TILSETTINGER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Hvem forhandler NFF for? n Ansatte i Staten n Ansatte i kommuner og fylkeskommuner - KS n Ansatte i.
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
ATB sin rolle- hva er viktig å tenke på:
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
ANSETTELSER! Kort gjennomgang av ansettelses – rutinene
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Velkommen til felles opplæring, 2008
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
Innlegg for BTV i Kongsberg 12. november
Skolers og barnehagers opplysningsplikt til barneverntjenesten
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Kortkurs fra Utdanningsforbundet Østfold
Kurs for tillitsvalgte
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
Eva Borhaug, advokat i Parat /
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Rådgiver hos Fylkesmannen og Helsetilsynet i Aust-Agder
Studieadministrativ dag
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
I N N S T I L L I N G % Opplysninger om søkerne:
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Dag Wiese Schartum, AFIN
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Regler om offentlighet og åpenhet
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Universitetet i Tromsø
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Nettverk for ATG, 14. mai 2012 Anders Pedersen Tilsettinger i Bergensskolen Prosedyre og politikk.
Arbeidsrett En gjennomgang av regelverket. Oversikt over regelverket  Lov om arbeidsmiljø (fra 17. juli 2005)  Forholdet mellom individuell og kollektiv.
3 Marius Stub.
Heltid framfor deltid Sarpsborg kommune en attraktiv arbeidsgiver? Reidar Ø. Handelsby.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav eller kompromiss? Praktisk tillitsvalgtarbeid ATG-kurs november 2010 Mathea Ruud McGhie.
Diskriminerings lovgivningen
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Innhold 1.RETTIGHETER OG BEGRUNNELSER 2.LOVER OG FORSKRIFTER 3.SØKNAD OM GODKJENNING/ENDRINGER 4.ARBEIDSMILJØ/HMS 5.ELEVENES SKOLEMILJØ 6.ANSETTELSE OG.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Krav til rekrutteringsprosessen Må stillinger lyses ut? Hovedregel = JA Hjemmel: ikke lovfestet, men følger av hensyn til potensielle søkere og allmennheten.
INNLEIE OG BRUK AV VIKARBYRÅ Lover og avtaleverk Arbeidsgivers og tillitsvalgtes roller og plikter.
Kan vi ikke bare ta katten? Baard Birkeland Seniorrådgiver/Jurist Tilsynsavdelingen HK.
Taushetsplikten i tverrfaglig samarbeid – utfordringer og muligheter
3 Marius Stub.
UNNTAK FRA SØKERLISTER
Tilsettinger i barnehage
3 Marius Stub.
Utskrift av presentasjonen:

