Erling S. Andersen Handelshøyskolen BI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Effektiv prosjektplanlegging
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
- Hovedrolle eller birolle
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Erling S. Andersen Handelshøyskolen BI
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
Erling S. Andersen Handelshøyskolen BI
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Muntlige presentasjoner
Arbeid med bistand Rapportering.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
ASVL’s Vinterkonferanse 2010
Post 4, sykehuset Levanger
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Didaktiske analysekategorier
Mål i prosjekter.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Utskrift av presentasjonen:

Erling S. Andersen Handelshøyskolen BI Hva bør vi lære? Om hvordan man avdekker forbedringspotensialet i en prosjektgruppe Erling S. Andersen Handelshøyskolen BI

Erfaringsoverføring (mellom prosjekter og fra prosjekt til basis) Må vite hva som gikk bra og hva som gikk dårlig Hva kan man lære?

Hvordan skaffe seg et bilde av hvordan prosjektet fungerer? Tradisjonell oppfølgning: Kontroll i forhold til budsjett, tidsplaner og spesifikasjoner, Earned Value Tradisjonell oppfølging: Fremdeles viktig, først og fremst tilbakeskuende, neglisjerer personsiden og stemninger i prosjektet, ser ikke på det faglige arbeidet i prosjektet Supplement: Helhetlig bilde av prosjektet, løsrevet fra planer

Vanlige helhetlige situasjonsbilder Evalueringsrapporter Problem: omfattende, mangler en enkel struktur

Helhetlige situasjonsbilder med enkel struktur X-modellen EFQM-modellen Begge: I-P-O modeller (”Inputs-Processes-Outputs”)

Dynamisk produksjonsbetraktning (I-P-O) Inputs Processes Outputs

X-modellen Inndeling i: Inndeling av forutsetninger og resultater i: Forutsetninger (inputs) Arbeidsmåten (prosesser) Resultater (outputs) Inndeling av forutsetninger og resultater i: Sak Person

X-modellen Person- Saks- forutsetninger forutsetninger Arbeidsmåten resultater Saks- resultater

Personforutsetningene Mennesker med kunnskaper, erfaringer, holdninger, behov, ambisjoner, … Saksforutsetningene Arbeidsoppgaver, mål, rutiner, ressurser Arbeidsmåten Arbeids- og samarbeidsformer, kommunikasjonsmønstre Personresultatene Mennesker med nye kunnskaper, ... Saksresultater Utførte arbeidsoppgaver, nådde eller ikke nådde mål, medgåtte ressurser

Dynamisk modell Start Arbeidsmåten Nå Saksforutsetninger Personforutsetninger Saksresultater Personresultater Tiden Dynamisk modell (referer seg til forskjellige tidspunkter): muliggjør årsaksanalyse

Ledelse: Balanse Sak og Person Sak: Visjoner, mål, planer, organisasjon, rutiner, ressurser, måloppnåelse, oppfølging, ... Person: Medarbeider med kunnskaper, ferdigheter, ambisjoner, forventninger, relasjoner til andre medarbeidere, ...

Hjelp til å lage en X Still spørsmålene: Hvilke personforutsetninger har hatt størst betydning i den aktuelle perioden? Hvilke saksforutsetninger har hatt størst betydning? Hvordan har arbeidsmåten i hovedsak vært? Hvilke personresultater har blitt oppnådd i løpet av perioden? Hvilke saksresultater har blitt oppnådd OBS! Vær spontan, få fram det du synes er viktigst

Alternative måter å lage X-en på Hver enkelt lager sin X. Setter alt sammen til en felles X Lager en felles X gjennom gruppearbeid

Saksforutsetninger *Stram tidsplan *Klare målbare mål *Styringskomite *Dårlig prosjektoppstart *Ekstern prosjektleder (PL)

Personforutsetninger Saksforutsetninger *Sterkt motiverte personer *Felles forståelse av prosjektets hensikt *Forskjellige holdninger til tider og planer *Stram tidsplan *Klare målbare mål *Styringskomite *Dårlig prosjektoppstart *Ekstern prosjektleder (PL)

Personforutsetninger Saksforutsetninger *Sterkt motiverte personer *Felles forståelse av prosjektets hensikt *Forskjellige holdninger til tider og planer *Stram tidsplan *Klare målbare mål *Styringskomite *Dårlig prosjektoppstart *Ekstern prosjektleder (PL) Arbeidsmåte *PL lite tilgjengelig (ekstern) *PL vag i kommunikasjonen *Ukentlige møter *Dårlig teamånd *Stor fokus på tidsplan *Beslutninger blir tatt av PL

Personforutsetninger Saksforutsetninger *Sterkt motiverte personer *Felles forståelse av prosjektets hensikt *Forskjellige holdninger til tider og planer *Stram tidsplan *Klare målbare mål *Styringskomite *Dårlig prosjektoppstart *Ekstern prosjektleder (PL) Arbeidsmåte *PL lite tilgjengelig (ekstern) *PL vag i kommunikasjonen *Ukentlige møter *Dårlig teamånd *Stor fokus på tidsplan *Beslutninger blir tatt av PL *Fase 1 ferdig i tide *Svikt i kvaliteten *Kostnadsoverskridelser Saksresultater

