- Verdsettende ledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
I.
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Dyrene og sex i tegneserie
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Fra ord til liv August 2012.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Verdens 7 underverk.
Bokanmeldelser..
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Litterære virkemidler
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
S TORHAMAR VIDEREGÅENDE SKOLE. ” M IN LÆRINGSHISTORIE ” O VERGANGSSAMTALEN – HVILKE ERFARINGER ER GJORT G ERD VASAASEN OG MARIT RØHR BØ STORHAMAR VIDEREGÅENDE.
- roller og forventinger
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Stein Erik Halck Veileder
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Den autentiske læringsdialogen
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Bokpresentasjon Bergen
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
  © Steria Hvordan bli en bedre utvikler? Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Cicero 23. juni, 2010.
  © Steria Å Lytte til koden Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Statkraft 16. april, 2010 Du kan lytte til koden.
  © Steria Å Lytte til koden Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Iterate 21. mai, 2010.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Fra ord til liv Februar 2010.
Mestring og forebygging av depresjon
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
-ikke bare for zippylæreren…
jpg © Ellen Strand Logoped MNLL 2014.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Litterære virkemidler
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Og.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Carina Fjelldal-Soelberg
TEMA: BAKTERIER Hva er egentlig bakterier?.
Drop-In metoden i skolen
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
KLASSELEDELSE.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Verdsettende ledelse Siw Skrøvset, Alta, 3.mars
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Emilios jobb som assistent
Utskrift av presentasjonen:

- Verdsettende ledelse Siw Skrøvset , 2013

04.04.2017

Hvorfor dette temaet? Nå? I forskningen vår med ledere i mange sektorer: Hva gjør gode ledere? Noe mer enn det rasjonelle. Hva får folk til å stille på jobb? Hva får ungdom til å gå på skolen? Hva får spillerne til å møte på trening? Ikke bare fornuften, det rasjonelle. Noen ganger har vi arbeidslyst og arbeidsglede, og alt går lett. Andre ganger helt motsatt. 04.04.2017

Verdsettende ledelse er Ledelse som fyller og ikke tapper folk for emosjonell energi. 04.04.2017

Hva ser dere? 04.04.2017

04.04.2017

Emosjoner= følelser som «slår ut» kroppslig. 1700-tallet: økonomene snakket om hat, vrede, kjærlighet, glede, sympati 1930-1970: følelser = irrasjonelt (kognitiv fase) På vei tilbake nå! 04.04.2017

Emosjoner fyller og tapper emosjonell energi Noen situasjoner er energigivende, andre er energitappende. Tenk: når fylles du? Når tappes du? Mitt eksempel… 04.04.2017

To sterke emosjoner: Stolthet Disse henholdsvis fyller og tapper emosjonell energi. Skam: - den store og den lille 04.04.2017

(Nesten) ingen tapper energi med vilje Utrygghet: Ovenfra-ned-språk, dømmende, moraliserende Skam  Emosjonelt utmattet Trygghet: Inkluderende språk Stolthet  Emosjonell energi 04.04.2017

Verdsettende ledelse - er ikke en metode, men en måte å forholde seg på Skaper energi ved å se og bruke styrkene, egne og andres. Hvilke styrker har du? Fortell «naboen». 04.04.2017

Hva tapper lærere for energi? Andy Hargreaves (2002): 3 typer svik «contractual betrayal» «communication betrayal» «competence betrayal» Hvordan er det hos dere? 04.04.2017

Hva kan du som leder gjøre for å fylle mer? Noen verktøy… Som viser seg å være omtrent de samme på et basketballag som i en fremragende forskningsgruppe. Vi starter med det som er lettest å gjennomføre. 04.04.2017

Bruk 10 sekunder ekstra, vis at du bryr deg En bevisstgjøring på at lederen ser personen han eller hun snakker med. Signal om at de du møter, elever, kolleger, er de som holder arbeidet i gang. Uten dem er vi ingenting! Rektor forteller om sine 10 sek med renholder: Rektor: Å, det lukter alltid så godt der du er! Forresten, skal du på hytta i påsken? Renholder (med et stort smil): Ja, jeg skal kose meg masse! Enn du, skal du på hytta? Én ting er at de jeg stopper ved viser glede ved å bli sett, men jeg merker at jeg også fylles med positiv energi. Her snakker vi om en vinn-vinn-situasjon! (rektor) 04.04.2017

IGP (individuelt, gruppe og plenum) – fordi vi ikke er likt «skrudd sammen» Ekstroverte og introverte, blant annet. 04.04.2017

G-L-L (gjort – lært – lurt) «Ringstabekkrysset» Hva kan bli bedre? (3)   Hvordan? (4) Hva er bra? (1) Hvorfor? (2) 04.04.2017

Fokus på det du/dere vil - Ikke på hva dere ikke skal gjøre! IKKE MEN 04.04.2017

Det du roser, får du mer av…. Og rosen må være Fortjent Konkret Eller: Just in time – just for me… Lærerne opplever at jeg signaliserer hva jeg synes er godt arbeid og at jeg setter pris på det. De opplever at jeg som leder vet hva god lærerjobb er og hva jeg som leder vil ha mer av. (rektor). Kan også brukes til å snu uønskede situasjoner. Eksempel: Gitte som var den eneste som «screenet». 04.04.2017

Gjør andre god (GAG-en) Det tok litt tid før jeg fikk det til. Jeg opplever at det krever av meg at jeg må være årvåkent til stede i samtalene med den hensikt å gi gode tilbakemeldinger. Det blir mer gjennomtenkt. (rektor). 04.04.2017

Fungerer det verdsettende alltid? ”Den litt vanskelige samtalen blir tatt i vognhallen”. (brannsjef Harstad kommune). Kritikk på tomannshånd, ros i plenum. Jeg brukte 10 sekunder ekstra i en nedbemanningsprosess og det virket. Fra å ha «gjemt seg» i pausene, er hun nå tilbake og spiser og prater med oss. Hun må slutte hos oss, men hun slutter med verdighet. (rektor). 04.04.2017

Og ikke glem: Emosjoner smitter! 04.04.2017