Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Nåværende programmer - avsluttes 2005 Mental helse (26 mill kr) Helse og samfunn (22 mill kr) Helsetjeneste og -økonomi (17 mill kr) Pasientnær klinisk.
Finansieringsmodellen 2002 – 2014 – 20?? OU-seminaret februar Dag K. Bjerketvedt 1 amanuensis HiT.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Ludvig A Munthe Lymfomer Leukemier Myelomatose Lupus Phd-koordinator
PKO I Norge Forankring Status og veien videre Kirkenes 3. juni 2010.
Forskningsstrategi Røntgenavdelingen UNN Tromsø
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber i D2260. Implementeres senest 1. juli 2007.
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Innstegsstillingen i det norske karrieresystemet Svein Kyvik.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
NHD Torbjørn Digernes, Rektor Forskningsbasert nyskaping Torbjørn Digernes, Rektor.
– pådriver og tilrettelegger Nasjonal samordning: Nasjonal samarbeidsgruppe for forskning innen medisin og helsefag (NSG) – pådriver og tilrettelegger.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Rune Nilsen prorektor.
Pressekonferanse : Kvinner og hjertesykdom Kvinner i medisinen v/President Torunn Janbu Den norske lægeforening.
LEGEFORENINGENS TILLITSVALGTAPPARAT
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
IS Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av legers spesialitetsstruktur og -innhold Hans Petter Aarseth Programdirektør.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Status og utfordringer Presentasjon for UHR-B 25. februar 2008 NORA v/prosjektleder Jan Erik Frantsvåg.
Rapport VAR-Vestfold Orientering 21. juni mai Hvorfor? De tre selskapenes oppdrag er å levere viktige samfunnstjenester med høy kvalitet til.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
Finansieringssystemet
1 Gunnar Bovim DMF Rollerydding mellom RHF(HF) FHI SHDir NFR KS-senter Universitetene.
Oppfølging av praksiskonsulentordningen i Helse Sør-Øst Vegard Høgli, fagsjef Helse Sør-Øst RHF Bente Thorsen, fastlege, praksiskoordinator Oslo universitetssykehus.
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Student i ”moden” alder
Felleskurs, driftsmidler og individuelle løp. Søknader og rapportering Odd E. Havik Solstrand
Stipendiatens vei mot doktorgrad og klinisk spesialitet
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
PO STIPENDIATER FINANSIERT AV SAMARBEIDSORGANET Tilsettingssted, driftstilskudd og dekning av infrastrukturkostnader Per Omvik Universitetet i Bergen.
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
5.og 6.studieår i ny studieplan
Tverrsektorielt forskningssamarbeid mellom sykehus, universitet og kommune for bedre helse og helsetjenester Gunnar Bovim (Helse Midt-Norge RHF) Stig.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Seksjon for medisinsk etikk
HelseOmsorg21 Et kunnskapssystem for bedre folkehelse Arnfinn Sundsfjord NFE-HS Oslo mars 2015.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Internasjonalisering ved universiteter og høgskoler Hvilke trender ser vi? Susanne L. Sundnes Lansering av Indikatorrapporten 28. september.
Utvikling av fysikalsk medisin og rehabilitering-endringer i spesialistutdanning Cecilie Røe Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering Oslo universitetssykehus.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Status for sykepleieprofessorenes forskning i Norge - innledning til diskusjon Karen Bjøro, RN, PhD 2. Nestleder Norsk Sykepleierforbund Professorsamling.
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Helsefakultet en mulighet?
Presentasjonsmøte nytt dekanat
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Utskrift av presentasjonen:

Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti.baksaas.aasen@legeforeningen.no 16 oktober 2008

Hvordan står det til? Evalueringer av biofaglig og medisinsk forskning 2000 2004 2

Internasjonal evaluering for dårlig finansiering for små og spredte forskningsgrupper for lite strategisk forskningsplanlegging for lite internasjonalt samarbeid for dårlig samarbeid mellom klinisk medisin og basalvitenskap betydelige forskjeller mellom ulike institusjoner og forskningsfelt

