Killingens andre dag Fra råd til veiledning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
-ikke bare for zippylæreren…
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
-ikke bare for zippylæreren…
Fra prøving og feiling til
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
På vei mot ny utviklingsplan
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Veiledning av studenter
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Litteraturuke i et tverrfaglig perspektiv.
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Makrofunksjon på kamera
12 Reflekterende lesing.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
-ikke bare for zippylæreren…
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Vurdering for læring.
Etikk i pedagogisk arbeid
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Opprettholdende faktorområder
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Workshop, Dokka – 9. nov
Karriereveiledning i grupper
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
God morgen! Tanker etter i går?
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
Veiledningspedagogikk
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Å høre til – Et lag rundt eleven
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Killingens andre dag Fra råd til veiledning

Utvide handlingsrommet av hvordan vi er enten eller…. Reflekterende Lyttende Utfordrende Ærlige krevende Involverende Støttende Likeverdige Utydelig Skråsikker Døv Likegyldig Falsk Enkel Ekskluderende Avvisende Dominerende/overlegen Distre Pudding Uforutsigbar Humørsyk Halvveis Lene seg tilbake Sløv Sikkerhetssonen Vær IKKE her!! Impotent!!

En forutsetning for endret adferd Hvordan er det vi lærer? Praksis Ny refleksjon Erfaring Ny læring Læring Ny erfaring Ny praksis Refleksjon En forutsetning for endret adferd

Refleksjon etter veiledning ”Noen gang er løsning løsningen” Vet du alltid hvilken løsning som er den beste, eller bør du bruke tid på å finne ut av det?” Ryggmargsrefleks er gammel erfaring i ny bruk” ”Dette er krevende og engasjerende” ”Veiledning er å våge nærhet” Nærhet fra veileder kan gjøre at problemeier projiserer til 3. Person. ”Motivet for nysgjerrighet må være tydelig godt”

Refleksjon Her og nå Økt refleksjon skaper felles plattform dvs. fortell hvordan verden oppleves. Økt refleksjon skaper felles plattform Hva gjør vi når en som trenger veiledning ikke ønsker det? Hvem har da et problem? Atferden er beskrevet. Hvis den er ukjent? Hva kan man få annet enn forsvar? Hvordan skape egenrefleksjon? Gå fra tolking til omforenet erkjennelse

Alternativer Finne frem til ulike handlingsrom synliggjøre erfarte løsningsvalg og erfaringen fra de se www.coachinguniversity.org Les Co-active Coaching.

Evaluering Reisen Seminar Hva er vi på vei mot? Sted Mat Annet Tema Læring Praksis Hva er vi på vei mot? Sted Mat Annet