… en sentral samvirkeaktør i det norske redningskonseptet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Advertisements

Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Karsten Steinvik, Fylkesmannen, beredskapsstaben
Nasjonal helseberedskapskonferanse 2013 Beredskap sett fra fylkesmannen.
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
Bakgrunn: -Kommuneoverlege i Nes kommune siden -93
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Velkommen til fylkesberedskapsrådet
Frivilligpolitikk i Askim
Fylkesmannens øvelse for kommunenes kriseledelse 5. februar 2013
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Nordisk GIS – konferanse 2003 Lillestrøm GisLink – kart og fagdata på nett Et samarbeidsprosjekt mellom Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Fylkesmannen.
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Oslo politidistrikt PRESENTASJON AV LRS.
Brannsjefkonferansen 2005
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
Kommunal beredskapssamling Johannes Nilssen Narvik, 27. november 2013.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Brannen på Gulskogen Krisehåndtering.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Norsk oljevernberedskap, struktur og aktører
Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet HMS-konferansen 2007 Redningstjeneste – innledning til beredskapsfilm.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
Nordredkonferansen 2012 Erfaringer
Litt om å være forberedt Litt om hva Redningstjenesten kan gjøre for deg Litt om hva du kan gjøre for Redningstjenesten Frode Iversen Redningsleder Hovedredningssentralen.
Nasjonal, regional og lokal krisekommunikasjon
Samfunnets generelle sårbarhet og beredskap
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Atomberedskap Er det nødvendig med atomberedskap i Oppland?
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1 Informasjonsmøte 2. mai /2242 Rammeavtale konsulenttjenester Gunhild Rui, leder i enhet for.
REDNINGSTJENESTEN Politioverbetjent Eirik Rosø Beredskapsplanlegger / prosjektleder SAMPOL Søndre Buskerud politidistrikt Tlf /
Kommunekonferansen 2016 Samfunnssikkerhet og beredskap Kongsberg 14. april 2016 Knut Skrede Fylkesberedskapssjef.
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Beredskapsråd i Orkdal kommune Orkdal kommune – beredskap.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Brannstudien 1 1. Brannstudien - grunnlaget 2  428 kommuner brann- og redningsvesen ‒ > 620 brannstasjoner ‒ 264 brannsjefer (2/3 deltid) ‒ 10.
Kommunal beredskapsplikt
Framtidens brann- og redningsvesen
Prosjektleder Ann Evy Duun
Kommunal beredskap Harald Sørby.
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Nasjonal beredskap Erland Røed Kartverket «Buskerudmodellen»
CE-beredskap i endring
Nasjonalt seminar for beredskap mot akutt forurensning 2017
Ny fagutdanning brann og redning, - ivaretakelse av akutt forurensning
Hensynssoner rundt Borregaard
Asbjørn Lund, stabssjef, Fylkesmannen i Oppland
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

… en sentral samvirkeaktør i det norske redningskonseptet Narvik – 27. og 28.11.13 Sivilforsvarsinspektør Jarhl Walin Nordland sivilforsvarsdistrikt

”Statens primære og viktigste forsterkningsressurs” MÅL: operativ styrke med relevant kompetanse, nødvendig materiell og en hensiktsmessig organisering.

Sivilforsvarets oppgave 4. april 2017 Sivilforsvarets oppgave ”Sivilforsvarets oppgave er å planlegge og iverksette tiltak for beskyttelse av sivilbefolkningen, miljø og materielle verdier.” Sivilforsvaret skal blant annet: Etablere og drifte system for varsling av befolkningen Forestå oppgaver i forbindelse med evakuering av befolkningen Bistå nød- og beredskapsetatene med personell og materiell i forbindelse med skadeforebyggende og skadebegrensende tiltak Initiere samvirke og samarbeid gjennom møter, kurs og øvelser Ny lov vedtatt i 2010. Lov om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (Sivilbeskyttelsesloven)

Sivilforsvarets samvirkerolle Tydeliggjort i Lov om kommunal beredskapsplikt, sivile beskyttelsestiltak og Sivilforsvaret (sivilbeskyttelsesloven). Her heter det bl.a.; ”Sivilforsvaret skal være en sentral samvirkeaktør i det norske redningskonseptet. Dette innebærer at Sivilforsvaret skal ta initiativ og følge opp samarbeid med nødetatene, kommunene, Fylkesmannen, militære myndigheter, frivillige organisasjoner og andre.”

