EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Kommunikasjon i veiledning
-ikke bare for zippylæreren…
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Sommervikar i Blend.
Å forstå seg selv og andre
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
NESO Formannsskole Ledelse
Hvordan kan coachingmetodikk utfylle/støtte
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
En måte å lese Bibelen på
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
| metodeoversikt | prosessløyper |
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
Cafédialog – elevmedvirkning
Hvordan skape selvgående team?
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Opprettholdende faktorområder
Refleksjonsnotat om din profesjonell utvikling som rådgiver
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
For lokale tillitsvalgte
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
1 EiT 2006/2007 Fasiliteringens kunst – kontakt, tillit og relasjonsbygging Hanne Charlotte Helgesen 7. oktober 2009.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Kommunikasjon; forutsetninger
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Norges Musikkhøgskole
Kapittel 5 oppgave d Sett inn riktig ord i riktig form:
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kapittel 5 oppgave d Sett inn riktig ord i riktig form:
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå Kristin Skotnes Vikjord og Hanne Charlotte Helgesen

Hvem er vi ? Kristin Hanne Master i psykologi, NTNU Koordinator for UA gruppa 4 års erfaring fra EiT Hanne Cand.polit i samfunnsgeografi, NTNU Gruppelederutdannelse fra Norsk Psykodrama Institutt 2 års erfaring fra EiT

Inspirasjon ”Kommunikasjon og konflikthåndtering” Inspirert av 4 dagerskurs med Egil Hjertaker ”Kommunikasjon og konflikthåndtering” Gratis for alle universitetsansatte Anbefales ! Susann Gjerde (2005): Coaching. hva – hvordan - hvorfor. Ragnvald Kvalsund (2006): Oppmerksomhet og påvirkning i hjelperelasjoner. Viktige ferdigheter for coacher, rådgivere, veiledere og terapeuter. Thomas Severin (1996): En plass i stolen. En arbeidsbok for grupper om grupper

Innsjekk Sum sammen tre og tre: Hva forventer du av denne modulen? Hva trenger du å trene på? (2- 3 min pr. person)

RYTME for modulen Øvelser – fasilitetorferdigheter Lytting Spørsmålstyper Rollespill – fasilitering i praksis Blokkerte grupper Fasiliterings alternativer

Hvorfor lytte? Hva hindrer oss? Tilegne oss informasjon Sjelne/ tolke og evaluere informasjon Empatisere med og anerkjenne andre (og oss selv) Hva hindrer oss? Å ta den andres perspektiv kan innebære: At vi blir forandret (mister oss selv?) At vi kommer hverandre for nær (må trøste og bære?)

Å lytte som fasilitator Kan være slitsomt: Krever konsentrasjon og energi Kan være konfronterende: Økt bevissthet om egne mentale modeller Kan være givende: Grunnlag for tillit og kontakt

Lytteferdigheter Lytting på tre nivå (Gjerde 2005) Indre lytting – å koble seg på med egne erfaringer Fokusert lytting – å følge den andres fortelling Global lytting – å lytte etter det uutalte

Lytteferdigheter Verbal og nonverbal lytting Blikk og kroppsposisjon (matching) Oppsummering Døråpnere

Lytteøvelse A: Forteller om noe ved EiT du er opptatt av A – sender B – lytter/mottaker C – observatør Del 1: A: Forteller om noe ved EiT du er opptatt av B: Lytt til A sin fortelling (match i kroppsspråk + oppsummer+ døråpner) C: Observer B Del 2: B: Hvordan var det å lytte? A: Hvordan var det å bli lyttet til? C: Hva observerte du av B?

Spørsmålstyper Klargjørende spørsmål (utforske) Hensiktsspørsmål (chunke opp) Presiseringsspørsmål (chunke ned)

Hindringer Momenter som kan vanskeliggjøre kommunikasjon og lytting: Sperringer: eks. løsninger, dømme, bagatellisering, utspørring, unngåelse. Faktorer: se ark

A: Fortell om noe ved EiT du er opptatt av A – sender B – lytter/mottaker C – observatør Del 1: A: Fortell om noe ved EiT du er opptatt av B: Lytt til A sin fortelling (match i kroppsspråk, oppsummer og bruk ulike spørsmål) C: Observer B Del 2: B: Hvordan var det å lytte? A: Hvordan var det å bli lyttet til? C: Hva observerte du av B?

Pause

Rollespill – blokkert gruppe Situasjonen er som følger: En studentgruppe i landsbyen vil absolutt ikke bli fasilitert på samspillet i gruppen. De gjør det de kan for å unngå å bli observert av fasilitatorteamet. Fasilitatorteamet har bestemt seg for å ta opp dette med gruppa. Hva gjør du/dere? 5 personer utgjør studentgruppen Lev deg inn i rollen. Improviser. 3 personer skal fasilitere studentgruppen Prøv ut teknikkene fra forrige time. Støtt hverandre. Improviser. 2 personer er observatører Observer samspillet mellom fasilitator og gruppen. Hva skjer? Noter

Deling og tilbakemelding Gruppemedlemmer Hvordan opplevde du de ulike innspillene fra fasilitator? Eksempler på når du følte deg møtt/ ikke-møtt Fasilitatorteam Hvordan var det for deg å fasilitere gruppen? Eksempler på når du opplevde åpning og lukking i samspillet Observatører Hva la du merke til i samspillet mellom fasilitator og gruppen eventuelt mellom enkeltpersoner i gruppen? Noe som ikke er blitt nevnt til nå, som kan være viktig for fasilitator

Oppgave Finn minst ett eksempel på en fasiliteringspraksis som fungerte BRA i din gruppe. Fortell eller spill en situasjon i plenum

Utsjekk Sum sammen tre og tre: Hva er det viktigste du har oppdaget om deg selv som fasilitator? (ressurser, potensialer, utfordringer) Hva er det viktigste du har lært? (til sammen 3 min pr. person)

Takk for i dag!