FORMATIV VURDERING.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Advertisements

Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Bruk av prosjektsamarbeidsmodeller i konkurranser underlagt anskaffelsesreglene Hvilken fleksibilitet gir regelverket? Andreas Wahl & Hans Eide Aarre Planning.
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
NSF/VFO Fagkonferansen – 16. mars 2009
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
Ledelsesinformasjonsystem
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
for personer med rusproblemer
Om Luthersk dåpsteologi og dåpens betydning for trosopplæring
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Oppgaveformatet. Oversikt XML-format, spesifisert gjennom et XML Schema. Består av et sett lovlige elementer og attributter og hvordan de kan ordnes i.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Mari Therese Monsø, Jørgen Tronstad, Kim Åge Ditlefsen
HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI.
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Grunnleggende prinsipper i læringsfremmende vurdering 21. September 2011 Egil Weider Hartberg.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Kartlegging/Observasjon/ Vurdering /Tester
Oppfriskning av engelskferdigheter
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Med fokus på evidense – går vi den rette veien?
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
PRAKSISMØTE.
Vurdering for læring i engelsk i GLU - utdanningene
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Resultater for Rettsvitenskap &
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Utskrift av presentasjonen:

FORMATIV VURDERING

Første del: Definisjon Summativt eller formativt Resultater Feedback Vanskeligheter

Formativ vurdering er vurdering for læring. Definisjon Med formativ vurdering mener vi det å bruke vurdering til å identifisere læringsbehov for så å svare på dem. Formativ vurdering er vurdering for læring.

Summativt eller formativt? Summativ vurdering er avsluttende, rangerende, alltid relatert til et mål. Formativ vurdering gis underveis, er støttende og inneholder alltid et forbedringspotensiale. Kan være både målrelatert og individrelatert.

Egen- og hverandrevurdering: Fontana & Fernandes 1994: 50% bedre læringsutbytte etter 20 uker med trening i vurdering og tilbakemelding Fredriksen & White 1997: Størst forbedring hos elever som hadde prestert dårligst

Black & Wiliam: Inside the Black Box 1998 Kontrollerte studier med intervensjon eller ikke-intervensjon. Viste at metoden ga større likhet og bedre kunnskaper om å lære å lære.

”Medfødte evner” ”Low achievement in schools may have much less to do with the lack of ”innate” ability than with the students` lack of understanding of what they are meant to be learning and what counts as quality.”

En signifikant korrelasjon: Av 94 elever som gikk ut fra Johannes Læringssenter mellom 2001 og 2004 var det 79% som fullførte vgs. Landsgjennomsnittet for alle elever i samme periode var 70% Blant innvandrerungdom var tallet betydelig lavere.

Et sitat fra OECD rapporten ”Giving every single child the chance to do the best he can, is not the betrayal of excellence, but the fulfillment of it.”

Tilbakemeldinger Butler 1998: 30% bedret læringsutbytte hos elever som fikk kommentar i forhold til de som fikk karakter. Elaine Munthe: Tilbakemelding som støtter læring, skal ”pushe” læring. Den er opptatt av å utvide forståelse heller enn en sluttprodukt-evaluering-med riktig-feil.

Rettetegn :-) N = navnord S = skrivefeil V = verb T = tegn A = adj

Fem trinns modellen: 1. Finne frem til læringsbehov og sette mål 2. Bygge klasseromsrelasjoner med hverandrevurdering (kameratvurdering) 3. Teknikker: Spørsmål, stillasbygging og tilbakemelding 4. Utvikle autonomi hos elevene 5. Anerkjenne fremskritt

Min epost: bente.bergesen@johannesls.no

Hamster i hjul