Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

CE-beredskap i endring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "CE-beredskap i endring"— Utskrift av presentasjonen:

1 CE-beredskap i endring
Nasjonalt seminar for beredskap mot akutt forurensning Torill Tandberg 31.oktober 2017

2 CE-beredskap i endring
Foto: DSB CE-beredskap i endring

3 Hvem er DSB? Samordningsansvar på nasjonalt nivå for samfunnssikkerhet og beredskap Fagdirektorat brann, farlige stoffer, el- og produktsikkerhet, Nød- og beredskapskommunikasjon Nødnett Sivilforsvaret Internasjonalt kontaktpunkt Styring av Fylkesmannen på samfunnssikkerhetsområdet Styrer Det Lokale El-tilsynet Ca. 680 ansatte Hovedkontor i Tønsberg Nødnett i Nydalen 5 EL-regioner 20 sivilforsvarsdistrikter 3 kurs- og kompetansesentre Underlagt Justis- og beredskapsdepartementet Foto: Kai Myhre Foto: DSB

4 Samfunns- sikkerhetshjulet
Kunnskap Læring Forebygging Samfunns- sikkerhetshjulet Gjenopp- retting Beredskap Håndtering

5 Nasjonal strategi for CBRNE-beredskap 2016-2020
Hensikt med strategien: Videreutvikle vår evne til å forebygge og håndtere store CBRNE-hendelser CBRNE: Felles betegnelse på kjemiske stoffer, biologiske agens, radioaktive stoffer, nukleært materiale og eksplosiver med høyt farepotensiale. Slike hendelser kan forårsake tap av liv og/eller skade på liv, helse, miljø materielle verdier og andre samfunnsinteresser. CBRNE-hendelser kan forekomme både ved utilsiktede hendelser og tilsikte uønskede hendelser. Strategien er utarbeidet av Justis- og beredskapsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet og Forsvarsdepartementet.

6 Utfordringer på CBRNE-området
Mange aktører Store CBRNE-hendelser skjer ikke så ofte Krevende å håndtere Behov for understøttelse fra regionale og sentrale fag- og myndighets instanser Usikkerhet og stort informasjonsbehov Behov for felles situasjonsforståelse

7 Hva sier strategien på kjemikalie og eksplosivområdet
Justis- og beredskapsdepartementet er ansvarlig for samordning av kjemikalie- og eksplosivområdet på sivil side. Ansvaret omfatter ikke de ordninger som er etablert innen akutt forurensning hvor Samferdsels-departementet og Kystverket har en særskilt rolle.

8 Særskilte utfordringer på kjemikalieområdet
C-hendelser kan ha sektorovergripende konsekvenser Påvisning av ukjente kjemikalier Etablere systemer som kan sikre spesifikk fagkompetanse Formalisert samarbeid mellom nødetatene og spesialiserte kompetansemiljø God kommunikasjon og koordinering på tvers av sektorene

9 Særskilte utfordringer på eksplosivområdet
Særskilte utfordringer ved eksplosivhendelser Ulykker knyttet til den lovlige håndteringen av eksplosiver i virksomhet, ved sprengning og transport. Ved tilsiktede hendelser, uklarhet i fht hva slags stoff som har vært involvert i hendelsen, bruk av eksplosiver for å spre farlig materiale.

10 Ansvarsavklaring, faglig rådgivning og koordinering
FFI sin funksjon som mottakende laboratorium for ukjent CBRE-prøver skal formaliseres. CBRNE-senterets funksjon som nasjonal rådgiver ved CBRNE-hendelser som kan medføre personskade eller sykdom skal formaliseres. Justis- og beredskapsdepartementet skal sørge for en helhetlig og koordinert beredskap på C og E-områdene, som ledd i samordningsrollen for samfunnssikkerhet og beredskap. Samvirkeområdet for kjemikalie- og eksplosivberedskap skal bidra til et helhetlig og koordinert arbeid på CE-området på direktoratsnivå. Vurdere behov og muligheter for å utpeke et kjemikalieinstitutt for å bistå lokalt, regionalt og sentralt nivå og styrke forskning og utvikling.

