PSYKOSOSIALT ARBEID MED ENSLIGE MINDREÅRIGE ASYLSØKERE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Mindreårige mulige ofre for menneskehandel
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
Hurra for deg som fyller ditt år...
Helse og sykdomsbegrepet
- roller og forventinger
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
HVISK - Redd Barnas innsats i kampen mot handel med barn i Norge
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
Organisering av flyktningarbeidet
LÆRING Grunnleggende prosesser
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Psykolog (Lovisenberg Diakonale Sykehus), Dr. gradsstipendiat (NKVTS)
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Barneverntjenesten ISK
Stress, utbrenning, mobbing
Den vanskelige samtalen
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hvorfor jobber PRESS med asyl?
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Rektorboligen på Staup/Levanger Tlf
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Bokollektivet Målgruppe:
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
Om barne- og familievernet
BARNAS BARNEVERN 2020.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Aggresjon.
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Fosterbarna Modul 2 Opplæring for tilsynspersoner.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Modul 3 Fosterhjemsomsorgen Opplæring for tilsynspersoner.
Barn på flukt som kommer alene til Norge – Enslige mindreårige asylsøkere under 15 år Tlf: Gaute Ingeson Fossbakk.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Krisesenteret i Telemark
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Helsesøster Revheim skole
Uteseksjonen i Stavanger
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Blikk på barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier
Høring av barn i Utlendingsnemnda
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

PSYKOSOSIALT ARBEID MED ENSLIGE MINDREÅRIGE ASYLSØKERE Trykk venstre musknapp i det svarte feltet for å gå videre! PSYKOSOSIALT ARBEID MED ENSLIGE MINDREÅRIGE ASYLSØKERE Barnepsykolog Amalia Carli Psykososialt senter for flyktninger

I- Generelt om EM i Norge II- Psykologisk forståelse: fellesgrunnlag og spesielle aspekter III- Reaksjoner som følge av bl.a. tilknyttingsbrudd og traumer IV- Spesielle behov hos EM V- Tanker omkring tiltak

I- Generelt om EM i Norge

UDI: ”Enslige mindreårige asylsøkere er personer under 18 år som kommer til landet uten foreldre eller andre med foreldreansvar. Flesteparten kommer fra land i krig eller borgerkrigsliknende situasjoner ”

Norge har lang erfaring med mottak av EM barn: Tyske barn under krigen Jødiske barn i mellom krigstiden Krigsskadete barn fra Korea,Vietnam Uganda Vietnam etter frigjøring Iran og Irak under og etter krigen Somalia, Balkan Under Gulf-krigen: Iranske barn bosatt i Irak Afghanistan, m.m.

Verdensomfattende trafikk av barn som følge av fattigdom og krig! Enslige mindreårige asylsøkere i Norge: Før 1990: >mest gutter rundt 18 år Nå: >flere jenter, yngre

Asylsøknader fra enslige mindreårige skal prioriteres i alle ledd av saksbehandlingen (UDI).

Ankomst av Enslige mindreårige asylsøkere til Norge (UDIs statistikk) 2001 :Totalt 358 2000: Totalt 445 1999: Totalt 561

”Enslige mindreårige” og ”traumatiserte barn” er MIDLERTIDIGE TILSTANDER BARN BLIR VOKSNE ETTER HVERT!

Del II: Psykologisk forståelse av separerte barns situasjon: 1- Felles psykologiskgrunnlag + 2- Spesielle aspekter knyttet til det å være separert barn og flyktning

II-1 TILKNYTNING= følelsesmessige bånd Barnet trenger oppmerksomhet, bekreftelse, forsikring Balanse mellom avhengighet og selvstendighet Tilknytning : Vokser i takt med samspillet mellom foreldre og barn Varer gjennom tid og rom

TILKNYTNING hjelper barna til å: OPPNÅ DETS INTELLEKTUELLE POTENSIALE SORTERE INNTRYKK TENKE LOGISK UTVIKLE SOSIALE RELASJONER UTVIKLE SELVBEVISSTHET STOLE PÅ ANDRE

