Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHilmar Farstad Endret for 5 år siden
1
Ny fagutdanning brann og redning, - ivaretakelse av akutt forurensning
Lars Brenden 1. november 2017
2
DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap)
Samordningsansvar på nasjonalt nivå for samfunnssikkerhet og beredskap Fagdirektorat brann, farlige stoffer, el- og produktsikkerhet, Nød- og beredskapskommunikasjon Nødnett Sivilforsvaret Internasjonalt kontaktpunkt Etatsstyring av Fylkesmannen på samfunnssikkerhetsområdet Styrer Det Lokale El-tilsynet Ca. 750 ansatte Hovedkontor i Tønsberg 5 EL-regioner 20 sivilforsvarsdistrikter 3 kurs- og kompetansesentre Underlagt Justis- og beredskapsdepartementet Foto: Kai Myhre Foto: DSB
3
Det helhetlige utfordringsbildet
Klima Terror Helse Teknologi Tillit Sikkerhetspolitisk situasjon Økt migrasjon Hybride hendelser Foto: DSB/Sivilforsvaret Det "store" bildet Vi må kontinuerlig oppdatere risikobildet - sentrale deler i dette bildet er: Klima – Terror – Helse – Teknologi – Tillit – Sikkerhetspolitisk situasjon -Økt migrasjon – Hybride hendelser Nytt punkt: Hybride hendelser Grensene mellom sivile og militære problemstillinger er i ferd med å viskes ut Vi har en nabo som har vist at han er villig til å benytte virkemidler i denne gråsonen for å oppnå politiske mål Spionasje og sabotasje i cyberspace Det sivile samfunns evne til å forsvare seg selv blir stadig viktigere – også for Forsvaret
4
Topp 15 første halvår 2017 Vi har nå fra og med 2017 – delt det som i 2016 fremkommer som en samlepost. Nå registreres Helseoppdrag annet (akutt bistand) for seg og helseoppdrag bære/løfte for seg – det siste er da bistand til bæring av pasienter. Dette er den sterkest voksende typen oppdrag innen brann- og redningsvesenets portefølje. _________________ Omkomne i brann I 2016 omkom 40 personer i brann (23 menn og 17 kvinner). Eldre og pleietrengende, personer med nedsatt funksjonsevne og rusmisbrukere er spesielt utsatt. Tall fra DSB viser at cirka 75 prosent av dem som omkommer i brann er i disse gruppene. Personer over 70 år har fire til fem ganger høyere risiko for å omkomme i brann sammenlignet med resten av befolkningen. Siden 1979 har det i snitt omkommet 64 personer hvert år. Per 22.september 2017 har 18 omkomne i brann, sammenlignet med 24 på samme tid i fjor. _________ Redning Brann- og redningsvesen er den bakkebaserte ressursen som er mest anvendelig for redningstjenesten, helse, politi og andre når samvirke/samarbeid er nødvendig for å løse/bistå på oppgaver Vi jobber langs flere spor knyttet til redning: Oversikter - ressursregister (Barents Watch) Nødnett – felles talegrupper Samhandling – felles øvelser- (eks PLIVO) – dette snakker jeg litt mer om senere i presentasjonen LRS gir rom for ny tenkning-grenseoverskridende samvirke med andre likesinnede spillere/redningsaktører
5
Norges brannskole Nettbasert forkurs Grunnkurs Kurs i teigledelse
Kurs i skadestedsledelse Innsatsgruppe strand akutt Materiellkurs Oljevern i kulde og is Foto: NBSK)
6
Akutt forurensning Stort fokus på grunnkompetanse ift strandrens
Mange brannvesen har i tillegg utdannet mannskapene innen teigledelse Foto: Roy Larsen
7
