Strømsholm, Risa Magerøy, Martin Stige Group 9a: Heidi Lyngøy, Kjell Vidar Følsvik, Raymond Andre Hagen.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Group 36 Presentation Mari Skeie Marte Johansen. Brannmur Nettverksnode som består av både hardware og software. Isolerar eit privat nettverk frå eit.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
(0) Sammen redder vi liv.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Regnskap og regnskapsrutiner
Rekommunalisering eller en entreprise?
Markedsføring.
Enkeltpersonforetak.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
En kontrakt som koster dyrt
Velkommen til Academic Day!
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Casino Tjene Penger Tips og Råd. Bare Flaks? Har du noen gang spurt deg selv et spørsmål, hvorfor noen spillere er mer profesjonelle enn andre? Hvordan.
Organisasjoners kjøpsadferd
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Selge et produkt eller en tjeneste
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Lo205: e-business April 12, 2002 Group presentations in the first hour (today). Groups: 22 & 34.

IBM e-procurement strategy Oppgave i Lo205 av: Linda Brekke Stian Nedrelid Odd Erik Hovden Arild Eliassen

Om Prosjektet Oppgave: Gå inn på IBM sine nettsider, og inn på e- procurement seksjonen. Lese om IBM’s e-procurement strategi. Mål: Skrive rapport om det viktigste, og som er mest lærerikt.

Innledning: I 1998 avgjorde IBM å utvikle et komplett elektronisk system, som ikke berre skulle bli brukt av kunder, men også leverandører, distributører og andre samarbeidspartnere. Utviklinga tok store ressursar frå konsernet, og var eit svært omfattande prosjekt. Resultatet av satsinga var at IBM sparte 4,2 milliardar dollar etter 3 år.

E-procurement Procure = anskaffe seg E-procurement: elektronisk anskaffelse av produkt og service. E-procurement har desse måla: - redusere administrative kostnader - finne nye leverandører/selgere, for å sikre seg de beste prisene, samt effektivisere driften - redusere budsjett, ved et effektivisert system - redusere menneskelige feil i innkjøp- og distribusjonsprosessen.

Mål ved denne reformen Opprette kommunikasjonslinjer via internett for å integrere IBM med systema internt i konsernet. Også systemene/krav frå leverandørar og kundar vert integrert for å få eit kompatibelt og allsidig system. Verte innovatør innan bransjen for å kunne opprette standardar for modellar og integrering. Stille store kvalitetskrav til systemet. Stor supportinnsats for lettare integrering av tredjeparts bedrifter.

Utviklingsmodell

Utviklinga og resultat Det tok 5 år for utvikling og implentering av IBM’s digitale system. IBM brukte store ressursar for å utvikle systemet. Dei har lykkast i å følge utviklinga som presser markedet til å levere kvalitetssikra løysninger. I dag kan dei levere skreddersydde løysningar til andre bedrifter. Resultatet av satsinga er illustrert på dei følgande modellane.

Oppsummering Modellane viser at satsinga gav meget gode resultat for IBM. For handel over internett var dette en milepæl, og har hatt stor betydning for utviklinga av elektronisk handel. Utifrå strategiane og måla som var sette klarte dei utvikle eit system utan å gi slepp på hverken mål eller kvalitet.

Konklusjon Internett går gjennom en revolusjon når det gjelder e-handelsystem. E-procurement, krava vert større og større for kvar dag. Fokusen blir satt på elektroniske løysningar, i staden for katalogar og andre manuelle ordningar. E-procurement er idag nødvendig for å være konkuransedyktige.

Kilder: IBM’s nettsider: ibm.com, hovudsaklig ibm.com/procurement King/Lee/Warkentin/Chung: Electronic Commerce: A Managerial Perspective 2002 Forelesningsnotater

Helsing kong alkohol

E – Handel Kapittel 17, oppgave 7 side Gruppemedlemmer: Vegard T. Mehlum Knut I. Johnsen Kristian J. Gythfeldt Fredrik Bekkevold.

Hovedsiden til ispc.org

E - Handel relaterte lovlige hendelser Etter hvert som diverse hendelser/rettssaker har hvert oppe til behandling, har man sett seg nødt til å endre smutthull i regelverket som personer har benyttet disse til egen økonomisk vinning, samt der hvor noen har delt © varer.

Etikk innenfor E-handel Etikk, lover og regler skal sikre B2B, B2C og C2C handel. 68 % av klager til NCL gjelder auksjoner.

Krav på personvern Tap av privatliv → myndighetens overvåkning av enkelt mennesket? Cookies katalogiserer forbruksmønsteret ditt og kan brukes kommersielt. Netscape og MS IE kan nå velge å ta bort cookies. MAC styres ikke av ”cookiemonsteret”.

Dypere i ispc.org

Intellektuell eiendom og domenenavn Intellektuell eiendom: – Copyright © – Patent ® – Varemerke ™ Domene – navn: - Oftere etiske regler enn lovregler - Salg via autoriserte bedrifter

Skattlegging Ikke føderal og statlig skatt i USA og Hong Kong, bare salgsskatt. Konvensjonell bedrift ønsker full skattelegging av e – handel bedrifter.

Kontrakter, online pengespill med mer Mye frem og tilbake angående e – kontrakter og spill på Internet. Det arbeides med sikkerheten innenfor e – kontrakter når det gjelder autorisering.

Datakriminalitet Nye metoder til å spore den kriminelle aktiviteten på Internet. Ikke alltid økonomisk vinning, men datatap/datatyveri skjer ofte.

Forbrukers rettigheter Tips for forbrukers rettigheter: 1.Se etter kjente merkenavn slik som Wal-Mart online, Disney Online, Amazoon.com etc. og sikre deg at du er på deres reelle hjemmeside. 2.Sjekk ang. e-handelen på for eksempel bbbOnline.org og fraud.org eller consumerworld.org, for å se om bedriften har gode eller dårlige kriterier 3.Sjekk sikkerheten på Siten. Sidene skal ha sikkerhets – klarering. 4.Undersøk om du kan få en ”penger tilbake garanti”, service tilbud og andre garantier.

Selgerens rettigheter Tips for selgeren: 1.Handel med kunder som nekter for at de har plassert en ordre. 2.Handel med kunder som nedlaster copyrighted © software og/eller kunnskap, og selger dette videre til andre. 3.At selger blir riktig betalt for produkter og service som de yter. 4.Sikres mot at andre bruker deres navn eller varemerke ™, eller bruk av deres private ord, fraser og webadresser.

Ledelses spørsmål Ledelsens oppmerksomhet bør rettes mot offentlige retningslinjer, slik som personvern, lovlighet og forbrukervern angående e – handel.

THE END