TILKNYTNING hjelper barna til: SELVSTENDIGHET TAKLE STRESS OG FRUSTRASJON BEDRE MINSKE FØLELSER AV SJALUSI TAKLE VANLIGE FRYKTFØLELSER OG BEKYMRINGER ØKE FØLELSE AV EGENVERD (VERA FAHLBERG,1992)

BESKYTTENDE FAKTORER I BARNDOMMEN. STABILE EMOSJONELLE FORHOLD BESKYTTENDE FAKTORER I BARNDOMMEN *STABILE EMOSJONELLE FORHOLD *SOSIAL STØTTE I FAMILIEN + OMGIVELSER *KONSTRUKTIVE ROLLE MODELLER *LIKEVEKT MELLOM ANSVAR OG KRAV *POSITIVT SELVBILDE *SELV TILLIT OG SELVKONTROL *KOGNITIV KOMPETANSE

BESKYTTENDE FAKTORER I SKOLESAMMENHENG ET UNDERVISNINGSKLIMA SOM : Er EMOSJONELT OPPBYGGENDE Er ÅPENT OG VEILEDENDE VERDIORIENTERT ANNERKJENNER BARNETS BEHOV + VERDSETTER EVNER/KUNNSKAP/ERFARINGER ERKJENNER FEIL/MANGLER KORRIGERER PÅ EVT. FEIL

II-2 Spesielle aspekter knyttet til det å være enslig mindreårig/separert flyktning eller asylsøker

II-2 Bruddet med foreldre: lengre før flukten som følge av krigshandlinger/fengsling barnet sendes ut av foreldrene barnet forlates i Norge sendes ut av Norge til hjemlandet sendes til nytt land foresatte kan ikke / vil ikke komme til Norge

II-2 Hvilken omsorgskvalitet har barnet hatt? Før separasjonen Under flukten I eksil: mottak, plassering Var omsorg tilpasset barnets spesielle behov som separert/traumatisert? DETTE BØR KARTLEGGES OM MULIG!

II-2 Barnet reiser med: Nær omsorgsperson Bekjent (men kjenner barnet han/henne?) Ukjentperson/kurer Alene Med andre slektninger/søsken

Har barnet opplevd traumer? Skremmende situasjoner Omsorgssvikt Overgrep (også i Norge!!) Press/trusler >>Kan hende den voksne/omsorgspersonen: ikke vet om det, Ikke synes det var noe vanskelig, vil skjule det/ tabu tror at barnet ikke ”tenker”, ”føler”, ”husker”.

II-2 TAUSHET OG USANNHET Barnet er blitt bedt om/rådet til: å tie,forandre identitet, alder, bakgrunnshistorie Barnet kan ha glemt viktige detaljer Og/eller være forvirret Sier ting som ikke er nødvendig Vet ikke hva som kan/ kan ikke sies

II-2 SEPARASJON HOS E.M. : Å BLI SENDT UT: KJÆRLIGHETSHANDLING ? HVILKE UTTALTE/UUTTALTE GRUNNER?? eller STRAFF? HVILKEN MENING HAR DET FOR BARNET? HVORDAN BLE BARNET VALGT? HVORFOR? HVA TROR BARNET?

II-2 MOTSTRIDENDE FØLELSER: VOKSEN?  ”MÅ KLARE MEG SELV” -FRISTENDE + TRUENDE BARN?  ”MÅ BESKYTTES” SKYLD vs. LETTELSE/GLEDE OVER Å VÆRE I NORGE

II-2 VANSKELIG Å HVILE I EGEN TRYGGHET/ SIKKERHET HVORDAN OG HVORFOR BLI GLAD, FREMTIDSORIENTERT? VIKTIG Å FÅ TAK I DET FORELDRENE HADDE ØNSKET FOR DETTE BARNET: ET BEDRE LIV, STUDIER, O.L.

II-2 TIDSPERSPEKTIV - reelt og psykologisk - OPPFATTES EKSILET SOM : MIDLERTIDIG eller VARIG? - HVILKE KONSEKVENSER TILSKRIVER BARNET DETTE? HVILKE SORG-REAKSJONER MELDER SEG? OBS!: DETTE KAN VARIERE I FORSKJELLIGE PERIODER!

