Hvordan kan instituttsektorens fortrinn i samhandling med UH-sektoren bidra i løsningen av Omsorgstjenestenes behov Eller – også - Hvorfor det er en så.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Direktør Kåre Hagen, NOVA
innovasjon i omsorgssektoren
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Eierskap og styring i høyere utdanning
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Trondheim Helseklynge
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Morgendagens kompetanse
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Status og framdriftsplan for gjennomgangen - Hovedprosjektet
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Fysisk aktivitet, folkehelse og samhandling
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
OM INNOVASJON I OMSORG ”Utrede muligheter og foreslå nye innovative grep og løsninger for å møte framtidas omsorgsutfordringer” Utvalgsleder Kåre Hagen:
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
HVORFOR TENKE NYTT? i verdens beste velferdsstat…
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
Nasjonalt senter for distriktsmedisin Institutt for samfunnsmedisin, Helsevitenskapelig fakultet Birgit Abelsen - forskningsleder Margrete Gaski - seniorforsker.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
HVORFOR TENKE NYTT? i verdens beste velferdsstat… NOU 11:2011 Innovasjon og omsorg ”Utrede muligheter og foreslå nye innovative grep og løsninger for å.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Kommersialisering av forskningsresultater
Anbefale en strategi Ideer for morgendagen.
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Utfordringer til faglig ledelse i UH-sektoren
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Kompetanseutvikling - Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan kan instituttsektorens fortrinn i samhandling med UH-sektoren bidra i løsningen av Omsorgstjenestenes behov Eller – også - Hvorfor det er en så god idé at NOVA og Arbeidsforskningsinstituttet integrerer seg i et nytt universitet for velferdsstaten.. Direktør Kåre Hagen

En markedsorientert instituttsektor Empiri: Nær- kontakt med praksisfeltet Agenda: Problemstyrt tverrfaglighet Organisering: Lettbeint og fleksibel

En markedsorientert instituttsektor Empiri: Nær- kontakt med praksisfeltet Agenda: Problemstyrt tverrfaglighet Organisering: Lettbeint og fleksibel Barnevern Oppvekst Skole Arbeids- Inkludering Mestering Habilitering Helse Omsorg

En markedsorientert instituttsektor Empiri: Nær- kontakt med praksisfeltet Agenda: Problemstyrt tverrfaglighet Organisering: Lettbeint og fleksibel Barnevern Oppvekst Skole Arbeids- Inkludering Mestering Habilitering Helse Omsorg Utdanningsinnhold Undervisning, lærebøker, veiledning Identifisere og spre beste praksis Evaluering, sammenfatte, formidle, veikart Rådgi ved utføring av forsøk Så kunnskap blir sikker og generaliserbar Partner i innovasjonsprosjekter For søking etter neste praksis

 Institusjonelle hindre –fristillingen av institutter gikk for langt –krevende kunder ble til usikre kunder –samfunnsoppdraget ble diffust  Økonomiske hindre –korte oppdrag hindrer spesialisering –inntektssystemet taler med to tunger –UH-sektor (tror de) kan få kompetansen billigere  Kulturelle hindre –Tellekantene fostrer motsetning til relevans –Mer akademisk snobberi, internasjonaliseringshysteri –Nye generasjoner forskere, mindre bredt orientert Så hvorfor skjer da ikke dette…

 Institutt og praksisaktør må sammen sette kunnskapsutfordringen på en vitenskapelig form –Tillitsbasert samhandling (mer enn anbudskonkurranser) –LOA må tydeligere åpne dette rommet  Utviklings- og innovasjonsprosjekter må bli større (og antakelig færre og mer langsiktige) –Noe som får bedre kår ved tillitsbaserte forhandlinger –også med en finansiør som har store penger  Praksiserfaring må bli sikrere dokumentert for så å strømme raskere til utdanningsinnhold –Noe som krever en aktør som spesialiserer seg på både å arrangere fram forskning – utføre den – og oversette den til operativ kunnskap i utdanningene –Hvilket nettopp er instituttene på sitt beste.. Så hva bør da skje…

 Instituttene som entreprenøren i samhandlings- flaten mellom utdanning og praksis  Organisatorisk tettere knyttet til UH-sektoren, men med stor og nødvendig autonomi  Hvor kompetansen – i hodene på menneskene – spres ved at personer vandrer mellom roller  Og slik at praksisfelt får en kompetent samarbeidspartner i sin bestrebelse etter å utvikle morgendagens tjenester Visjonene