Arbeidsmåter i naturfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Eksperimentelt arbeid
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Teknologi og forskningslære
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Naturfag i sommerferien?
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Grunnleggende pedagogikk,
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Forskningsopplegg og metoder
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Dramafaglig prosjektarbeid
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Mennesker er nysgjerrige
Mennesker er nysgjerrige
Engasjement og undring B – Samarbeid
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Fra idé til publikasjon
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsmåter i naturfag Naturfaglige: Observasjon Demonstrasjon Eksperiment Enquiry (utforskende) Feltarbeid Ekskursjoner + alle andre arbeidsmåter: (gruppearbeid, prosjekt, oppgaveløsning m.m.)

Praktisk arbeid i naturfag Har noen sentrale fellestrekk. De ”krever”: Beskrivelser (empiriske eller teoretiske) Forklaringer (emiriske eller teoretiske) Generaliseringer .. Og ofte argumentering

Demonstrasjon Når: Forsøket krever dyrt utstyr Er farlig eller vanskelig å gjennomføre Sparer undervisningstid Husk: La elevene få tid til å sanse La elevene få tid til å tenke og forklare Relater demostrasjonen til lærestoffet (dette viser at..) Bruk enklest mulig utstyr – unngå ”black box” Hold orden på eget hode og på bordet – for ikke å skape forvirring

Eksperimenter i skolen skaper interesse? utvikler/utdyper faglig forståelse? er sansetrening? hjelper begrepsforståelse (konkreter)? gir praktiske ferdigheter? (Se artikkel Kind, P.-M)

Praktisk arbeid og teori Noe av det som er virkelig vanskelig er å skape en kobling mellom det praktiske arbeidet og teoristoffet. Noen grep kan være å: Gjøre eleven bevisst på hvorfor en gjør forsøket La elevene jobbe med hva som skal gjøres – og hvordan på forhånd (både lese og snakke?) Snakke med elevene undervegs – stille spørsmål for å trigge kobling til teori Oppsummering Er det nødvendig å gjøre på nytt/levere nytt produkt?

Åpne kontra styrte forsøk Graden av åpen/lukkethet i øvelser kalles frihetsgrader. Valg av hvor fri elevene skal være når de gjør et forsøk avhenger av hva de skal gjøre og hvem elevene er. Dette kan ses som et pedagogisk virkemiddel. NB! Læreplanen sier noe om at elever skal utforme egne øvelser.. For eksempel kan valg av frihetsgrad ses i differensieringsperspektiv. Dersom lærer trenger å ha kontroll fordi øvelsen har faremomenter er det naturlig at lærer har sterkere grad av styring.

Frihetsgrader i forhold til.. Gruppesammensetning Valg av problemstilling/hypotese Finne relevant teori Valg av utstyr Hva og hvordan observasjoner skal gjøres Hvordan analyse skal gjøres (besvare egne spørsmål eller svare på lærers spørsmål) Presentasjonsform

Forsøk som arbeidsmåte ÅPNE FORSØK - “lek og lær”? - aktiv elev - lærer veileder - fra enkle til vanskeligere forsøkene blir ofte enkle teorien forsvinner? STYRTE FORSØK - ”kokebok” - krever mindre av eleven - læreren er sjef elevene kan gjøre teknisk vanskeligere forsøk nødvendig ved bruk av farlig utstyr

Inquiry (utforskende) Egen problemstilling? Eget forsøksdesign? Unike data? Teoretisk utforskende? …. (se også hypotetisk deduktiv metode)

Usikkerhet og feil MÅLEUSIKKERHET Alle målinger er unøyaktige. Usikkerhet i siste siffer. eks. lengden er 87 cm + 0,5 cm MÅLEFEIL Systematisk eller tilfeldig Feil med apparatur Avlesningsfeil Feil i oppsett

Rapporter fra forsøk Formalia (Navn på forsøk, Dato, Navn, ) Utstyr (liste over…) Problemstilling/Hypotese m/teori Arbeidsbeskrivelse m. gode tegninger Resultater m. grafer/tabeller e.l Analyse av resultater (sett i forhold til teori/hypotese) Feilkilder og (eventuelt) hvordan disse påvirker resultat Konklusjon oppsummering av analysen i forhold til teori/problemstilling/hypotese.