Grunnutdanning blant doktorgradsstipendiater ved universitetene innenfor medisinske fag i perioden 1997–2005 4

Hvorfor er det et problem at det er få medisinere som tar medisinske doktorgrader? Kunnskap er en nødvendig forutsetning for en god helsetjeneste og kunnskap utvikles blant annet gjennom forskning Forskning for å bedre folkehelsen er avhengig av klinisk kunnskap og dette innehar leger Uten leger i medisinsk forskning vil forståelsen og implementeringen av medisinsk forskning bli vanskeligere

Legeforeningen har gitt ut to rapporter: Vind i seilene: 2006 Mot en ny vår: 2007

Legeforeningens handlingsplan for forskning ”Prosjekt forskning”

Forskerutdanning? Er medisin annerledes enn andre fag? - universitet og helseforetak - universitet og kommunehelsetjenesten

Karriereløp Forskerlinjen Fordypningstilling Ph.D Dobbeltløp Post.doc ? Amanuensis Professor

Gjennomsnittsalder for med.dr.grad: Gjennomsnittsalder for med spesialitet 37 år Over halvparten av professorene i medisin vil gå av innen 6 år Hvem skal overta?

Forskerlinjen Opprettet høsten 2002 Mål å rekruttere flere medisinere til forskning Cand med med forskerlinje Studentene skal gjennomføre forskning tilsvarende 50% av PhD Godkjent som 1 år i spesialistutdanningen

Fordypningsstillinger 4års stillinger ved helseforetakene 50% skal brukes til forskning Avlønnes som lege i spesialisering

Ph.D-stipendier og post.doc-stillinger Lønnsnivået er ikke konkurransedyktig med avlønningen i konkurrerende legestillinger Få stillinger Ph.D-stipendier og post.doc-stillinger er tidsbegrensede stillinger Hva skjer etterpå?

Dobbeltløp Psykologi og odontologi Fellesløp med spesialistutdanning og Ph.D Hensikt: Effektivisering av begge utdanningsløp med lavere sluttalder som resultat Økt rekruttering av leger til medisinsk forskning Økt andel spesialister med forskningskompetanse.

Dobbeltløp Tidsramme for 50/50 kombinasjon på 6 år med mulighet for 1-2 års forlengelse Spesialistreglene: inntil ett år av spesialiteten kan benyttes til forskning forutsatt at stillingen er betalt og at tiden som benyttes til forskning er minst 50% Krever flere stipendiatstillinger enn det er i dag

Fordeler ved dobbeltløp Forutsigbar vei til både spesialitet og Ph.D Bedre avlønning enn stipendiatstillingene Beholder kliniske ferdigheter under Ph.D arbeidet Mer attraktivt for leger å ta Ph.D Økt medisinsk forskning

Dobbeltløp – 2 piloter planlegges Urologisk avdeling AHUS Voksenpsykiatrisk avdeling St Olav Krever Finansiering Klar forankring i avdelingsledelsen Klare avtaler om tid til forskning og klinikk Forutsigbarhet både for avdelingen og forskeren Faste rammer, men også fleksible løsninger

Karrierevei etter Ph.D/ post.doc? ????????? Legeforskerstillinger – dobbeltløp for ferdige spesialister med Ph.D?

Professor og Amanuensis Professor I: Lite konkurransedyktig lønn Mange ledige professorater Professor II: Liten tid til forskning, spesielt ved kliniske avdelinger Amanuensis: Få stillinger, lite konkurransedyktig lønn

Tiltak for flere leger i medisinsk forskning Forskerlinjen Dobbeltløp…..penger, vilje fra involverte parter, smidighet, lovverk Bedre finansiering og arbeidsvilkår Legeforskerstillinger – fylle karrierestigen Mer nettverksbygging og vitenskapelig utstyr Forskningsveiledning

Samhandling for økt medisinsk forskning