10.07.20141 Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Omsorgskonferansen 30. September og 1. oktober 2013 Erfaringer fra tilsyn i omsorgssektoren i Sør-Trøndelag Seniorrådgiver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
AVLASTNING Melhus
Retningslinje- og implementeringsarbeid
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Stein Erik Halck Veileder
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Helsetilsynet / Fylkesmannen i Sør- Trøndelag
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
eksempler på HMS-faktorer:
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Systematisk Helse- Miljø- og Sikkerhetsarbeid Arbeidsmiljøloven
Tilsynsmyndighetens rolle
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Barn som pårørende.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Barn som pårørende.
Legemiddelhåndtering
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kvalitet, risiko og avvik
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Helse miljø og sikkerhet
Kvalitet i et moderne sykehus
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Juristsamling - Ålesund
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Utskrift av presentasjonen:

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Omsorgskonferansen 30. September og 1. oktober 2013 Erfaringer fra tilsyn i omsorgssektoren i Sør-Trøndelag Seniorrådgiver Ingrid Karin Hegvold

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Erfaringer fra tilsyn i omsorgssektoren i Sør-Trøndelag Hva er tilsyn? Roller? Metoder Funn

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Definisjon av tilsyn I - Ot. prp. nr. 105 (2001 – 2002) : Det statlige tilsynet med helsetjenesten vil være et vesentlig virkemiddel for å sikre befolkningen trygge helsetjenester av tilstrekkelig omfang. For Statens helsetilsyn og fylkeslegene innebærer tilsyn å ha oversikt over befolkningens helsetilstand og behov for tjenester, følge med på hvordan helsetjenesten og helsepersonell utøver sin virksomhet og gripe inn overfor virksomheter og helsepersonell som utøver tjenester i strid med helselovgivningen.

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Definisjon av tilsyn II - St. meld. nr. 17 ( ): Tilsyn er kontroll av at de som er underlagt krav fastsatt i lov, forskrift eller enkeltvedtak, dvs. tilsynsobjektene, etterlever dette. En sentral del av tilsynsrollen er å oppsøke, uanmeldt eller forhåndsvarslet, eller på annen måte innhente kunnskap om tilsynsobjektene for å finne ut om det foreligger avvik fra de oppstilte kravene. Ved identifikasjon av avvik, vil tilsynet følge opp dette med nødvendig reaksjon, det være seg veiledning, pålegg om oppretting, stansing av virksomheten, bøter eller andre tiltak for å sikre at kravene overholdes.

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Lov om statlig tilsyn med helse- og omsorgstjenesten m.m. § 2. Fylkesmannens og Statens helsetilsyns oppgaver 1.ledd:Fylkesmannen skal føre tilsyn med helse- og omsorgstjenesten i fylket og med alt helsepersonell og annet personell i fylket som yter helse- og omsorgstjenester. 2. ledd:I tilknytning til tilsynet skal Fylkesmannen gi råd, veiledning og opplysninger som medvirker til at befolkningens behov for helse- og omsorgstjenester blir dekket. 3. ledd:Fylkesmannen skal holde Statens helsetilsyn orientert om forholdene i helse- og omsorgstjenesten i fylket og om forhold som innvirker på disse.

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Tilsynet skal medvirke til at: befolkningens behov for helsetjenester ivaretas, helsetjenestene drives på en faglig forsvarlig måte, svikt i tjenesteytingen forebygges og helsetjenesteressursene brukes på en forsvarlig og effektiv måte. Når Statens helsetilsyn og fylkesmannen er tillagt tilsynsmyndighet etter tilsynsloven, innebærer dette ikke bare en rett til å utføre tilsyn, men også en plikt til å sikre at tilsynet er forsvarlig.

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Roller: Fylkesmannen: Etablere KlargjøreMelde tilbake Setting Avslutte UndersøkeKonkludereråd/veiledning Virksomhetene: ForberedeGjennomgåStarte forbedringsarbeid Tilsynetkonklusjonenevedlikehold GjennomføringMelde tilbakeSikre tjenesten Kontinuerlig forbedring

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag 1.Velge tilsynstema - ut fra kunnskap om tjenestene 2.Velge virksomhet – ut fra div. momenter 3.Melde tilsynet og be om dokumentasjon 4. Forberede tilsynet 1.Gjennomgang av tilgjengelig kunnskap 2.Gjennomgang av tilsendt dokumentasjon 3.Spisse problemstillinger 4.Formulere spørsmål (guide) 5.Formøte med virksomhetene – tilrettelegge praktiske forhold og beslutte hvem vi skal snakke med 5.Gjennomføring av tilsynet 1.Åpningsmøte 2.Intervjuer 3.Gjennomgang av journaler/mapper (verifikasjon) og evt. tilleggsdokumentasjon 4.Befaring (verifikasjon) 5.Sluttmøte 6.Foreløpig rapport 7.Endelig rapport 8.Evt. råd/veiledning 9.Avslutte tilsynet. Fylkesmannens arbeid med planlagt tilsyn

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag I lov om kommunale helse- og omsorgstjenester § 4-2 om Kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet Enhver som yter helse- og omsorgstjeneste etter loven her skal sørge for at virksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet. I forskrift om internkontroll i helse - og omsorgstjenesten § 1 om Formål Formålet med forskriften er å bidra til faglig forsvarlige helse- og omsorgstjenester og at helse- og omsorgslovgivningen oppfylles gjennom krav til systematisk styring og kontinuerlig forbedringsarbeid i tjenestene. I lov om helsepersonell § 16 om Organisering av virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester Virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester, skal organiseres slik at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter.

