Av Per T. Eikeland per.eikeland@pte.no Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland per.eikeland@pte.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
Advertisements

Samfunnskunnskap - Makt
Styrearbeid i Norwegian
Ledelse.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Kontostreng og annet artig…
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
10. Organisasjoners effektivitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Fra virksomhetsmål til prioritert produktkø
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Forelesning i mikroøkonomi.
Risikostyring i praksis
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Kan plan- og gjennomførings- prosesser ved sykehusutbygging forbedres?
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
DISPOSISJON innledning
Brukertilfredshet og KOSTRA
BYGGEPROSESSEN se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 3
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Teoretisk analyse - kap 5: PRODUKTET PROSESSEN PROSJEKTORGANISASJONEN
kap 5: PRODUKTET PROSESSEN PROSJEKTORGANISASJONEN
PROGRAMMERING FOR VERDISKAPING PÅ KUNDENS PREMISSER se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 2.
BYGGEPROSESSEN (Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 3)
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
MAKT OG ORGANISASJONER
BYGGEPROSESSEN se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 3
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Organisering av byggeprosesser.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Nordisk Vegteknisk Forbund Direktør Michael Bors.
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kommunal styring og privatisering.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Det strukturelle perspektivet
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Asker - mulighetenes kommune
Langtidsplan og budsjett
10. Organisasjoners effektivitet
12. Organisasjonsutvikling
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Eksempel: Forholdet mellom intern og ekstern effektivitet.
4. April 2019, Jostein Fjærestad
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

av Per T. Eikeland per.eikeland@pte.no Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland per.eikeland@pte.no

Fleksibilitet i byggeprosjekter og bygninger byggeprosjekter - som produkt, prosess, organisasjon indre effektivitet - behovet for forutsigbarhet ytre effektivitet - behovet for fleksibilitet kostnadskatastrofens anatomi strategier for økt fleksibilitet fleksibilitet - din handlefrihet er ofte usikkerhet og risiko for andre indre og ytre effektivitet oppsummering

PROSJEKTET SOM PRODUKT - PROSESS - ORGANISASJON VERDISKAPING FOR KUNDEN FORMÅL RESULTAT PRODUKT BYGGE- PROSESS PROSJEKT- ORGANISA- SJON INSTITUSJONER, BRANSJEKULTUR TEKNOLOGI FLEKSIBILITET SAMARBEIDSKLIMA IKT EKSTERNE AKTØRER, MYNDIGHETER, MARKED

Indre effektivitet Høy grad av indre effektivitet vil si at byggeprosessen bruker et minimum av ressurser, tid og kostnader til å frembringe det resultatet prosessen skaper. Indre effektivitet fokuserer på samspillet internt i prosjektet - mellom alle aktørene i verdikjeden. Poenget er "å gjøre tingene riktig" for å oppnå kostnadseffektive leveranser og forbedret produktivitet.

I en rasjonell byggeprosess faller handlefriheten raskt FLEKSIBILITET OG HANDLEFRIHET I BYGGEPROSESSEN AKKUMULERTE KOSTNADER USIKKERHET BYGGEPROGRAM SKISSEPROSJEKT FORPROSJEKT HANDLEFRIHET BYGGESTART UTVIKLINGS-FASE GJENNOM-FØRINGSFASE BRUKS- FASE IDEFASE IDENTIFISERINGSFASE VISJON - MÅL -RAMMER YTRE PREMISSER DEFINERINGSFASE FYSISKE LØSNINGER YTRE PREMISSER DETALJPROSJEKTERING FYSISK PRODUKSJON OG MONTASJE REKLAMA- SJONER, FDV-U I en rasjonell byggeprosess faller handlefriheten raskt

FLEKSIBILITET OG INDRE EFFEKTIVITET I BYGGEPROSESSEN Forutsetningen for en rasjonell byggeprosess og høy indre effektivtet er at usikkerheten og handlefriheten faller kontinuerlig, og helst raskt. Handlefriheten avhenger bl.a. av teknologiske løsninger og deres tilpasningsdyktighet, ”slakk” i prosessen kontraktsstrategi, kapasitet (”slakk”) i prosjektorganisasjonen USIKKERHET AKKUMULERTE KOSTNADER HANDLEFRIHET

Ytre effektivitet Med begrepet ytre effektivitet menes byggeprosessens evne til å tilfredsstille markedets behov - de mål, krav og prioriteringer som knyttes til prosjektet av byggenæringens kunder. Poenget er "å gjøre de riktige tingene”, slik at prosjektets verdi for kunden, dvs prosjekteier og hans brukere, blir størst mulig. Fokus på ytre effektivitet vil si å se prosjektet utenfra, som middel til verdiskaping på kundens premisser.

BRUKERNES PERSPEKTIV PÅ EGNE LOKALER VIRKSOMHETENS RAMMER OG MÅL VIRKSOMHETENS VERDISKAPNING DEKKE PRAKTISKE BEHOV LOKALER SYMBOLVERDIER VIRKSOMHETENS IDENTITET IMAGE

RELATIV BEHOVSDEKNING ENDRES OVER TID - brukernes behov og krav endres stadig tidsakse relativ dekning av behov A B C D E G H full behovsdekning Full behovsdekning ved innflytting er ikke økonomisk optimalt. Problemet er å optimalisere behovsdekningen over bygningens ”livsløp” i forhold til totale livsløpskostnader. Dette krever at bygningen har en optimal grad av tilpasningsdyktighet.

