Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår 2013 -Gi tydelig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Forventninger og videre arbeid…...
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Læring på arbeidsplassen
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Arbeidstid i kommunale barnehager
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Bærum kommune 30.januar 2014.
GNIST Kurs for LLL/HTV, Tromsø 8. og 9. mars 2010.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Fylkesmannen i Nordland Kjell H S Jensen ekstrahjelp 27. november.
Fagdag for barnehageeiere i Hedmark 10.april 2014
Krav til pedagogisk bemanning
Fylkesmannen i Nordland
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til IKBH § 7: Opplysningsplikt.
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlig tilskudd til IKBH § 8 Endringer i grunnlaget for de kommunale tilskuddssatsene.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Samisk i barnehage og skole Bodø Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til IKBH KS og PBL: Felles veileder og modell + = SANT! Nettadresse:
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Framtidens barnehage.
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Likeverdig behandling ved tildeling av tilskudd til ikke-kommunale barnehager Lovendring og tolkinger av regelverket Nettadresse:
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Regionale forskningsfond
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til IKBH Oppsummering.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Kompetansestrategi Agder 2030
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanse og rekruttering

Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig retning for barnehagepolitikken, når det gjelder både kvaliteten og innholdet, de ansattes kompetanse og styringsutfordringene i sektoren, -Skal presentere et oppdatert kunnskapsgrunnlag for utviklinga av politikken på området. | 2

Alle barnehager skal være en god arena for omsorg, lek, læring og danning Ny helhetlig kompetansestrategi som skal gjelde fra 2014, vil bli lagt frem vår 2013 Flere av kompetansetiltakene i 2012, vil videreføres i 2013 Vennskap og deltagelse Handlingsplan for samiske språk Likestilling | 3

| 4 Styrke satsing på kompetanseutvikling i sektoren Etter- og videreutdanningstiltak for assistenter Rekrutteringskampanjen Verdens Fineste Stilling Ledig, videreføres

Prosjektets hovedmål er: Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud Å heve status for arbeid i barnehager, for å øke rekrutteringen av ansatte med nødvendig kompetanse | 5

| 6 Sentral prosjektgruppe skal legge fram en kompetansestrategi, som skal danne grunnlaget for og styre departementets arbeid med rekruttering, utvikling og nyttiggjøring av kompetansen hos alle ansatte i barnehagene. Mye av prosjektets arbeid skal inngå i den kommende stortingsmeldingen om fremtidens barnehage

Delmål Økt kvalitet i førskolelærerutdanningen Økt rekruttering av førskolelærere til barnehagen Økt rekruttering av personer med relevant høyere utdanning til barnehagen Økt rekruttering av barne- og ungdomsfagarbeidere til barnehagen Beholde og videreutvikle kompetansen i barnehagen | 7

Hovedtiltak Utarbeide ny rammeplan for førskolelærerutdanningen Utvikle og gjennomføre en nasjonal rekrutteringskampanje til barnehagen og til førskolelærerutdanningen Utrede muligheter for etablering av et system for kompetanseutvikling for alle ansatte i barnehagen Utrede muligheter innenfor barne- og ungdomsarbeiderutdanningen | 8

| 9 Utrede muligheter for sømløse overganger og karriereveier i utdanningssystemet for arbeid i barnehager. Utrede og vurdere kompetansekrav for arbeid i barnehage – nasjonalt og internasjonalt. Videreutvikle et system for veiledning av nyutdannede førskolelærere. Utarbeide forslag til nye rekrutteringstiltak

| Vise at førskolelærere i barnehagen har en fantastisk spennende, givende og morsom jobb Friste til søking 2. Synliggjøre at barnehageansatte har en ansvarsfull og viktig jobb de kan være stolte av Heve status

Regionale nettverk -Arbeidet vil særlig være knyttet opp mot kampanjen «Verdens fineste stilling ledig» -Kan også bli trukket inn i det øvrige arbeidet i GLØD -Bør omfatte sentrale aktører: UH-institusjoner, interesseorganisasjoner, barnehagemyndighet, eier, barnehager -Oppfordres til å inngå samarbeid med regionale GNIST -Fylkesmannen ansvarlig for å lede og koordinere -Stor frihet og fleksibilitet i innretning og organisering | 11

Lokale tiltak knyttet til rekrutteringskampanjen: Planleggingen av og deltakelsen på utdanningsmesser i regionen. Omdømmebygging av førskolelæreryrket og barnehagen som arbeidsplass, gjennom medier, andre informasjonskanaler og møteplasser. Andre aktuelle oppgaver kan være: implementering og markedsføring av ny førskole(barnehage)lærerutdanning, mentorutdanning, veiledning av nyutdannede førskolelærere og andre kompetansetiltak for ansatte i sektoren. | 12

Følg oss gjerne på nett: Hjemmeside: fmno.no Facebook.com/FylkesmannenNO Twitter.com/FMNordland (#fmno) Takk for oppmerksomheten! | 13