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Forskrift om Internkontroll i helse- og omsorgstjenesten § 3 I denne forskriften betyr internkontroll systematiske tiltak som skal sikre at virksomhetens aktiviteter planlegges, organiseres, utføres og vedlikeholdes i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av sosial- og helselovgivningen.

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Innholdet i internkontrollen: Oppgaver og mål for virksomheten og utviklingsarbeidet, Ansvars- og oppgavefordeling Tilgang til lover og forskrifter Nødvendig kunnskap og kompetanse, Utnyttelse av medarbeidererfaringer - samarbeid Erfaringer fra pasienter og pårørende Oversikt over områder med fare for svikt Prosedyrer, inkl. korrigering av avvik Systematisk gjennomgang av internkontroll

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Et godt styringssystem må være : egnet til daglig bruk være forankret i virksomhetens øverste ledelse og styre.

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten...Og bedre skal det bli! ( ) God kvalitet innebærer at tjenestene er faglig gode og blir levert på en menneskelig sett god måte i ett system som fremmer helhet. Strategiens hovedtanke er det gode forløp med brukeren i sentrum.

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Kvalitet: kommer av ordet qualis (latin), som betyr hvordan, eller hvilken (egenskap) Kvalitet i helsetjenestene: (Institute of Medicine, 2000) Sikre –unngå skader på pasient Virkningsfulle –basert på vitenskapelig kunnskap Pasientsentrerte –pasientens behov og verdier Til riktig tid –redusere venting og risikofulle forsinkelser Effektive –unngå unyttig bruk av utstyr, ressurser, ideer og energi Basert på likhet –uavhengig av personlige karakteristika

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag - Helsetilsynet i Sør-Trøndelag Kvalitet sett fra pasientens ståsted: (Coulter 2005) Rask tilgang til pålitelige helsetjenester Virkningsfull behandling av pålitelig personell Klar, begripelig informasjon og støtte til ”selvbehandling” Medvirkning i beslutninger og respekt for pasientens ønske Oppmerksomhet knyttet til fysiske og miljømessige behov Emosjonell støtte, empati og respekt Involvering av, og støtte til, familie og omsorgsytere Kontinuitet i tjenester og ”smertefrie” overganger

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Kvalitet sett fra behandlerens ståsted Kliniske resultater Ønskelig innvirkning på helse Konsistent med gjeldende vitenskapelig kunnskap Optimal pasient”utgang” Bare 55 % av pasienter mottar det som betraktes som anbefalt nivå på helsetjenestene (McGlynn m.fl. 2003)

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Internkontroll er styring sikkerhet/trygghet Mål for virksomheten og utviklingsarbeidet – Mer enn økonomiske parametrer og nasjonale indikatorer Medarbeidererfaringer – Mer enn dialog med tillitsvagte ved organisasjonsendringer Erfaringer fra pasienter og pårørende – Mer enn håndtering av klager og (gode) kvantitative data Fare for svikt – Mer enn å overvåke kjente risikoforhold Korrigering av avvik – Mer enn å rette opp feilene Gjennomgang av internkontrollen – Mer enn å kreve rapport fra kvalitetsutvalet

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Personlig eller virksomhetens ansvar? Faglig forsvarlig virksomhet Den profesjonelleInternkontroll i Selvråderettenorganisasjonen Tradisjonelt sterk Fremdeles svak Eksisterer det samhandling mellom disse?

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Forsvarlig virksomhet

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag - Helsetilsynet i Sør-Trøndelag Innenfor alle tilsynstemaene er det gjort funn som har vist at: mange kommuner til dels har en betydelig vei å gå når det gjelder å sørge for tydelig ansvars- og oppgavefordeling, nok personell med rett kompetanse til å utføre oppgavene, nødvendige føringer for hvordan oppgavene skal gjennomføres, tilstrekkelig opplæring og gode systemer for dokumentasjon, muligheter for å melde fra når noe går galt og hjelp til å forebygge at dette gjentar seg. Dette må på plass for å sikre at skrøpelige eldre med til dels omfattende behov for medisinsk behandling og omsorg, får den hjelpen de har behov for og rettmessig krav på. Dette er krevende oppgaver som krever robust og proaktiv styring og ledelse i kommunene.

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Florence Nightingale ( ) «The ultimate goal is to manage quality. But you cannot manage it until you have a Way to measure it, and you cannot measure it until you can monitor it».

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Kan tilsyn bidra til at vi får dette til? Tilsyn utfordrer maktstrukturene i velferdsstaten Tilsyn forventes å avdekke uønskede forhold Tilsyn bygger på reelle funn etter undersøkelser av tjenesteytingen - vi mener at tilsynsvirksomheten framskaffer erfaringer som kan benyttes til læring, både på utøvernivå og blant beslutningstakere Alle parter må være innforstått med at det er tjenesteyteren som har ansvaret for å rette opp tjenesten der det er avdekket svikt.

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Tilsyn – en vei til læring og forbedring? Viktigste forutsetning: Aktive og handlekraftige ledere med vilje og evne til å; Ha fokus på fare for svikt og jobbe systematisk for å forhindre svikt Lære av svikt og uønskede hendelser når det skjer i egen og andres virksomhet Gjøre endringer når det er nødvendig. I prosessen kan en ha mange bidragsytere: Departementer Direktorat KS Utdanningsinstitusjonene m.fl. Men arbeidet for å skape endringer i holdninger, kultur og arbeidsprosesser må skje i virksomhetene.

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Risiko - sårbarhet årsak konsekvens Tidslinje Uønsket hendelse