Midtre Hålogaland sivilforsvarsdistrikt

Nordland sivilforsvarsdistrikt FIG-Pers: Bodø: 3 + 1 som stabstropp Mo i Rana: 2 Mosjøen: 1 Brønnøysund: 1 Scootergrupper: Fauske 1 Mo i Rana 1

Sivilforsvaret og de frivillige ”… det skal legges til rette for at frivillige organisasjoner (…) skal være sentrale bidragsytere og supplement til offentlige tjenester” (Rundskriv fra Justisdepartementet 2009) Samarbeidsavtaler Samøvelser Samvirkemøter Samvirke i innsats

Satsingsområder: Samvirke Telt, lys og varme Forpleining Feltkontor, IKT, logg-føring, elektroniske kart, GPS-spor Samband, VHF håndsett, mobile repeatere, satellitt-telefoni Mobilitet Utholdenhet (drøye 600)

Forskrift om kommunal beredskapsplikt: Kommunenes rolle og ansvarsområder innen samfunnssikkerhet og beredskap Forskrift om kommunal beredskapsplikt: Et viktig formål med forskriften er å tydeliggjøre kommunens ulike roller og ansvarsområder, jf. § 1, andre ledd: ”Plikten omfatter kommunen som myndighet innenfor sitt geografiske område, som virksomhet og som pådriver overfor andre aktører.” -o0o- Som myndighet har kommunen et ansvar for alle som til en hver tid oppholder seg innenfor kommunens geografiske område, jf § 1, første ledd: ”Forskriften skal sikre at kommunen ivaretar befolkningens sikkerhet og trygghet.” Det generelle ansvaret følger av de fire grunnleggende prinsippene ; ansvars-, likhets-, nærhets- og samvirkeprinsippet. I tillegg har kommunen ansvar i kraft av tildelt myndighet etter lover og forskrifter (eks. brannmyndighet, planmyndighet, samt tilsyns- og kontrollmyndighet på ulike områder).

Kommunenes rolle og ansvarsområder innen samfunnssikkerhet og beredskap Kommunen er en stor og omfattende virksomhet som utfører viktige oppgaver for samfunnet og befolkningen. For å sikre at disse oppgavene ivaretas er oppgaveløsningen og tjenesteproduksjonen underlagt en rekke lov- og forskriftskrav. Som virksomhet har kommunen således et ansvar for å ivareta samfunnssikkerhet og beredskap etter sektor- og særlovgivning på en rekke områder (eks. Kriseledelse, plan- og byggesaksbehandling, helse- og omsorgstjenester, oppvekst og kultur, tekniske tjenester og infrastruktur, samt brann, redning og akutt forurensning). -o0o- Som pådriver har kommunen ansvar for å involvere eksterne aktører i sitt forebyggende arbeid, i beredskapsarbeidet, i annet plan- og utredningsarbeid, i krisehåndtering osv. Dette vil være eiere av kritiske infrastrukturer/samfunnstjenester, nødetater, sivilforsvaret, bedrifter med storulykkespotensiale, frivillige organisasjoner osv. Pådriverrollen betyr at kommunen har et lokalt samordningsansvar – skal ta initiativ, være pådriver, legge til rette for samarbeid og ivareta det sektorovergripende perspektiv og ansvar.

Kommunalt beredskapsråd: Kommunene har vedtatt å ha et beredskapsråd, gjennom "Normalreglement for beredskapsarbeidet". Rådet skal ha minst ett møte i året og forumet skal drøfte det kommunale beredskapsarbeidet på generell basis. Aktuelle tema som kan drøftes i beredskapsrådet: Fylkesmannen anbefaler at det kommunale beredskapsrådet (KBR) blir brukt som et forum for informasjon og drøfting. ”Vi ser gjerne at beredskapsrådet er et stort forum med deltakere fra mange ulike etater, virksomheter og organisasjoner. Det er ønskelig at alle kommuner har både en operativ kriseledelse og et større beredskapsforum/beredskapsråd.”

Samvirke

Hvem Hva Hvor Når og Hvorfor ?

Den norske redningstjenesten: Norske alpine redningsgrupper

Instruks for den norske redningstjenesten ”Med redningstjeneste forstås den offentlige organiserte virksomhet som utøves ved øyeblikkelig innsats for å redde mennesker fra død eller skade som følge av akutte ulykkes- eller faresituasjoner, der det er behov for koordinering….” ”…å ivareta en integrert redningstjeneste basert på nasjonal dugnad og et samvirke mellom offentlige, frivillige og private aktører.”

