Diagnostisk undervisning Viktig begrep: misoppfatning En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering
Diagnostisk undervisning = undervisning som har til hensikt å få fram misoppfatningene, fokusere på dem og få elevene til å reflektere og bearbeide dem.
Diagnostisk undervisning 1. Identifisere misoppfatningene hos elevene 2. Tilrettelegge undervisningen slik at misoppfatningene/de delvise begrepene blir framhevet. Da oppstår en kognitiv konflikt. 3. Løse den kognitive konflikten gjennom diskusjoner og refleksjoner i opplæringen. 4. Bruke det utvidede/nye begrepet i andre sammenhenger
Vanlig misoppfatninger innenfor tall/tallregning Det lengste tallet har alltid størst verdi En kan ikke dele et lite tall med et stort Multiplikasjon gjør tallet større En kan bare dividere med hele tall 3:6 og 6:3 gir samme svar Divisjon gjør alltid svaret mindre 5,94+1,17=6,111. Desimaltall er satt sammen av to deler- det foran kommaet og det etter
Diagnostiske oppgaver Diagnostiske oppgaver kan gjerne komme før en undervisningssekvens og bli brukt til: å identifisere og framheve misoppfatninger som elevene har utviklet, også uten at det trenger å ha vært noen formell undervisning i det en vil undersøke (brøk og desimal) Å gi læreren informasjon om løsningsstrategier elevene bruker for ulike typer av oppgaver
Forts. diagnostiske oppgaver å rette undervisningen mot å framheve misoppfatningene, for på denne måten å overvinne dem og de delvise begrepene Å utvikle elevenes eksisterende løsningsstrategier Å måle hvordan undervisningen har hjulpet elevene til å overvinne misoppfatningene ved å bruke de samme oppgavene både før og etter en undervisningssekvens
Hovedmålet er Å oppdage hvilke tanker de har om ulike begreper Å bli kjent med de vanskene som er knyttet til disse begrepene Å hjelpe læreren med å planlegge undervisningen Oppgavene har IKKE til hensikt å vurdere eleven med tanke på rangering