Personforutsetninger Saksforutsetninger *Sterkt motiverte personer *Felles forståelse av prosjektets hensikt *Forskjellige holdninger til tider og planer *Stram tidsplan *Klare målbare mål *Styringskomite *Dårlig prosjektoppstart *Ekstern prosjektleder (PL) Arbeidsmåte *PL lite tilgjengelig (ekstern) *PL vag i kommunikasjonen *Ukentlige møter *Dårlig teamånd *Stor fokus på tidsplan *Beslutninger blir tatt av PL *Økte kunnskaper om prosjektarbeid *Nye samarbeidserfaringer *Frustrasjoner i teamet *Fase 1 ferdig i tide *Svikt i kvaliteten *Kostnadsoverskridelser Personresultater Saksresultater

Meningsskapelse Meningsskapelse (Weick: ”sensemaking”): En persons bestrebelser på å forstå den arbeidssituasjonen han eller hun er i Mennesker er forskjellige; det vi oppfatter er preget av hva vi tidligere har lært og erfart – sosialkonstruktivisk utgangspunkt Sentralt utsagn i meningsskapelsen: ”Hvordan skal jeg vite hva jeg tenker inntil jeg ser hva jeg sier?”

Lærdommer for X-modellen Viktig å sette ord på ting, viktig å skrive ned ting Viktig å være spontan; ikke så viktig å finpusse formuleringene Viktig å involvere flere Viktig å gjenta prosessen

Meningsskapelse og fortolkning Forskjell mellom meningsskapelse og fortolkning Først skaper man seg et bilde av situasjonen (meningsskapelsen), deretter skjer fortolkningen (forståelsen av årsakssammenhenger)

Årsaksanalyse Årsaksanalyse: kartlegging av årsakssammenhenger Hvorfor er resultatene (sak- og person-) blitt slik de er? Forklar sammenhengen mellom resultater og arbeidsmåte. Kanskje blir det nødvendig å utdype nå-situasjonen Forklar sammenhengene mellom arbeidsmåte og forutsetninger (person- og sak-). Kanskje blir det også nå nødvendig å utdype nå-situasjonen

Årsaksanalyse aaaaaaaabbbbbbbcccccc dddddddeeeeeeeeffffffffffff Arbeidsmåten er påvirket av visse av forutsetningene ooooooooo Ggggggg hhhhhhhhhh Resultatet avhenger av visse sider ved arbeidsmåten aaaaaaaXxxxxxxxxxx aaaaaaaa bbbbbbb cccccc

Personforutsetninger Saksforutsetninger *Sterkt motiverte personer *Felles forståelse av prosjektets hensikt *Forskjellige holdninger til tider og planer *Stram tidsplan *Klare målbare mål *Styringskomite *Dårlig prosjektoppstart *Ekstern prosjektleder (PL) Arbeidsmåte *PL lite tilgjengelig (ekstern) *PL vag i kommunikasjonen *Ukentlige møter *Dårlig teamånd *Stor fokus på tidsplan *Beslutninger blir tatt av PL *Økte kunnskaper om prosjektarbeid *Nye samarbeidserfaringer *Frustrasjoner i teamet *Fase 1 ferdig i tide *Svikt i kvaliteten *Kostnadsoverskridelser Personresultater Saksresultater

Personforutsetninger Saksforutsetninger *Sterkt motiverte personer *Felles forståelse av prosjektets hensikt *Forskjellige holdninger til tider og planer *Stram tidsplan *Klare målbare mål *Styringskomite *Dårlig prosjektoppstart *Ekstern prosjektleder (PL) Arbeidsmåte *PL lite tilgjengelig (ekstern) *PL vag i kommunikasjonen *Ukentlige møter *Dårlig teamånd *Stor fokus på tidsplan *Beslutninger blir tatt av PL *Økte kunnskaper om prosjektarbeid *Nye samarbeidserfaringer *Frustrasjoner i teamet *Fase 1 ferdig i tide *Svikt i kvaliteten *Kostnadsoverskridelser Personresultater Saksresultater

Årsaksanalyse Viktig for å skape forståelse for hvordan prosjektet fungerer Ærlighet viktig – vilje til å se fordomsfritt på eget prosjekt Se både på positive og negative resultater

Erfaringsoverføring Fange opp forhold som: har fungert veldig bra kunne vært gjort annerledes Formidle disse forholdene til andre

Litteratur Ingeborg Baustad og Åge Sørsveen (red.): X-modellen : et universalverktøy for ledere og organisasjonsutviklere. Ledelse på norsk, Oslo 2006. Kan bestilles på http://www.ledelsepanorsk.no/ Erling S. Andersen, Ingeborg Baustad og Åge Sørsveen: Ledelse på norsk : prinsipper, arbeidsmåter og resultater. ad Notam Gyldendal, Oslo 1994

Alternativ modell: EFQM EFQM: European Foundation for Quality Management Gjelder generelt for bedrifter, spesiell modell tilpasset prosjekter: Project Excellence Model (se http://www.ipma.ch , under IPMA awards)

EFQM - modellen

Sammenfatning Erfaringsoverføring viktig Trenger en modell for å fange de viktigste lærdommene X-modellen gir en oversiktlig beskrivelse av prosjektet og muliggjør en årsaksanalyse