Instruks for den norske redningstjenesten 4 grunnleggende prinsipper (Samvirke, ansvar, likhet og nærhet): ” Redningstjenesten utøves som et samvirke mellom de integrerte redningsaktører og -virksomheter.” ”Samvirkeprinsippet stiller krav til at samtlige aktører har et selvstendig ansvar for å sikre et best mulig samvirke med relevante aktører og virksomheter i arbeidet med forebygging, beredskap og krisehåndtering.”

holdninger, kultur og lederskap, Konklusjon: ”Det som gikk godt fra det som gikk dårlig 22/7, var i hovedsak knyttet til holdninger, kultur og lederskap, …og hvordan mennesker og organisasjoner utøvet den myndighet de var gitt.”

Nasjonale tiltak – overføringsverdi: ”Ledere – alle nivå i forvaltningen – systematisk arbeider med å styrke egne og organisasjonens grunnleggende holdninger og kultur knyttet til: Risikoerkjennelse Gjennomføringsevne Samhandling IKT-utnyttelse Resultatorientert lederskap Planverk må øves jevnlig, både nasjonalt og lokalt Realistiske og samvirkebaserte redningsøvelser, hvor håndtering av evakuerte og pårørende bør inngå

Sivilforsvarets samvirkerolle Sivilforsvarets skole tilbyr kommunene o.a. kurs: POSOM ELS og DSB-CIM Beredskapsplanlegging Kriseledelse Sivilforsvarsdistriktene kan tilby kurs/trening i kriseledelse og skal initiere til samvirkeøvelser

Hva gjør Nordland sivilforsvarsdistrikt i forhold til samvirkekravet? Distriktet har dedikert et årsverk til samvirkeoppgaven Skal arbeide målrettet for å ivareta distriktets forpliktelser innenfor samvirkeområdet DSBs Disponeringsskriv til sivilforsvarsdistriktene for 2013 - Område: Samvirke Distriktene skal bidra til å styrke beredskapsorganisasjonenes samhandlingsevne og evne til å håndtere store hendelser blant annet gjennom å initiere samvirkemøter, øvelser og beredskapsplanlegging regionalt Distriktene skal tilrettelegge for og videreutvikle samarbeidet med de kommunale brann- og redningsvesen Distriktene skal tilrettelegge for samvirke og samarbeid med nabodistrikter

Hva gjør Nordland sivilforsvarsdistrikt i forhold til samvirkekravet? Vi deltar i regionale/lokale samarbeidsfora: LRS/KRL i Helgeland Politidistrikt LRS/KRL i Salten Politidistrikt Fylkesmannens Beredskapsråd Kommunale Beredskapsråd IUA Salten, IUA Helgeland* IUA Rana Møter, kurs og øvelser NOFO Kystverket Fylkesmannens beredskapsøvelser for kommunene Nasjonalt øvelses- og evalueringsforum Sivil – Militær samarbeidsfora og seminar Sivilforsvarets Nord-Norge samlinger

Hva er gjør Nordland Sivilforsvarsdistrikt i forhold til samvirkekravet? Vi initierer og inviterer til samvirke gjennom: Regionale/lokale samvirkeseminar og øvelser Samvirkemøter med nødetatene og FORF Lokalt samarbeid med aktuelle frivillige org. Politirådsmøter (kommunal beredskap) Samvirkemøter med kommunal kriseledelse Lokale møter (på FIG-nivå) med nødetatene o.a. Lokal deltakelse i kommunale beredskapsråd Øver egne styrker med fokus også på samvirke

Alle kan ”rekvirere” Sivilforsvaret! I tillegg kan fylket / kommunene og andre ta direkte kontakt med distriktskontoret – Vakthavende (24/7) Nordland SFD: Tlf. 75 50 77 70 Midtre Hålogaland SFD: Tlf. 77 00 27 30                                              

Takk for oppmerksomheten! ”Etter 40 år med beredskapsarbeid, mener jeg å ha identifisert en av de viktigste suksessfaktorene for godt samvirke og god krisehåndteringsevne: Menneskelig kontakt” Takk for oppmerksomheten! Jarhl Tlf. 75 50 77 78 jarhl.walin@dsb.no Mob. 95 08 63 20