Skolehelsetjenesten Hva er den? Hvor går den? Skal vi gå med

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
Alfhild - leder Østlandet
ADHD – fastlegens rolle
Kommunen og samhandling - utfordringer
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Helse og sykdomsbegrepet
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Dette er Raskere tilbake
RHS-Seminar Alexandra
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
1 Selvorganisert selvhjelp våre helse – ansvar og muligheter.
FRA IDE TIL VIRKELIGHET.
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Lege Reidun Brunvatne Tlf E-post:
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
- HsPro Hvorfor tenke nytt rundt dataprogram i skolehelsetjenesten
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
- Jenter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Fysioterapeut Helsesøster
Tverrfaglig samarbeide
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Samhandlingsreformen
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Misjon – å krysse grenser
Ungdom og helse Berit Bratholm:
copyright kjellaug johannessen
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Visjon for en bedre primærhelsetjenste Hege- Kristin Aune Jørgensen, Kommuneoverlege i Beiarn,
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Velkommen til konferansen Fysisk aktivitet – fremtidens legemiddel Folkehelseprogrammet i NFR, Sosial- og helsedirektoratet, Norges idrettshøgskole, Den.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Samfunnsøkonomisk evaluering av det norske Mammografiprogrammet Anne Wenche Emblem, Dr.oecon.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Avd. for helseopplysning - SiA
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
Kapittel 1 Helse og sykdom
TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
Psykisk helse -Psykososialt team
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Skolehelsetjenesten Hva er den? Hvor går den? Skal vi gå med......................

Historisk bilde på skolehelsetjenesten Schiøtz arbeid Politisk plassering av skolehelse og helsestasjonstjenesten

The Upstream Theory There I am standing by the shore of a swiftly flowing river and I hear the cry of a drowning man. So I jump into the river, put my arms around him, pull him to shore and apply artificial respiration. Just when he begins to breathe, there is another cry for help. So I jump into the river, reach him, pull him to shore

apply artificial respiration, and then just as he begins to breathe, another cry for help. So back in the river again, without end, goes the sequence. You know I am so busy jumping in, pulling them to shore, applying artificial respiration, that I have no time to see who the hell is upstream pushing them all in.

Hva er dagens helseproblem blant unge-sett fra et helsepolitisk ståsted? Røyk Rus Vekt-kosthold Muskel skjelettlidelser Allergi Sexuelt overførbare sykdommer Psykososiale problemer

Beregnet gjennomsnittlig alkoholkonsum   Beregnet gjennomsnittlig alkoholkonsum målt i liter ren alkohol blant gutter og jenter i alderen 15-20 år i Norge, 1986 – 2002 .

Beregnet gjennomsnittlig alkoholkonsum målt i liter ren alkohol blant gutter og jenter i alderen 15-20 år i Oslo, 1973- 2002

Hva oppgir ungdommene som sitt helseproblem The health of the youth-WHO rapport Hva finner vi lokalt når vi spør på skolen Hud, kroppsbilde,humør,allergi,rygg/nakke

Er det forskjell på hva forskning viser og hva ungdommene selv opplever som sine problemer Somatisk Psykososialt Psykisk

Ut fra vår kunnskap hva gjør vi? Screening? Målrettede helseundersøkelser Forebyggende programmer Individrettet kontakt Tverrfaglig samarbeid

Screening ( Wilson and Jungner) Tilstanden en søker skal være et viktig helse problem Der må være en akseptabel behandling for sykdommen en screener for Fasiliteter for diagnose og behandling må være tilgjengelig Det må være et gjenkjennbart latent eller tidlig symptom stadie Det må være en passende test eller undersøkelse

screening forts...................... Testen må være akseptabel for befolkningen Sykdommens utvikling, da innkludert latent og avklart sykdom må være vel forstått Det må være en avklart handling hvem som skal behandles som pasient Kostnadene ved case-finding ( innkludert diagnose og behandling av diagnostisert pasient) bør være økonomisk balansert i forhold til mulige utgifter på helsebudsjettet i sin helhet Case- finding bør være en kontinuerlig prosess og ikke et en gang for alle prosjekt