CBRNE-strategi Regionalt og lokalt nivå skal sørge for god beredskap for CBRNE-hendelser, og skal derfor blant annet være pådriver for at CBRNE-områdene er en del av fylkes-ROS og kommunale ROS-analyser, beredskaps- og krisehåndteringsplaner samt øvelser og læring etter større og mindre hendelser. Foto: VIB
8
Trøndelag brann og redningstjeneste IKS
Tilpasset opplæring i CBRNE til 30 kommuner i Trøndelag. Sandmoen brannstasjon i Trondheim er fagstasjon for CBRNE og har spesialkompetanse. Samarbeid med CBRNE-troppen på Ørland flystasjon
9
Vestfold Brannvesen, politiet og ambulanser i fylket har etablert felles operative prosedyrer for håndtering av CBRNE-hendelse. De enkelte etater er selv ansvarlige for eget planverk og opplæring, men for brann har IUA Vestfold en samordningsrolle. Foto: VIB
10
Fagskoleutdanning innen brann, redning og samfunnssikkerhet
2-årig grunnutdanning innen beredskap, forebygging og samfunnssikkerhet Skal gi grunnkompetanse som gjør at de kan gå rett inn i arbeid i brann- og redningsvesen eller annen beredskapsrelatert virksomhet. Vil være eneste kvalifiserende utdanning for å arbeide i beredskap eller i 110-sentral Fagskoleutdanning for brann, redning og samfunnssikkerhets-personell starter opp høsten årig grunnutdanning for oppgaver innen beredskap, forebygging og 110-sentral Foto: DSB/Sivilforsvaret Det "store" bildet Vi må kontinuerlig oppdatere risikobildet - sentrale deler i dette bildet er: Klima – Terror – Helse – Teknologi – Tillit – Sikkerhetspolitisk situasjon -Økt migrasjon – Hybride hendelser Nytt punkt: Hybride hendelser Grensene mellom sivile og militære problemstillinger er i ferd med å viskes ut Vi har en nabo som har vist at han er villig til å benytte virkemidler i denne gråsonen for å oppnå politiske mål Spionasje og sabotasje i cyberspace Det sivile samfunns evne til å forsvare seg selv blir stadig viktigere – også for Forsvaret
11
Hovedemner Yrkesrollen Risiko og sårbarhet Arbeidverktøy
Operativ beredskap I Forebygging og konsekvensreduserende tiltak Operativ beredskap II Nødalarmering Praksis Helhetlig samfunnssikkerhetsarbeid Systematisk erfaringsdeling Fordypning
12
Stor involvering Innspillskonferanser over hele landet
Opptatt av å fortsatt få inn praktikere, men samtidig mer akademisk kompetanse Breddeforståelse viktig
13
Utdanning akutt forurensning
Mål: Ivareta grunnkompetanse til å utføre strandrens, legge ut lenser mm. Vurdere om de skal utdannes til å ha lederfunksjon ift å lede frivillige ved strandrenseaksjoner Nettbasert forkurs Grunnkurs – 2 dager Teigledelse – 3 dager
14
Utdanning CBRNE Dagens grunnkurs inneholder temaet Kjemikalieberedskap som er på 68 timer. Dette foreslås å økes til rundt 100 timer. I tillegg kommer egenstudier og eventuelt prosjektoppgave
15
Miljøhensyn ved brannslokking vil styrkes i utdanningen med fokus på riktig bruk av slokkemidler og oppsamling av slokkevann.
16
Kompetanse innen ROS-analyser, beredskapsanalyser og beredskapsplaner.
17
Innføring i ELS og systematisk innsatsledelse Oppbygning, struktur, funksjoner, fagterminologi
18
Fagskoleutdanningen Mål:
Breddekompetanse og helhetsforståelse innen brann, redning og samfunnssikkerhet Gevinster: Bedre ressursutnyttelse Standardisering av metoder, begreper, utstyr Mer forebygging og bedre kvalitet ved håndtering av hendelser Kompetanse om metodikken for ROS- og beredskapsanalyser, planverk mm
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.