Oppgave 1 Vær; måling og observasjon Mål temperaturen ute og noter Diskuter hvordan en bør måle snødybde – og mål den - noter. Observer været: vind, skyer, sol (kan være noen stikkord) - noter Skriv rapport

Oppgave 2 Designe et forsøk Dere skal lage et forsøk til følgende læreplanmål 5.-7. trinn: Elevene skal undersøke og beskrive faktorer som påvirker frøspiring og vekst hos planter Lag hypotese (gruppevis) Design et eksperiment som tester hypotesen deres

Naturvitenskapelige metoder 1 Induktiv metode Dette var det naturvitenskapelige idealet frem til ca forrige århundre Metoden går i vesentlighet ut på å gjøre observasjoner av naturen for så å trekke slutninger – konklusjoner for hvordan naturen er. En går altså fra det spesielle til det generelle. Forutsetningen for denne metoden er at en kan observere uhildet, og at en kan trekke konklusjoner på bakgrunn av sanseinntrykk. Dvs. troen på at observasjoner ikke er teoristyrte. (Men dette er for eksempel ikke tilfelle når en ser i mikroskop.) NB! Naturvitenskapelig induktiv metode må ikke blandes med induktiv arbeidsmåte – som ofte nevnes i pedagogikk.

Naturvitenskapelige metoder 2 (Ren) Deduktiv metode Dette var en metode som har vært et alternativ til induktiv metode, fordi induktiv metode ikke er logisk god. Deduktiv metode går ut på at en har en teori om naturen som så prøves ut gjennom eksperiment. En går altså fra det generelle til å se på de(t) spesielle (konsekvenser). Dette er logisk ok, men spørsmålet er hvor kommer teorien fra? NB! Naturvitenskapelig deduktiv metode må ikke blandes med deduktiv arbeidsmåte – som ofte nevnes i pedagogikk.

Naturvitenskapelige metoder 3a Hypotetisk deduktiv metode kan beskrives med følgende skjematiske oppsett: Hypotese m/teori eller begrunnelse (for egen forestilling) Konsekvenser av hypotesen som kan etterprøves Observasjon Analyse Bekrefte/Avkrefte hypotese (og dermed styrke eller avvise teorien)

Naturvitenskapelige metoder 3b Hypotetisk deduktiv metode ”Virkelig” forskning i naturfagene er ofte en avart av hypotetisk deduktiv metode. Men undersøkelser av naturen foregår sjelden i rettlinjete prosesser, verken for forskere eller for elever. Derfor kan for eksempel observasjoner danne utgangspunkt for (nye) spørsmål, og en kan se etter å ha gjort undersøkelser at hypotese og forsøksdesign ikke har god sammenheng – en må dermed starte på nytt…

Induktiv metode Vitenskapsteoretisk ikke holdbar metode. I skolen jobbes det ofte induktivt. Ulemper: -hva er relevante observasjoner? -Hvordan trekke en konklusjon? Fordeler: -øve observasjonsevne -motiverende Elevene trenger hjelp til å ”se” og til å trekke konklusjoner

(Ren) Deduktiv metode “Etterprøving” av teori/definisjoner som allerede er kjent Vanlig arbeidsform i realfagene Ulemper: -lite kreativ (styrt) -mekanisk ferdighetsøvelse? Fordeler: Utvikle evne til logiske resonnementer gjennom for eksempel å vurdere og analysere feilkilder/usikkerhet. Elevene trenger hjelp til å vurdere usikkerhet/feilkilder. Og de trenger kanskje litt motivasjon?

Hypotetisk deduktiv Sluttresultat: Bekrefter hypotesen: styrker teorien Falsifiserer hypotesen: teorien er falsifisert, og må endres/ modifiseres (gir nye muligheter) Ulemper: -vanskelig å lage gode hypoteser og tester? Fordeler: -aktiviserende i alle trinn av prosessen -bevisstgjørende -vitenskapelig korrekt Her trenger elevene hjelp