BYGNINGENS TILPASNINGSDYKTIGHET - brukernes behov endres også i bruksfasen GENERALITET: kapasitet til å dekke ulike behov uten fysiske endringer (bygningsmessig ”slakk”) FLEKSIBILITET: kapasitet til fysiske endringer for å dekke ulike behov - raskt, kostnadseffektivt og med minst mulig forstyrrelse av brukerne ELASTISITET: kapasitet til fysiske utvidelser for å dekke ulike behov - raskt, kostnadseffektivt og med minst mulig forstyrrelse av brukerne Tilpasningsdyktighet gir økt verdi i byggets levetid, men koster også økt investering.

HANDLEFRIHET - YTRE OG INDRE EFFEKTIVITET AKKUMULERTE KOSTNADER USIKKERHET HANDLEFRIHET SOM Y.E. KREVER HANDLEFRIHET SOM I.E.TILLATER BRUKS- FASE REKLAMA- SJONER, FDV-U GJENNOM-FØRINGSFASE DETALJPROSJEKTERING FYSISK PRODUKSJON OG MONTASJE UTVIKLINGS-FASE DEFINERINGSFASE FYSISKE LØSNINGER YTRE PREMISSER IDEFASE IDENTIFISERINGSFASE VISJON - MÅL -RAMMER

KOSTNADSKATASTROFENS ANATOMI AKKUMULERTE KOSTNADER USIKKERHET ENDRINGER DR. ING. PER T. EIKELAND

Strategier for økt ytre effektivitet USIKKERHET AKKUMULERTE KOSTNADER BEHOV FOR HANDLEFRIHET ”GAPET” HANDLEFRIHET redusere behovet for handlefrihet som kreves for å oppnå høy ytre effektivitet - utnytte tidligfasens store handlefrihet øke tilgjengelig handlefrihet innenfor høy indre effektivitet - teknologisk, prosessuell, organisasjonsmessig, økonomisk slakk kontrollere beslutningsprosessene - prioritering, prognostisering, konsekvens, ansvar, makt og styring m.m.

TEKNOLOGI: ”PNS” SOM GIR ØKT HANDLEFRIHET -en mer åpen byggeprosess AKKUMULERTE KOSTNADER USIKKERHET GRUNNARBEIDER LUKKET RÅBYGG INNREDNING BEHOV FOR HANDLEFRIHET HANDLEFRIHET VED OPPDELING I GRUNNARBEIDER - LUKKET RÅBYGG - INNREDNINGSARBEIDER, HAR VI FÅTT ØKT HANDLEFRIHET, OG DERMED LAGT TIL RETTE FOR ØKT YTRE EFFEKTIVITET

EKS: TOTALENTREPRISE MED FASTPRISKONTRAKT AKKUMULERTE KOSTNADER USIKKERHET formelle avtaler endringer som har teknologiske konsekvenser teknologisk prosess ”endringer” som har forretningsmessige konsekvenser kontraktsinngåelse totalentreprise Tradisjonell totalentreprise med fastpriskontrakt begrenser byggherrens handlefrihet. ”Åpen bok” - samspillskontrakt med incitamentsavtale kan motvirke dette og bidra til å øke handlefriheten. Når konsekvensene av mulige usikre hendelser reduseres, øker kapasiteten til å tåle usikkerheten.

Indre og ytre effektivitet PRIS OG KOSTNADER FOR KUNDEN + / - + AKTØRENES VERDISKAPING - - + INDRE EFFEKTIVITET KOSTNADER YTRE EFFEKTIVITET: VERDISKAPING FOR KUNDEN PRODUKTET BYGGEPROSESSEN TIDSFORBRUK PRODUKT-EGENSKAPER + + / - INDRE EFFEKTIVITET: Høy grad av indre effektivitet vil si at byggeprosessen bruker et minimum av ressurser, tid og kostnader til å frembringe det resultatet prosessen skaper. Indre effektivitet fokuserer på samspillet internt i prosjektet - mellom alle aktørene i verdikjeden. Poenget er "å gjøre tingene riktig" for å oppnå kostnadseffektive leveranser og forbedret produktivitet. YTRE EFFEKTIVITET Med begrepet ytre effektivitet menes byggeprosessens evne til å tilfredsstille markedets behov: de mål, krav og prioriteringer som knyttes til prosjektet av byggenæringens kunder. Poenget er "å gjøre de riktige tingene”, slik at prosjektets verdi for kunden, dvs prosjekteier og hans brukere, blir størst mulig. Fokus på ytre effektivitet vil si å se prosjektet utenfra, som middel til verdiskaping på kundens premisser. + / - VERDI FOR KUNDEN FELLES INTERESSER - OG MOTSTRIDENDE...

noen hovedpoenger .. krav om fleksibilitet begrunnes med økt ytre effektivitet ytre effektivitet avhenger også av indre effektivitet fleksibilitet gir økt verdi, men økte kostnader i byggeprosessen både produkt, prosess og organisasjon kan tilrettelegges for økt fleksibilitet strategier for økt ytre effektivitet bør også omfatte redusert behov for endringer kostnadskonsekvensene av endringer i gjennomføringsfasen kan være uoverskuelige med kostnadskatastrofer blir enhver økning i behovsdekningen meningsløs

KOSTNADSKATASTROFENS ANATOMI USIKKERHET AKKUMULERTE KOSTNADER KOSTNADSKATASTROFENS ANATOMI ENDRINGER DR. ING. PER T. EIKELAND