11 Evne, kompetanse og kapasitet
I arbeidet med ny organisering av brann- og redningsvesenet skal det vurderes Om noen brannvesen skal utpekes til å ha særskilte kapasiteter til å håndtere C- og E-hendelser herunder mobile ressurser som raskt kan forflyttes til aktuelle områder Løsninger for formalisert samarbeid mellom nødetater og kompetansemiljøer (bla. for påvisning av ukjente kjemikalier) JD skal avklare Sivilforsvarets rolle, ansvar og myndighet som forsterkningsressurs ved C- og E-hendelser

12 Øvelser Øvelser på alle nivå og mellom nivå skal inkludere CBRNE-hendelser Nasjonalt øvings- og evalueringsforum Øvelser der forsvarssektoren og sivile aktører trener på felles bruk av CBRNE-ressurser og planverk i hele krisespekteret Fylkesmannen skal se til at CBRNE-beredskap settes på dagsorden gjennom veiledning og øvelser på fylkes og kommunenivå Kommunene skal effektivt legge til rette for effektivt samvirke på CBRNE-området mellom lokale beredskapsaktører og samarbeide på tvers gjennom interkommunale løsninger

13 Samvirkeområdet for CE-beredskap.
Justis- og beredskapsdepartementet skal sørge for helhetlig og koordinert beredskap på CE-område som ledd i samordningsrollen for samfunnssikkerhet og beredskap. Etablering av samvirkeområde for CE-beredskap er et av tiltakene for å bygge opp under denne rollen. Hovedformålet med samvirkeområdet er å understøtte Justis- og beredskapsdepartementets samordningsrolle på kjemikalie- og eksplosivområdet, og bidra til et tverrsektorielt, helhetlig og koordinert arbeid med CE- beredskap på direktoratsnivå. Samvirkeområdet skal utvikle faglig ekspertise og et beredskapsnettverk for rådgivning til ansvarlige beredskapsaktører i håndterings- og normaliseringsfasen. Gruppen skal bidra til at behov for god faglig rådgivning og ekspertise til sentralt, regionalt og lokalt nivå ivaretas ved uønskede hendelser, ulykker og tilsiktede handlinger i hele krisespekteret, og at dette inkluderes i planverk og øves.

14 Samvirkeområdet for CE-beredskap
Samvirkeområdet for CE-beredskap. Handlingsplan Prioriterte områder Økt erkjennelse og tverrsektoriell forståelse av trusler, risiko og sårbarheter på CE-området. Avklare grensesnitt generelt og spesielt mot beredskapen som er etablert for akutt forurensning, og bidra til et funksjonelt samarbeid med andre tverrsektorielle beredskapsordninger på CE-området. Etablere og vedlikeholde et nettverk for faglig rådgivning til lokalt, regionalt og sentralt nivå i håndterings- og normaliseringsfasen av en hendelse. God kommunikasjon med befolkningen ved CE-hendelser må være basert på faglig spisskompetanse og forskning.

15 Brannstigen - et program for utvikling av fremtidens brann- og redningsvesen
for fremtiden Forbedret nødmeldetjeneste Risikobasert forebygging Ny utdanning Foto: Colourbox

16 Hendelser

17 Alvorlige ulykker med kjemikalier og eksplosiver
Tyskland, Ludwigshafen, BASF terminal. Brann i rørgate LPG og andre brannfarlige varer. 5 drepte, 3 var brannmenn (fra BASF). 8 alvorlig skadd. 12.august Kina, Tianjin, Havn. Branner og eksplosjoner. 129 ulike kjemikalier involvert i hendelsen. 165 drept, 99 var brannmenn skadde. Enorme konsekvenser. 17.april USA, Texas West Fertilizer. Brann i ammoniumnitrat og påfølgende eksplosjon. 15 mennesker drept, 13 var brannmenn. 11.desember Storbritannia, Buncefield tankanlegg. Ingen omkomne, svært krevende slokkearbeid, store materielle skader, miljømessige konsekvenser. Utilstrekkelig kunnskap om konsekvenser ved brann i svært store lager/tankanlegg for brannfarlige varer. Manglende forståelse av risiko knyttet til brannfarlig vare

18 Veiledninger for nødetatene
Også som app Handbook NBC medicine, new version 3 January 2012 Særlig de to første kapitlene s i Nasjonal faglig retningslinje for håndtering av CBRNE-hendelser med personskade.

19 Sivilt/militært samarbeid
Foto: Lars Magne Hovtun

20 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "CE-beredskap i endring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google