IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Forskning og utvikling
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Nettstedet – struktur.
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
IKT i barnehagen.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Tidligere læreplaner.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Hvordan kan vi bruke det?
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Semesterintroduksjon – våren 2013
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
D IGITAL KOMPETANSE FOR TOS O PPSUMMERING Tonje H. Giæver og Louise Mifsud Våren 2013.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Anders Isnes Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling PLUTO Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling Universitet i Oslo Presentasjon Utdannningstorget.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Utviklet av pedagoger i
Grunnleggende ferdigheter: å kunne bruke digitale verktøy (Digitale verktøy i arbeid med de fire øvrige grunnleggende ferdighetene.) Tonje Hilde Giæver.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Завод за унапређивање образовања и васпитања
Miljø for Masteroppgaven?
Nå er de revidert!.
Utskrift av presentasjonen:

IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud

Digital kompetanse for TOS  Digitale ferdigheter er en av fem grunnleggende ferdigheter som skal integreres i alle fag på alle nivåer i skolen.  Digitale kompetanse er viktig for lærere i deres daglige arbeid med planlegging, administrasjon, undervisning og evaluering.

Vil du ha gode ferdigheter i:  Tekstbehandling (Word)  Regneark (Excel)  Presentasjonsverktøy (Powerpoint/Photostory)  Bildebehandling (Photoshop/Gimp)  Berøringsteknologi (Interaktiv tavle - Smartboard, lesebrett – iPad)  Internettsøk  Digitale læringsressurser

Kunne du tenke deg å vite mer om:  hvordan digitale verktøy kan brukes til å støtte elevers læring ?  bruk av digitale verktøy til støtte for de andre grunnleggende ferdighetene ? (lese, skrive, muntlig, regne)  vurdering og bruk av digitale læringsressurser ?  digital dømmekraft ; opphavsrett, personvern, kildekritikk og digital mobbing

3 gjennomgående emner fra studieplanen  Ferdighetsorienterte emner  Standardprogrammer, søk og publisering.  Praktisk utforsking, installasjon av utstyr, filbehandling  Pedagogisk bruk av informasjonsteknologi  Læringsteori, læreplaner, IKT og lærerrollen  Vurdering og utprøving av digitale læringsressurser  Undervisningsopplegg  Samfunnsfaglige emner  Teknologihistorie  Personvern, opphavsrett, arbeidsmiljø  Etiske og kulturelle problemstillinger, inkludert digital mobbing

Arbeidsmåter  Mye praktisk arbeid  Teoretiske forelesninger  Individuelle og gruppevise arbeidskrav  Se for øvrig studieplanen  Årets undervisningsplan: chelor/undervisningsplan_