Diagnostisk undervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Advertisements

”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Veiledet lesing Mørkved skole
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Hverdagsforestillinger
Utvidelser av tallområdet:
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
i:SEE Conceptual Learning DA
i:SEE Conceptual Learning DA
Statistikk og sannsynlighetsregning
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Tilpasset undervisning i matematikk
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK
Matematikkundervisning i Sandefjord
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Funksjoner og didaktikk
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Matematikkvansker.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
Desimaltall.
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Prosent.
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Diagnostisk undervisning B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Brøk/prosent/desimaltall
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

Diagnostisk undervisning Viktig begrep: misoppfatning En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering

Diagnostisk undervisning = undervisning som har til hensikt å få fram misoppfatningene, fokusere på dem og få elevene til å reflektere og bearbeide dem.

Diagnostisk undervisning 1. Identifisere misoppfatningene hos elevene 2. Tilrettelegge undervisningen slik at misoppfatningene/de delvise begrepene blir framhevet. Da oppstår en kognitiv konflikt. 3. Løse den kognitive konflikten gjennom diskusjoner og refleksjoner i opplæringen. 4. Bruke det utvidede/nye begrepet i andre sammenhenger

Vanlig misoppfatninger innenfor tall/tallregning Det lengste tallet har alltid størst verdi En kan ikke dele et lite tall med et stort Multiplikasjon gjør tallet større En kan bare dividere med hele tall 3:6 og 6:3 gir samme svar Divisjon gjør alltid svaret mindre 5,94+1,17=6,111. Desimaltall er satt sammen av to deler- det foran kommaet og det etter

Diagnostiske oppgaver Diagnostiske oppgaver kan gjerne komme før en undervisningssekvens og bli brukt til: å identifisere og framheve misoppfatninger som elevene har utviklet, også uten at det trenger å ha vært noen formell undervisning i det en vil undersøke (brøk og desimal) Å gi læreren informasjon om løsningsstrategier elevene bruker for ulike typer av oppgaver

Forts. diagnostiske oppgaver å rette undervisningen mot å framheve misoppfatningene, for på denne måten å overvinne dem og de delvise begrepene Å utvikle elevenes eksisterende løsningsstrategier Å måle hvordan undervisningen har hjulpet elevene til å overvinne misoppfatningene ved å bruke de samme oppgavene både før og etter en undervisningssekvens

Hovedmålet er Å oppdage hvilke tanker de har om ulike begreper Å bli kjent med de vanskene som er knyttet til disse begrepene Å hjelpe læreren med å planlegge undervisningen Oppgavene har IKKE til hensikt å vurdere eleven med tanke på rangering