Grete Jamissen1 Digital historiefortelling 10. oktober 2007 Utfordringer og muligheter i formidling og læring Bakgrunnen for satsingen på HiO ”Formidlingsoppgaven”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Med forskning på timeplanen
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Mangfoldige minner og Mangfoldsåret
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Sammensatte tekster.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 5. november 2004: ABM-U Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Fortell meg! Nordisk konferanse om samarbeid mellom bibliotek og voksenopplæring 12. og 13. januar 2012 Hilde Henriksen, Renate Grytnes, Hilde Ditmansen.
Abildsø skole.
”Morderne” Fra novelle til film.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Rom for pasientens historie - om bruk av pauser
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Digital historiefortelling - prøv selv
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
1 Kommersialisering av FoU-resultater – FORNY - Informasjon fra programsekretariatet FORNY – Forum, Bergen Ola Børke, Programkoordinator.
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Drammen bibliotek Utfordringer og muligheter Partssammensatt samarbeidsutvalg 10. september 2012 Tone Ulltveit-Moe og Monica Nyhus.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Program for Basis IT-tjenester ved NTNU
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Utskrift av presentasjonen:

Grete Jamissen1 Digital historiefortelling 10. oktober 2007 Utfordringer og muligheter i formidling og læring Bakgrunnen for satsingen på HiO ”Formidlingsoppgaven” Potensial for læring – individuelt og i grupper? Om å utfordre sjangeren Eksempler

Grete Jamissen2 Hva er en digital historie? En digital historie er en kort ”film” produsert av den som selv forteller. Fortellingen understøttes av egne fotografier, tekster, (videoinnspillinger) og lydopptak som redigeres med enkle redigeringsprogram.

Grete Jamissen3 Formidlingsoppgaven ” Den tredje oppgaven” Formidlingsutvalg I Sammen om kunnskap Indikatorer for måling av forskningsformidling 2005 Formidlingsutvalg II Sammen om kunnskap II Operasjonalisering + indikatorer for innovasjon ? Varsler melding tidlig St.prp.nr.1 Operasjonalisere indikatorer + nyskaping og innovasjon

Grete Jamissen4 Hva er digital storytelling på HiO? FoU – 1.lektor program Aksjon og forskning Formidling OG læring Individuelt og i grupper ”Digital Storytelling” eller digital historiefortelling

Grete Jamissen5 Virkemidler balansert –Kreativ – og samtidig nøktern Pauser gir rom for ettertanke Enhetlig uttrykk Humor er et godt virkemiddel elever undervisnings- personale ledelse administrasjon En god digital fortelling? Personlig historie Levende - fortellerstemme Dramaturgisk grep Et kritisk spørsmål Klipperytme Bilderikt språk

Grete Jamissen6 Fauelungen Museumsformidling ABM-utvikling Studenter i museumsformidling

Grete Jamissen7 Læring - refleksivitet Konkretisering av faglig perspektiv Forskningsformidling Organisasjonsutvikling og læring