TILSETTINGER

Regelverk www.lovdata.no Forvaltningsloven av 10. februar 1967 Forvaltningsforskriften av 15. desember 2006 Arbeidsmiljøloven av 17. juni 2005 Likestillingsloven av 9. juni 1978 Diskrimineringsloven av 3. juni 2005 Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven av 20. juni 2008 Diskrimineringsombudsloven av 10. juni 2005 Opplæringsloven av 17. juli 1998 Forskrifter av 23. juni 2006 Privatskoleloven av 4. juli 2003 Barnehageloven av 17. juni 2005 Offentlighetsloven av 19. juni 2006 Sivilombudsmannsloven av 22. juni 1962 Vi finner regler knyttet til tilsetting i enkelte lover, forskrifter og i den kommunale hovedtariffavtalen. Lovene finnes på nettstedet www.lovdata.no. Her finnes også sentrale forskrifter. Forskriftene finnes enklest ved å klikke dere inn på den enkelte lov, og deretter klikke på ”sentrale forskrifter” som dere finner rett under lovens heading. Forvaltningsloven (lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker) gjelder ikke for privat virksomhet, men dette er ikke til hinder for at private virksomheter følger de bestemmelsene som gjelder i offentlig forvaltning i tilsettingssaker, så langt det passer. Loven handler om all saksbehandling i forvaltningen, og gjelder derfor også for tilsettingssaker. I enkelte tilfellet har forvaltningsloven gjort unntak for tilsettingssaker, herunder gitt egne regler i forvaltningsforskriften. Dette kommer vi nærmere tilbake til. Arbeidsmiljøloven gjelder både offentlig og privat virksomhet. Lovens kapittel 14 har regler om tilsetting. Her finner vi bl.a. regler om fortrinnsrett, hva en arbeidsavtale skal inneholde og muligheten til å gi midlertidige tilsetting. Også dette kommer vi tilbake til. Diskrimineringsloven § 7 har bestemmelser om når man kan be søkere gi opplysninger om hvordan de stiller seg til religiøse og kulturelle spørsmål. Likestillingsloven § 4 har bestemmelser om at en stilling ikke kan lyses ut bare for det ene kjønn, og at tilsetting ikke må skje i strid med lovens § 3. I skoleverket gjelder opplæringsloven med forskrifter. Loven har bl.a. bestemmelser om kvalifikasjonsprinsippet, om kompetansekrav, om utlysning av ledige stillinger, og politiattest. Private skoler, som mottar statsstøtte, er ikke omfattet av opplæringsloven, men her gjelder privatskoleloven, som også bl.a. har bestemmelser om kompetansekrav, politiattest og lønns- og arbeidsvilkår. Barnehageloven med forskrifter gjelder både kommunale og private barnehager. Loven har bl.a. bestemmelser om kompetansekrav til styrer og pedagogisk leder, og bestemmelser om politiattest. Diskrimineringsombudsloven gir regler om klage på tilsettingsvedtak på grunn av diskriminering. Sivilombudsmannsloven gir regler om klage på tilsettingsvedtak når en søker mener at den offentlige forvaltning har begått feil ved behandlingen. I den Hovedtariffavtalen i KS-området, fellesbestemmelsenes § 2 finnes bestemmelser om formkrav, kvalifikasjoner, og bestemmelser om deltid/midlertidig tilsettinger. Det samme finnes i PBL-avtalen, fellesbestemmelsenes § 2. Hovedavtalen i KS-området har bestemmelser om hvordan de tillitsvalgte skal tas med i tilsettingsprosessen. Hvem som har myndighet til å fatte vedtak i tilsettingssaker, og hvem som har innstillingsmyndighet, finnes det ikke sentralt gitte regler om. Det samme gjelder detaljene rundt saksbehandlingen, for eksempel hvor lang tid det skal gå mellom innstilling og tilsetting, hvem som skal sitte i et intervjupanel, samt hvor stor vekt de ulike tilsettingskriteriene (kompetanse, ansiennitet, personlig egnethet) skal tillegges. Slike regler er det derfor viktig at den enkelte virksomhet selv utarbeider, fortrinnsvis i samarbeid med de tillitsvalgte.

Regelverk – forts. Hovedtariffavtalen KS–området Hovedavtalen KS-området Hovedavtalen og Hovedtariffavtalen PBLA Andre tariffområder HSH Spekter

Tilsettingsformer Hvorfor viktig? Fast Midlertidig Vikar Etter 4 år – fast tilsetting Tilfredsstiller ikke lovbestemte kvalifikasjonskrav Engasjement?

Tilsettingsprosedyrer – gangen i tilsettingssak Før utlysning Analysere behovet og vurdere tilsettingsformer Ta stilling til om det foreligger fortrinnsrett Utlysning Utvidet søkerliste Intervju Ytterligere utredning Innstilling Tilsetting Etter at tilsettingsvedtak er fattet

Saksbehandlingsregler - forvaltningsloven Hvem loven gjelder for Taushetsplikt – noens personlige forhold, jf fvl § 13 Opplysninger man normalt vil holde for seg selv Unntak: Fødested og –dato, sivilstand, yrke, arbeidssted, bopel Habilitet – tillit til nøytral opptreden Skriftlighet – plikt til å nedtegne opplysninger Utredningsplikt – så godt som mulig og rimeligl Enkeltvedtak – tilsettingsvedtak Klageadgang- men ikke i tilsettingssaker Ugyldighet – der feilen har virket bestemmende på vedtakets innhold

Partsinnsyn i tilsettingssaker Egne regler om partsinnsyn i tilsettingssaker Utvidet søkerliste Partens rett til opplysninger om seg selv Partens rett til å gjøre seg kjent med opplysninger som gjelder andre søkere Intervju eller lignende Innstillingen

Rangeringen – hvem er best kvalifisert? Kvalifikasjonsprinsippet Lovfestede kvalifikasjoner Øvrige objektive kvalifikasjoner Tidligere straffbare forhold – politiattest Personlig egnethet Samlet vurdering

Klage- og overprøvingsmuligheter Forvaltningsklage Klage til sivilombudsmannen Klage til likestillings- og diskrimineringsombudet og likestillings- og diskrimineringsnemnda Domstolsbehandling

Den tillitsvalgtes rolle Partsforholdet Før tilsettingsvedtak er truffet Etter at tilsetting er foretatt