Metoder for læring Problembasert læring Empowerment Helseundervisning-Health education Sum: Helsefremmende skoler

Schmidt og kollegaer (1987) har presentert PBL som en arbeidsprosess i syv trinn for å ivareta de kognitive prosessene: 1. Umiddelbare oppfatninger av en situasjon. Avklaring av begreper og fakta. 2. Identifikasjon av problemer og utfordringer - behov for ytterligere klargjøring. 3. Forslag til hypoteser om hva problemet eller utfordringen kan skyldes.

4. Drøfting av sammenheng mellom problemstilling og hypotese. 5. Formulering av behov for læring. 6. Selvstudier for å hente inn relevant kunnskap. 7. Anvendelse av kunnskapene på problemstillingen, sammenfatning og videreføring.

Helsefremmende skoler-program Kartlegge ønsker og behov Planlegge og utarbeide tiltak Vekke oppmerksomhet om prosjektet og få alle med Fordele ansvar og eierskap Sette av tid og ressurser Evaluere tiltakene Få tiltakene inn i faste former

Empowerment Empowerment er en tilnærming som gjør mennesker i stand til å ta kontroll over sitt liv, dette innkluderer endring av adferd- hvis de ønsker det

Helse undervisning målsetting (health education) .....er å forsikre at individet er i stand til å ha et informert valg når de velger den livsstil de adopterer. (.. de mest ” fanatiske” mener også at helse undervisning også implementerer det å overtale mennesker til å adoptere sunn adferd.)

Tannahill’s model for helsefremmende arbeid

Keith Tones’ Modell

Hvilke programmer foreligger idag Vær røykfri Ungdom og alkohol- et undervisningsprogram for ungdomstrinnet Du bestemmer Andre

Hvilke agendaer skal vi ha i skolehelsetjenesten Barneskoletrinnet Ungdom- videregående skoletrinnet

Hva styrer skolehelsetjenesten idag Lovverket Veileder Lokale politiske beslutninger Økonomi

Hva ønsker de ulike aktørene (inn) i skolehelsetjenesten Skolelegen......... Helsesøster........... Fysioterapeuter,psykologer....... Politikere- sentralt, lokalt Fastlegen...........

Politiske retninger for skolehelsestetjenesten Sier veileder noe om retning Grønn resept-St.meld Nr.16

Hvilke roller skal vi ha? Skolelegen Helsesøster Kommunefysioterapeuten Psykologen?

Fallgruber i skolehelsetjenesten Hvordan kan vi finne ut hva som virker? Hvilke mål skal settes? Hvordan måle arbeidet?(effekt/ressursbruk)

Fallgruber forts....... Lager vi fremtidige pasienter? Lager vi ofre? Etikk: skal vi finne noe vi ikke kan følge opp? Skal vi sette igang prosjekter som ikke kan implementeres eller følges opp videre Hvorledes gjøre skolehelsetjenesten uavhengig av hvem (person, ikke fagperson) som jobber der?

Oppgaver: 1.Hvorledes lage en skolediagnose-Hvorledes implementere denne 2.Er det mulig å bruke bruke dagens tilgjengelige ressurser (lokalt hos dere) og kunne tilby en tjeneste som holder seg innen målsettinger og lovverk

Oppgaver forts....... 3.Er tverrfaglighet godt for eleven??? Hvorledes kan vi måle effekt av hva vi gjør eller hva vi ikke gjør 4.Tenk at dere skal lage et forebyggingsprogram dere har tro på (eller bruk et dere kjenner) ut fra kunnskaper skolelokalt og se på mulige implementeringsmåter 5.Hvis det nå skal formes en ny veileder for skolehelsetjenesten- hva bør denne inneholde som må/bør oppgaver ut fra dagens kunnskap om forebygging og helsetilstand blant ungdom