Læring i prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Advertisements

Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv August 2012.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Møteplass for etisk refleksjon
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Om å få det til!.
Frontlinjeserivce
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
I dag: litt om kommunikasjon
Teambygging og fasilitering
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kunnskapsgenerering i produktutviklingsprosessen
Impulsuka 2013 Kristiansand
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Sett inn nok på riktig plass.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kvalitet og brukermedvirkning
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
100 lure ord å lære.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Omdømmebygging Hans Antonsen.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Mål og læring hos elever
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
Velkommen til et nytt skoleår!
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
SNAKKER VI OM………..? Fortid eller Framtid Tradisjon Det vi skal skape Historie Begrensninger eller Resultater Pengemangel Mål Ressursknapphet.
SMIL – styrket mestring i livet
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Aksjonslæring - kjernen i en lærende organisasjon
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Utskrift av presentasjonen:

Læring i prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse, Anne Live Vaagaasar, Dr. Førsteamanuensis Prosjektledelse, Handelshøyskolen BI

Hva er budskapet? Erfaringsoverføring i prosjektsammenheng: må bli levende praksiser og betydningsfullt prosess – ikke bare produkt rapporter må suppleres med ’kreative metoder’ – rapporter er produktbaserte og tilbudsorienterte … prosess? No’ mykt? Effektivt – her og nå

Hva er viktig? Læring Kompetanse – en komplisert sak… kunnskap (teoretisk /verbal) ferdigheter holdninger Handlingsdyktighet – situasjonen

Prosjekter – arenaer for erfaringslæring? Prosjekter er gode arenaer for læring og kunnskapsutvikling bra for det enkelte prosjekt bra for organisasjonen Må ta vare på erfaringene – overføre/vidreføre mellom prosjekter Men; vi ser ikke reflekterer ikke tar ikke vare på

Evner ikke å ta vare på kunnskapen? Manglende ansvarsfordeling – ingen tar ansvar Manglende systemer og rutiner – for innsamling, bearbeiding, lagring og gjenhenting av kunnskap Innleid personell – forsvinner + markedsverdi Tilbakeholdenhet – vil ikke se det negative Tidspress – prioritering av kortsiktige mål Feil fokus – den enkelte prøver ikke å lagre å dele erfaringer fordi de ikke ser nytten av det Venter for lenge – utsettes til prosjektet er ferdig – glemsel og omskriving Maktbase – kunnskap er makt Manglende ressurser – læring koster på kort sikt… MÅ VÆRE EN KONTINUERLIG PROSESS!!! KNYTTEt TIL NATURLIGE PROSESSER I PROSJKETET!!!

Kan erfaringer overføres? Situasjonen slik den er Situasjonen slik den oppfattes den videreformidles

Eksplisitt og taus kunnskap (Nonaka 1994) Eksplisitt kunnskap Formaliserbar Kommuniserbar ”Prosesserbar” Eksplisitt kunnskap Taus kunnskap Høyst personlig Vanskelig å sette ord på Vanskelig å kommunisere Vanskelig å formalisere Vanskelig å dele med andre Består av tekniske ferdigheter Består av grunnleggende antakelser - tatt for gitt “Taus kunnskap”

Overføringen av erfaring er vanskelig Bare en liten del av erfaringen Den tause kunnskapen blir borte Tilbudsorientert – ikke etterspørselsorientert Integreringen er gitt Blir ikke verdifullt for oss

Mekanismer som hjelper oss Nyttig – virkelighetsnært Lære ved å gjøre Lære ved å prøve å feile Lære problembasert Men HVA MED REFLEKSJON? Men HVA OM DU IKKE KAN FEILE?

Vi må øke prosjektteamets mestringsevne Subjektiv-Mestrings-Evne Høyere mål Raskere høy intensitet Høy innsats over tid Mål – kompetanse Øvelse gjør mester ’- feelingen’ – den tause kunnskapen også – situasjonen

Subjektiv mestringsevne Målsetting En person med lav SME tror ikke han / hun duger til noe Er forsiktig med utforsking, setter seg for lave mål – underpresterer – får ikke trigget læring Innsats Høy SME – vil mestre – legger inn stor innsats, ’gyver på’ Lav SME – prøver ikke – ’får det ikke til like vel’ Vedvarenhet Høy SEM – vil mestre – legger inn stor innsats over tid

PBL, Ayaz og Zenuick 2001 Ledere som rollemodeller Klar hensikt med prosjektet Trygghet Prosjektbasert læring Brukermiljøer som drøfter praksis Systematisk og felles refleksjon Infrastruktur for læring

Læring – men hva er verd å vite? Hitler – W.W. II – 1939 Hitler – Man of the Year 1938 – Times Kleopatra – 69-30 f. Kr. Kleopatra – gift med to av sine brødre Georg Wash. – 1. president i U.S.A. Georg Wash. – kjent for å dyrke Marihuana i hagen Bell – oppfant telefonen Bell kunne ikke ringe familien sin – de var døve Man kan ikke duellere i Paraguay Jo, man kan duellere i Paraguay – hvis begge er registrerte blodgivere