Greske tragedier LoB1 – 20.02.12 – HR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Messa for travle familier
Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Fra ord til liv Mars 2011.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Gudstjeneste med Skattejakt.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
lig velkommen til 4års gudstjeneste i Hof menighetshus
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
Fra ord til liv september 2010.
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
12.mai Karmøy Frikirke ETT KALL – ET LIV 2.KOR 5,14-21.
- roller og forventinger
Velkommen til skolegudstjeneste
Med sekken full av penger!
lig velkommen til gudstjeneste og juletrefest i Hof menighetshus
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Liv til vekst Del 1 Fra forbrukere til disipler Eddie Gibbs: Ministry Categories 2 Paid Staff 2% Ministry of the “laity” in the church 18% Laity who.
Johannes 16, Om sorg og glede
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Antikkens Hellas f. Kr.
Gresk teater og filosofi
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Velkommen til lysmesse
Hosianna, Davids sønn! Velsignet være han! Velsignet Davids sønn som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det høye, hosianna, Davids sønn! Velsignet,
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
826 – Han gikk den tunge veien
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
TILBEDELSE … med og uten musikk.
Produkeierrollen i Scrum
FRA IDE TIL VIRKELIGHET.
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
JESUS OG HUSHOLDET Problemet med å beskrive Jesus Jesus – individualist eller del av fellesskap? Forutsetninger mht menneske- og samfunnssyn.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Godt Håp Eivind Rognsvåg
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Undring Tro Viten.
Kroppen som Gud har villet
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
… Gud ikke er stor For opptak:
Misjon – å krysse grenser
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Dramatisk dikting Kva er eit drama? Dramaet si historie.
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Misjon – å krysse grenser
Ha evig liv Joh
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Greske tragedier LoB1 – 20.02.12 – HR

Stig Dagerman: «Att döda ett barn» (1948) «Det är ingen ond man, han är glad och lycklig och innan han stiger in i bilen står han ett ögonblick framför kylaren som gnistrar i solen och njuter av glansen och doften av bensin och hägg.»

«Ty så obarmhärtigt är livet konstruerat att en minut innan en lycklig man dödar ett barn är han ännu lycklig och innan en kvinna skriker av fasa kan hon blunda och drömma om havet och den sista minuten i ett barns liv kan detta barns föräldrar sitta i ett kök och vänta på socker och tala om sitt barns vita tänder» «Men så obarmhärtigt är livet mot den som dödat ett barn att allting efteråt är för sent.»

Hamartia «Tilfeldigheter», tap og lidelse Tilfeldighet (gresk «tyche») består kanskje i hendelser som mennesket ikke klarer å se noen sammenheng i, altså der mennesket støter på en grense for sin forståelse «Tragodia»: «bukkesang»

Velg en tragedie av Aiskhylos, Sofokles eller Evripides Velg en tragedie av Aiskhylos, Sofokles eller Evripides. Forklar først hva som gjorde handlingen i dette dramaet tragisk i den greske samtiden (ca. 2 sider). Vurder deretter hvilken rolle ironi spiller i den valgte tragedien.

Harmartia: feiltrinn, forblindelse, vurderings-svikt … «En tragedie er en uopprettelig og overveldende ulykke som skyldes en uforutsett eller ikke hensyntatt feil som involverer mennesker som har vår respekt og sympati. Den rommer ofte et ironisk skifte av lykke og gir vanligvis en sterk følelse av tap [waste]. Hendelsene følges alltid av sorg og lidelse.» (Brereton 1968 s. 20) Geoffrey Brereton: Principles of tragedy: A rational examination of the tragic concept in life and literature (1968) Harmartia: feiltrinn, forblindelse, vurderings-svikt …

Syngende innhøstingsarbeidere Fra krukke funnet på Kreta (ca. 1550 f.Kr.)

«Orkestra»: opprinnelig en treskeplass på landsbygda? Dans på treskeplassen Rituelle handlinger

Gresk teater: et kult-sted Demokrati og teokrati Gresk teater: et kult-sted Teatret viet til Dionysos – matriarkatets, jordbruks-fellesskapets og rusens gud Det dionysiske ritualet thíasos innebar blant annet å rive et offer i stykker En viktig sosial og religiøs begivenhet Prester satt fremst i teatrene

Teorien om «the Korn King» «It is impossible not to recognise in this [handlingen i Kong Oidipus] some of the main features of the Corn King tradition – the offering of a victim prominent enough to satisfy the gods and upon whose head all the disease or sin of the community can be heaped.» (Brereton 1968 s. 81)

«Throwing a goat from the church belfry, as part of a festival in Manganeses de la Polvorosa, Zamora, on the 23 of January was a premeditated violation of the law that protects animals»

«Bring ich dem Stromgott ein Opfer dar, schirmt er die Mühle das ganze Jahr» En tysk møller ved Rhinen ofrer ei and

Framføring av tragediene innebar for grekerne å oppleve offentlige/kollektive kunstverk i en religiøs-politisk sammenheng Embetsstoler for prester

Epidauros-teatret på Peloponnes: 12.000-14.000 tilskuere Viet til Dionysos og Asklepios

Dionysos-teatret i Athen

Teatret i Delfi

Kor Sang

Aktualiseringer av myter og sagn Dramakonkurranse Aiskhylos, Sofokles og Evripides

