Etnografi: studiet av folks levesett og kultur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Pedagogisk analyse.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Webkommunikasjon og evaluering
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Forstå bruk og datainnsamling
Elevene imellom Simon Michelet, HiO Transaction, seminar
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Goffman, Garfinkel og Giddens
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kvalitativ metode i markedsforskning
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
OBSERVASJON AV AKTØRER
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Øystein Pedersen Dahlen
Avdeling for sosionomutdanning
Utforskeren.
Aggression Replacement Training
1 Thomas Brandt – P2005-KONFERANSEN, Nettverkssamarbeid under skiftende markedsbetingelser – et forsvarsindustrielt eksempel THOMAS BRANDT IHK –
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Norsk Monitor Synovate Norge.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Identifisere behov – og etablere krav
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Forstå bruk og datainnsamling
Photo voice som metode i evaluering av folkehelsetiltak Fra kunnskap til handling og fra handling til kunnskap. Stiklestad Eva Magnus (PhD),
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Testing, måling og forskningsdesign.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Workshop, Dokka – 9. nov
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
MÅLRETTET MILJØARBEID
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Forskningsopplegg og metoder
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Gruppe 3 - DNVS. DNVS Programvarehus innen DNV 3 avdelinger med forskjellig fokus 1 ”støtte” avdeling som vi arbeidet for Programmet vi undersøker heter.
INKLUDERING, BEGEISTRING OG SAMSKAPING I FOLKEHELSEARBEIDET SANDNES, Ruth Marie Donovan.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Kvalitative og kvantitative metoder
Identifisere behov – og etablere krav
Observasjon og kartlegging av barns språk
Evaluering av Grunnlagsdokumentet
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Etnografi: studiet av folks levesett og kultur Etnografi og design Etnografi: studiet av folks levesett og kultur

To ulike målsettinger En etnograf ønsker å forstå menneskelig adferd i et sosialt, kulturelt fellesskap En designer vil utvikle artefakter og verktøy som vil støtte aktivitetene i disse fellesskapene

Behov for metoder til å: Forstå brukernes arbeidspraksis Praksis påvirker bruk Skape en ramme for samarbeid mellom designer og bruker om design av nye systemer.

Den etnografiske tilnærming Naturalistisk setting feltarbeid Holistisk Forstå handling i kontekst Deskriptiv Beskriver hvordan mennesker oppfører seg og ikke slik de burde eller skulle (preskriptiv) Medlemmenes synspunkt Ikke foreskerens forutinntatte kategorier

Tradisjonelle metoder Spørreundersøkelser Avdekke preferanser Vurdering av brukbarhet (usability testing) Laboratorieundersøkelser Fokusgrupper Evaluering av produkter i grupper Feltturer Feltbesøk Felttester

Etnografiske metoder Tar utgangspunkt i brukernes kontekst Observasjon Observere deltagere Deltagende observasjon Intervju Formelle intervju Uformelle intervju Kontekstuelt intervju En iterativ forskningsprosess Hvorfor både observere og intervjue?

Mer om metoder Hvem skal intervjues og observeres? Ta notater under observasjonene Informasjonens status? (utsagn, handling, fortolkning, …) Bruk av video Kan studere situasjonen gjentatte ganger Viser til andre, forskere , deltagere Store datamengder