De underliggende motivasjonstilstandene som farger humøret vårt: I Seriøs (telisk): - Konsekvensorientert, målrettet, planstyrt, ønsker fremgang, er forsiktig,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Norges Musikkhøgskole
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Music: Nightengale Serenade
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Positiv ledelse av barn
NESO Formannsskole Ledelse
Hva er aktivitet og deltakelse?
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Kjøpsprosessen - forbrukermarkedet
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Diabeteskofferansen Ledere
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Skattejakt-samling på torsdag
Rolighetsmoen barnehage
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Teambygging og fasilitering
Etikk.
Om å skrive om litterære tekster
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 10 På treningssenteret.
Mestring og forebygging av depresjon
Care, Awareness, Knowledge, Engagement CAKE Verdier Q1.
"God bagasje på livets reise."
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Lederstil og Motivasjon.
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Grunnleggende pedagogikk,
Bjørnegård skole Nettplakaten. Bjørnegård skole 1. PASSORD Gi aldri passord til venner eller andre. Det er helt privat og bare ditt. Bruk kodelås på pc,
Opprettholdende faktorområder
Lek og Læring i barnehagen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
BARNAS BARNEVERN 2020.
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Caseoppgave 3 Gruppeledernes presentasjon.
Idrettens hjem på nett Stjørdal 18.april 2015 Organisasjonssjef Kjell Bjarne Helland Sør-Trøndelag Idrettskrets.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Den vanskelige samtalen
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Norges Musikkhøgskole
Velkommen til foreldremøte
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

De underliggende motivasjonstilstandene som farger humøret vårt: I Seriøs (telisk): - Konsekvensorientert, målrettet, planstyrt, ønsker fremgang, er forsiktig, unngår alt som er uventet eller uforutsigbart, foretrekker ro. - Forstyrrelser og frustrasjoner oppleves som angstprovokasjoner. ”Leken” (paratelisk): - Aktivitetsorientert, øyeblikksfokusert, vil ha det gøy, eventyrlysten, spontan, åpen, setter pris på stimulering. - Forstyrrelser og improvisasjon kjennes lystbetont. Planstyrt aktivitet og ro medfører kjedsommelighet. Svebak NTNU

De underliggende motivasjonstilstandene som farger humøret vårt: II Konformistisk: Søker å være regelstyrt, konvensjonell, medgjørlig. Ser etter regler og struktur. Liker å holde seg til ”skikk og bruk”, rutiner, tradisjon. Pliktoppfyllende og lydig. Omgjengelig. Det kjennes ubehagelig å ikke innfri forventninger. Negativistisk: Utfordrende og ukonvensjonell. Protesterer og avviser. Leter etter muligheter til å bryte regler og rolleforventninger. Fiendtlig, setter pris på ”frihet”, er kritisk, opprørsk. Det kjennes ubehagelig å måtte innordne seg. Svebak NTNU

De underliggende motivasjonstilstandene som farger humøret vårt: III Mestringsfokusert: Konkurranseorientert, utfordrende, maktorientert, verdsetter styrke og kontroll over situasjonen, tøffhet og kontroll over egne følelser. Ser på livet som en arena for konkurranse. Leter etter kilder til beundring og status. Vennskapsfokusert: Vennlig og hengiven, opptatt av nærhet og vennskap i relasjoner. Verdsetter ømhet og følsomhet. Ser på livet som et sted der helst harmoni og samarbeid skal råde. Søker etter å bli likt og elsket. Svebak NTNU

De underliggende motivasjonstilstandene som farger humøret vårt: IV Selv-fokusert: Er primært opptatt av seg selv. Prøver å ikke identifisere seg med andre. Tar ansvar for seg selv fremfor å kjenne seg forpliktet ovenfor andre. Setter størst pris på individualitet. Andre-fokusert: Er primært opptatt av andre. Ser etter anledninger til å identifisere seg med andre. Er uselvisk. Setter størst pris på å ta vare på noe større enn egeninteresser. Finner verdi i å ofre seg for noe utenfor egeninteresser. Svebak NTNU

Godt og dårlig humør Over streken: Humør med sterke biologiske mekanismer Under streken: Humør med sterke sosiale mekanismer Ord med hake: Godt humør Ord uten hake: Dårlig humør

Svebak NTNU Bjerke, T., & Svebak, S. (1997) Oslo: Gyldendal Motivasjon, mestring og humør

Svebak NTNU Suggesjonseffekter i møte med mennesker Sven Svebak, professor dr. philos., Institutt for nevromedisin, NTNU Hilsningsfasen (kort) Du må sørge for å etablere oppmerksomhet. Vær gjerne munter. Ditt eget humør, hva du sier og hvordan du sier det er avgjørende Du må vise respekt og etablere en uformell, profesjonell atmosfære Formidlingsfasen (lang) Du kan ha stor faglig kompetanse, men effekten av din formidling kan bli tynn fordi sosiale ferdigheter ikke klarer å formidle “fileten” Bruk illustrasjoner og eksempler. Du kan prøve på muntre rollespill Avslutningsfasen (kort) Her bør du oppsummere: legg vekt på det viktigste Appeller til de andres egen innsats: vær empatisk, det er lov å le litt Utstråler du optimisme, blir effekten på en drahjelp til å streve Du må øve!! Dagsform og gruppeforskjeller byr alltid på noe nytt