Aiskhylos: ca. 80 titler kjent, 7 overlevert Orestien (3) Perserne Sofokles: ca.120 titler, 7 overlevert

Storfamilien/slekten som sikkerhetsnett En hovedperson med fallhøyde Makt og dybde Ikke en foreløpig eller delvis katastrofe Innsikt som virker knusende

Vi lever i en uhellssvanger, dunkel, ubestemmelig, ukjent verden Ikke-beskyttet eksistens i ikke-forståelse Livet setter krav til deg som du ikke kan oppfylle: kravet om innsikt. Du kan ikke vite!

até: blindhet hybris: overmot, rammet av gudenes sjalusi hamartia: en handling i forblindelse, en slags innskytelse, et feiltrinn (ikke en karakterbrist – mer irrasjonelt) Handlingen og undergangen i tragediene var for grekerne ikke uttrykk for en rettferdighetstanke

katharsis: «renselse» («purgation», «purification», «clarification») «Man by suffering shall learn» (Aiskhylos' Agamemnon, vers 177) Vår egen frihet opplevd i kontrast til tragediepersonenes ufrihet

Kong Oidipus Trolig urpremière år 431 f.Kr. Analytisk drama

Retrospektiv metode (avdekking av fortiden gjennom oppklarende samtaler) Dramatisk ironi

hamartia -vs- ananke Overindividuelle og overmenneskelige krefter Gudene slår menneskene med blindhet (até) Mennesker er prisgitt krefter som begrenser vår individuelle styring

Motsigelse og paradoks: en er både bundet og fri Jaqueline de Romilly: to parallelle forklaringsmodeller «The notion of tragedy attaches neither to a foreseen result due to a deliberate act, nor to the effects of pure chance; neither to the clearly expected nor to the totally unexpected.» (Brereton 1968 s. 9)

«verken er helt skyldig eller helt uskyldig» (Sartre: «halvt medskyldig, halvt offer, som alle») Hovedpersonen hjelper i sin blindhet skjebnen Noe ufravikelig og uforklarlig «some awful rift in the universe» (Kitto 1986 s. 29) En intellektuell «skandale»

Helten i tragedien kjemper til døden mot sin skjebne, og gjennom en stor kamp for sin frihet, med skjebnen som motstander, hevder han denne friheten helt inn i det stadiet der all frihet er forsvunnet (F. W. J. v. Schelling)

Velg en tragedie av Aiskhylos, Sofokles eller Evripides Velg en tragedie av Aiskhylos, Sofokles eller Evripides. Forklar først hva som gjorde handlingen i dette dramaet tragisk i den greske samtiden (ca. 2 sider). Vurder deretter hvilken rolle ironi spiller i den valgte tragedien.

Dramatisk ironi Kong Oidipus er en tragedie «full of opportunities for irony [...] the audience knows how the tragedy will end, the irony is constantly in evidence.» (Brereton 1968 s. 84) Problemet ligger i kongen selv, og kongen skal oppklare hva som er problemet

Ironi: Består i et ironisk forhold mellom … (noe) En språkfigur for motsetninger «Irony is a metaphor of opposites, a seeing of something from the viewpoint of its antithesis. […] What all ironies have in common is that they are a structure of ambiguities and contradictions» (Brown 1977 s. 172 og 178) Ironien er ofte et fortettet utsagn om at noe er uforenlig

Skjebnens ironi: Det går slik alt tilsa at det ikke skulle gå, eller livet «hevner seg» F.eks. en personen med flyskrekk som aldri flyr, får hjernerystelse av å få et modellfly i hodet; politimannen som blir ranet

Tragisk ironi: «Tragisk ironi brukar man kalla det förhållandet att en person ovetande åstadkommer sin egen undergång med just de åtgärder som han eller hon vidtar för att befrämja den egna lyckan.» (Skalin 1983 s. 102) En antikk helt som motarbeider sin «bestemmelse», opphever den ikke, men bare skjerper den (Söring 1982 s. 22)

Analytisk drama: en ironisk struktur «Lys» og «innsikt» Lykken snur (peripeti) – to posisjoner ligger tett opp til hverandre Sannheten blir tydelig i nederlagets stund Lidelse og undergang, men verdighet og «renselse»? «To write tragedy means in some sense to believe, if not in God or some other metaphysical order, then at least in human dignity.» (Howarth 1978 s. 164)

«Irony is a favourite standby of the tragic dramatist because of the effectiveness with which it underlines the change of fortune.» (Brereton 1968 s. 15) «'Tragic' has the advantage of conferring a certain nobility upon whatever it qualifies» (Brereton 1968 s. 8). Hamartia kan ligge nært opp til det beste i mennesket Oidipus’ nederlag blir byens redning

Naturens ironi: Arthur Schopenhauer Naturen lokker oss til erotisk kjærlighet slik at menneskearten lever videre, den manipulerer oss ironisk, for det mennesket trenger er å unnslippe naturens tredemølle Kosmisk ironi En kosmisk «lek» med mennesket?

Evripides: ca. 90 titler, 18 bevart Bakkantinnene: et dionysisk kultdrama De trojanske kvinnene Deus ex machina

Evripides: De trojanske kvinnene