Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Skjønnlitterær fortelling
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Skoleavis Journalistikk i skolen
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Nettbasert læring i praksis
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Læring, kunnskap, formidling Prosjekt moderne kunsthistorie Fagerlia videregående skole KUNSTHISTORIE.COM Prosjekt moderne kunsthistorie Fagwiki som læringsarena.
Energiaktiviteten ” Sjekk skolens energibruk” Energinettverket 25. august 2005.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
I dag: litt om kommunikasjon
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Hva er god skriveopplæring?
Hva er Fronter.
Nye websider for Sørli skole
Munins betydning for studenter Mats Mortensen Institutt for informatikk.
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Bokpresentasjon Bergen
Hva er en artikkel?.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
12 Reflekterende lesing.
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Lyshovden Oppveksttun!
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Tilpasset opplæring Noen utfordringer Eksempler fra norskfaget
Leksjon 02 IKT i tilrettelegging av pedagogisk materiale 2.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Jan Anker-Goli  AUTORISERTE TRAFIKKSKOLERS LANDSFORBUND.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velkommen til foreldremøte
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
IKT i 2. fremmedspråk Kommunikasjon
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever? Sissel B. Aaknes Stoksund Skole

Skrivekløe og skriveglede. Hvordan kan skriving motiveres på andre måter enn vurderingen/karakteren som de får etter endt arbeid?

Elevenes og lærernes hverdag... Hvor mye stoff produserer en elev i løpet av ei uke? Hvem får se/høre det de produserer? Hva er motiverende for elevene; læreren som mottaker eller….

Skoleavisa SKOLEAVISA er en avisgenerator som gjør det mulig for skolen å lage sin egen nettavis. Elever og lærere får på en rask og enkel måte publisert artikler. Alt gjøres direkte i nettleseren! GRATIS!!!!

Hvorfor er dette motiverende for elevene? De får tilgang til et større publikum De får selv se hva andre elever på egen og andre skoler jobber med. Det er enkelt å legge ut. Alt gjøres direkte i nettleseren! Ingen kronglete omveier eller spesielle kunnskaper.

Vil dette bli merarbeid for lærer? Tja…Alt som legges ut kan kontrolleres og legges ut av lærer, eller elevene kan selv få legge det ut. Hva ønsker vi? Elevene må ha en viss tilgang til maskiner.

Hvorfor er dette motiverende for elevene???? De slipper å skrive bare for læreren. Det er viktigere å skrive fornuftig når de ikke har kontroll over hvem som kan lese det. De føler at det er mer nyttig å produsere noe. De får se hva de har lagt ut på nettet med en gang.

Hvordan kan skoleavisa brukes i fagene? Dere kan presentere prosjekter/oppgaver dere har jobbet med i alle fag. Dere kan hente ideer fra andre skoleaviser til bruk i fag Hver klasse kan ha sitt område i avisa som den har ansvar for å legge ut stoff på. Elevene kan ha kontakt med elever ved andre skoler gjennom skoleavisa.

Skoleavisa kan brukes som ekstra oppgave for den som jobber fort; en spennende belønning og utviklingsoppgave for de flinke. Kan brukes som motiveringsfaktor for den som sliter med fagene. Her må du kunne skrive kort også!! Sette av tid hvor alle får publisere noe de har gjort. Du kan også publisere hjemmefra, slik at alle, uansett tempo, kan få bruke den tiden de trenger.

Er ikke skoleavisa noe for oss? Les mer om skoleavisa her, la elevene få prøve seg som journalister, de fleste synes det er kjempegøy!! La oss ikke ødelegge elevenes skaperevne og skaperglede. Kanskje er dette nøkkelen til en verden med elever som har skapertrang og skriveglede.