Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lokallagslederkurs november 2011.
Advertisements

Erfaringer på «godt og vondt» fra Harstad kommune Kurs lll/htv Tromsø 7. februar 2013.
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Ungdomstrinnsmeldinga Meld. St
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeidstid i kommunale barnehager
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Lokale arbeidstidsavtaler
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Høring – lærertetthet i grunnskolen
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Lokal arbeidstidsavtale
Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."
GSI - En liten innføring i grunnskoletallenes magiske verden Rune Bakkejord, nestleder Utdanningsforbundet Tromsø.
Åpent medlemsmøte i Ullensaker v/Franciska Vigstad og Steinar Thoresen, fylkesstyret i Akershus Noen spørsmål om forskjøvet arbeidstid:
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Utdanningsforbundet Bergen
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
Aktuelle saker Utdanningsforbundet Østfold,4.mars 2011.
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Formålet med denne økta
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
12. april 2013 – Odd Espen Høili Tilsettinger Fredrikstad kommune.
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Didaktiske analysekategorier
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
8. desember 2011 Aktuelt fra Utdanningsforbundet Grimstad Aktuelt fra klubbene Årsmøte 2012 Trekking av Medlemsaksjonen Bruk av ufaglærte som.
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Nettverk grunnskole Utdanningsforbundet Bergen November 2011.
Tidsbrukutvalget Lokalt kurs ATV-G Prinsen
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Sentralt tariffoppgjør KS, 2012 Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012.
Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012
Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Grete Monsen Evaluering av ledelsesmodell i bergensskolen.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
KS strategikonferanse februar 2015 Gjennomgang av debattheftet.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Kurs i Utdanningsforbundet Bergen Arbeidstid i skoleverket 6
Sammen om den gode utdanningsledelse Et fellesprosjekt fra KS og Utdanningsforbundet Lærernes hus, 9. februar 2011 Mimi Bjerkestrand, leder i Utdanningsforbundet.
Tidsressurspotten Skoleåret
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
Utskrift av presentasjonen:

Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad

Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2 Arbeidstidsavtalen Utdanningsforbundet er i forhandlinger med KS nå. Skal være ferdig til 9. desember Hvis ikke enighet blir arbeidstidsavtalen en del av lønnsoppgjøret til våren. I forkant har det vært en brei organisasjonsmessig behandling i organisasjonen. Lokallag og fylkeslag har fått si sin mening. Tilbakemeldingene fra høringen ligger til grunn for de kravene som er levert.

Arbeidstidsavtalen - hva vil lærerne? Kort oppsummert –Økt kontaktlærerressurs –Den reduserte undervisningstida for seniorer må brukes til eget for og etterarbeid –Definisjon av undervisningsbegrepet –Tydeliggjøring av hvilke krav som stilles til en arbeidsplan –Mer tid til pedagogisk ledelse og personalledelse –Samsvar mellom elevenes rett til undervisning i et fag og de timene lærerne får til å undervise i faget –Sentral avtale framfor lokal avtale Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s3

Arbeidstidsavtalen Utdanningsforbundet sine prioriterte krav i denne omgang: Tidsressurs til kontaktlærertjeneste Klargjøring av undervisningsbegrepet Tid til for- og etterarbeid for lærere som benytter seg av seniortiltak Tydeliggjøring av kommunens/fylkeskommunens ansvar for tilstrekkelig tid til pedagogisk ledelse Det langsiktige strategien går på at lærerne må få mulighet til å være profesjonelle yrkesutøvere. Det må være enighet mellom partene om en slik langsiktig strategi. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s4

Arbeidstidsavtalen KS ønsker –Mest mulig binding, normalarbeidsår med 37,5 t uke –Ikke noe sentralt fastsatt leseplikt –Mest mulig lokal styring Utgangspunktene er vidt forskjellige. Våre medlemmer har gitt tydelig ønske om et større profesjonelt handlingsrom - med god argumentasjon. Utdanningsforbundet legger opp til å kjempe for noen av kravene nå, og ta resten i et mer langsiktig perspektiv. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s5

