Lokal arbeidstidsavtale

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeidstid i kommunale barnehager
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Lokale arbeidstidsavtaler
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Lokalt utviklingsprosjekt Hovedprinsipp  Lokal tilpasning og utvikling av arbeidstidsordninger og andre rammebetingelser skal bygge på lokale målsettinger.
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Tillitsvalgtsamling 17. Mars Kontaktlærer i 1. klasse ”Superpedagogen”
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Utdanningsforbundet Bergen
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Utdanningsforbundet Bergen
Først gjennomgå hovedelementene i den nye avtalen
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
Lokal arbeidstidsavtale, SFS implementering i Østfold, skoleåret 2012/13 Ad-hoc, arbeidsgruppe.
Arbeidstid i skole og barnehage Utdanningsforbundet Sogn og Fjordane 2
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Intensjoner og mål for opplæringen
Formålet med denne økta
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstidsavtalen SFS 2213
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
Overgangsprosjektet NY GIV
Organisering og arbeidet i kommunene
Konferanser 1.TILSKUDDSORDNINGEN Hvordan skal kommunene sikre fremtidig drift av voksenopplæringen etter innføring av ny tilskuddsordning. Konsekvenser.
Særavtalen – situasjonen etter 1. august 2007 – Fagpolitiske foreninger kunnskap gir vekst
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Hvordan forbedre seksjonsarbeidet? Rammene Erfaringene Forslag til neste skoleår Seksjonsarbeid Realfag/Idrett1.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Tariff 2014 – Resultat etter streiken
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Arbeidstidsavtalen.
Arbeidstid SFS 2213 Modul 4 VGO
SFS 2213 Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring Revidert september 2014.
Medbestemmelse, rettigheter og plikter m.m.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Alle lærerorganisasjonene har skrevet under avtalen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Slåtthaug ungdomsskole
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Aktuelle saker: Forberedelser Tariff 2010, videreutdanning, vold og trakassering, ny HA og ATA KURS ATV-VGO Kurs ATV-VGO mars 2010,
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Ressursbestemmelser i skolen
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket Utført av: Heidi Nicolaisen, Torgeir Nyen og.
Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket Utført av: Heidi Nicolaisen, Torgeir Nyen og.
Utskrift av presentasjonen:

Lokal arbeidstidsavtale En kort gjennomgang

Den sentrale avtalen er på vei ut.. Dagens sentrale avtale går ut 31.12.2011 De sentrale partene er enige om at eventuelle lokale avtaler for skoleåret 2011/2012 i praksis gjelder fram til 31.07.2012 KS påpeker at det ikke er krav om at lokale avtaler reforhandles i forbindelse med nytt skoleår Inngåtte lokale avtaler videreføres dersom pertene ønsker der

Avtalens viktigste element Det skal bli enighet mellom partene. Rektor har ikke styringsrett. Ved uenighet gjelder sentrale avtaler.

Avklaringer Årsverket består av 1687,5 timer. Alle bestemmelser i sentral avtale kan fravikes, dog ikke netto-årsverket på 1687,5 timer/37,5 t pr. uke/ 9 t pr. dag. Redusert stilling: De ulike elementene i arbeidstidsavtalen må også ivaretas for ansatte i deltidsstillinger.

Hva gjøres? I drøftingsreferatet skal det framgå hvordan skolen praktiserer de enkelte punktene. Jo mer presis man er, jo større hjelp gir dokumentet for senere bruk.

Intensjoner Arbeidstidsavtalen skal bidra til størst mulig profesjonalitet i lærernes yrkesutøvelse slik at opplæringstilbudet til elevene blir best mulig. Avtalen skal legge til rette for varierte arbeidsformer og til at arbeidstiden kan nyttes best mulig i forhold til organiseringen av arbeidet på den enkelte skole. Avtalen skal sikre den enkelte lærer tilstrekkelig og rimelig tid til de oppgaver som følger direkte eller indirekte av undervisningsoppgavene. Avtalen skal ikke medføre redusert ressursbruk i skolen.