Norm for lærertetthet Kunnskapsdepartementet foreslår ny § i opplæringsloven. Skal fastsette en minstenorm for lærertetthet Utdanningsforbundet har i lengre tid arbeidet for dette Regjeringen har det som et mål i Soria Moria II Ingen norm etter at klassedelingstallet ble tatt ut av loven i Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s6

Norm for lærertetthet Departementet foreslår at det skal lovfestes en tallfestet nasjonal bestemmelse for lærertetthet. Bestemmelsen skal gjelde for ordinær undervisning og derfor bygge på gruppestørrelse 2 i GSI. Særskilte undervisningsformer som spesialundervisning og særskilt språkopplæring for språklige minoriteter holdes utenom. Det foreslås en gradvis innføring og at en begynner på ungdomstrinnet. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s7

Norm for lærertetthet 1.1. – 4. trinn – 18 elever 5. – 7. trinn – 20 elever 8. – 10. trinn – 22 elever – 4. trinn – 16 elever 5. – 7. trinn – 20 elever eller 8. – 10. trinn – 21 elever – 4. trinn – 15 elever 5. – 7. trinn – 20 elever 8. – 10. trinn – 20 elever Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s8 Skolenivå Kommunenivå

Norm for lærertetthet – 4. trinn – 15 elever 5. – 7. trinn – 20 elever 8. – 10. trinn – 20 elever Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s9 Skolenivå

Norm for lærertetthet Utdanningsforbundet ønsker norm fastsatt utfra skolenivå. Det er denne beregningen Kristin Halvorsen og Soria Moria også legger opp til. Utdanningsforbundet Rogaland ønsker en tallfestet norm etter alternativ – 20 – 20. Vi frykter at en norm for kommunenivå vil gjøre det mulig med ytterligere innsparinger. Utdanningsforbundet oppfordret lokallagene til å være aktive i prosessen overfor politikerne - de må overbevises om at skal det ha noen hensikt – så må det være på skolenivå. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s10

Norm for lærertetthet KS ønsker Ingen norm Hvis det innføres norm så skal det være på kommunenivå Mener det er inngripen i den kommunale friheten KS sitt sentralstyre vedtok mot 1 stemme å anbefale kommunene å gå imot innføring av norm for lærertetthet Kommunene (politikerne) behandler høringen og skal gi sine anbefalinger. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s11

Undervisningsvurdering Nylig utgitt veiledning i undervisningsvurdering Elevene får si sin mening om undervisningen i de enkelte fag. Dialog mellom lærer og elever På initiativ fra Utdanningsforbundet og Elevorganisasjonen Utdanningsdirektoratet og KS har også vært med å utarbeide veilederen. Er en form for skolebasert vurdering. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s12

Undervisningsvurdering Formålet: Bidra til at elevene og læreren sammen kan vurdere og forbedre opplæringen i fag og reflektere over hva som skaper god læring. Bygger på dialog mellom lærer og elevene Vurderingen skal være direkte relatert til opplæringen i det enkelte fag. Vurderingen skal handle om timenes læringsmål, arbeidsmåter, læringsstrategier, innhold og organisering. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s13

Undervisningsvurdering Noen betraktinger -Kan åpne for diskusjon om hva god undervisning innebærer. -Må begrense seg til å være et redskap til internt bruk på skolen. -Så snart det blir sendt ut av skolen, er det ikke lenger unntatt offentligheten – ikke lenger til internt bruk. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s14

Profesjonsetisk plattform Sentralleddet ønsker at hele organisasjonen skal delta i en debatt om hva som kjennetegner en god lærer. Debatten skal munne ut i et profesjonsetisk dokument som skal vedtas på i sentralstyret. Hva gjør læreren til spesialist i sitt fag? Det viktigste er ikke å få nedtegnet noe i et dokument, men å få til de gode prosessene og diskusjonene ute i skolene. Se egen nettside på utdanningsforbundet.no Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s15