Kommunale utviklingsmål I Sandnes-skolene: OPPLEVER ALLE ELEVER MESTRING ER ELEVENES RESULTATER I DE FEM GRUNNLEGGENDE FERDIGHETENE BLANT DE BESTE I LANDET HAR VI GODE RELASJONER TIL VÅRE SAMARBEIDSPARTNERE ER DET ET GODT FYSISK OG PSYKOSOSIALT MILJØ HAR VI DYKTIGE OG INSPIRERENDE ANSATTE MED HØY KOMPETANSE PÅ SINE NIVÅ

Lokale utviklingsmål. ?

Årsverket Lærernes samlede arbeidsoppgaver skal utføres innenfor et årsverk på 1687,5 timer (1650 timer for lærere som er 60 år og over). Av årsverket er 38 uker sammenfallende med elevenes skoleår. I tillegg avsettes 1 uke til kompetanseutvikling og planlegging m.m. Skal man fordele skoleåret over flere uker?

2. Inndeling av årsverket Bunden tid. 1300 timer på barnetrinnet 1225 timer på ungdomstrinnet

a. Leseplikt Barnetrinnet alle fag: 988 / 741 Norsk: 808 / 606 Engelsk/ mat og helse: 847 / 635 Kroppsøving/ kunst og håndverk: 948 / 711 Øvrige fag: 885 / 664

b. Selvstendig tid Barnetrinnet: 387,5 timer Ungdomstrinnet: 462,5

Arbeidsplaner Hvordan vil man ha den? Eks Lokal avtale: Vi følger sentral avtale. Det utarbeides arbeidsplaner for hver enkel ansatt som viser - Punktene i SFS 2213 del 3 (Arbeidsplaner) - Disponering av skole-fellestid * undervisningsfagene * andre oppgaver * selvstendig tid * tilstedeværelsesplikt per uke Hvordan vil man ha den?

4. Senior tiltak Redusert årsramme for undervisning: Fra det året en fyller 55 år: 5,8 % Fra det året en fyller 60 år: 12,5 % Årsrammereduksjonen innebærer en omfordeling av arbeidsoppgaver innenfor det ordinære årsverket. Den omfordelte tiden nyttes til pedagogisk arbeid og forutsettes å lette den enkelte lærers arbeids-situasjon.

5. Andre arbeidsoppgaver ?

6. Bestemmelser om tidsressurser Det avsettes 76 årsrammetimer pr. opprettet gruppe (maks 30 elever) på ungdomstrinnet. Ressursene forutsettes nyttet blant annet til sosial-pedagogisk tjeneste/rådgivning, kontaktlærer elevråd og eventuelt lokalt opprettede funksjoner.

Byrdefull ressurs Ressurs til lærere med byrdefull arbeidssituasjon fastsettes til 2 årsrammetimer pr. elev ved den enkelte grunnskole. Dette gjøres som hovedregel ved reduksjon i antall undervisningstimer. Rektor ingen styringsrett.

Kontaktlærer Lærere som utfører kontaktlærertjeneste for elevene får redusert årsrammen for undervisning med minimum 38 årstimer.

Sosiallærer På den enkelte skole avsettes det minimum 38 årstimer pr. påbegynt 25 elever pluss 5 % av et årsverk til lærere som utfører sosialpedagogisk tjeneste/rådgivning på ungdoms-trinnet.

Kontaktlærer elevråd Lærere som utfører kontaktlærertjeneste for elevrådet skal ha redusert årsrammen for undervisning. Omfanget fastsettes lokalt.

Hvem skal ha den? Elektronisk både til Sandnes kommune v/Kari Bente Daae og Utdanningsforbundet (utdanningsforbundet@sandnes.kommune.no) Originalen med underskrifter sendes Kari Bente Daae.