SEPARERTE BARN >> ofte ABSTRAKTE TAP: LETTERE Å HÅNDTERE ET KONKRET TAP PGA DØD enn UVISSHETEN om FORELDRE/FAMILIEN er: ”FORSVUNNET”, ”PÅ FLUKT”, ”VET IKKE” HVOR DE ER, e.l.

NEGATIVE ERFARINGER I EKSILLANDET DISKRIMINERING INKONSISTENS I IMOTTAKS TILBUDET GJENTATTE FLYTTINGER MANGELFULL SKOLEGANG GJELD ETTER SKOLEGANG

III BARNAS REAKSJONER SOM FØLGE AV SEPARASJONEN FRA FORESATTE:

0-1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16- >>>

SELVBESKADIGELSE EN MÅTE Å KOMMUNISERE, GJØRE SMERTEN SYNLIG PÅ AGGRESJON VENDES INNOVER REDD FOR Å SKADE ANDRE HEVN FÅ TILBAKE FØLELSEN AV SELVKONTROLL ”DETTE BESTEMMER JEG” ERSTATTE PSYKISK SMERTE MED FYSISK SMERTE, ”DET ER GODT”

KRISEREAKSJONER (1) GJØR SEG STOR OG VOKSEN AVVISER HJELP ( som FOSTER + ADOPTIVBARN) ASOSIAL ATFERD  SØK ETTER REFERANSEGRUPPE NASKING VOLDSOM TILKNYTTING  BENEKTELSE AV TAPET PASSIVITET, LIKEGYLDIGHET -”GIR OPP”

KRISEREAKSJONER (2) TAR AVSTAND FRA: KREVENDE, KOMMANDERENDE -EKSILLANDET -HJEMLANDET KREVENDE, KOMMANDERENDE GRÅDIG HOLDNING, REGREDIERT ERSTATNINGSBEHOV ”HAR MISTET SÅ MYE, VIL HA ALT”.

KRISEREAKSJONER(3) SELVDESTRUKTIVITET DEPRESJON AGGRESSIV ATFERD OFTE ET UTTRYKK FOR Å HA MISTET/TAPT SÅ MYE SELVDESTRUKTIVITET RUS PROMISKUITET ”PIERCING” DEPRESJON AGGRESSIV ATFERD

KRISEREAKSJONER(4) SINNE MOT  FORELDRENE  NORSKE INSTITUSJONER  PLEIEFORELDRE/OMSORGPERSONER ANDRE

IV- Spesielle behov hos enslige mindreårige asylsøkere som følge av deres situasjon

PLASSERING AV E.M.: barnevernsloven må settes i verk! omsorgspersoner må kvalifiseres til oppgaven- ikke diskvalifiseres

Skrekkeksempler: Unge piker hos enslige menn Pleieforeldre orker ikke mer: dyrt, vanskelig Barnevern vet ikke om de kan intervenere

V Tanker omkring tiltak for enslige mindreårige asylsøkere

FØLG BARNEVERNSLOVEN!

KUNNSKAP >> TILTAK At barn og foreldre er kommet bort fra hverandre har sterkt innvirkning på : Barnet selv Biologiske foreldre Hjelpeapparatet Nye omsorgspersoner Alle de involverte bør få adekvat oppfølging

KUNNSKAP >>TILTAK EM er vanlige barn med spesielle opplevelser og –behov Barnevernet bør ha en sentral rolle!!

KUNNSKAP >> TILTAK Psykologisk forståelse av barn utsatt for tilnytningsbrudd og traumer Oppfølging og støtte til omsorgspersoner og skolepersonell: ”Love is not enough” ”Slekt er ikke nok!”

KUNNSKAP >> TILTAK Behov for utredning Tilrettelagt undervisning Behov for terapeutiske tiltak? Skolevansker som følge av : Språkskifte Mangelfull skolegang Traumer (kognitive, emosjonelle og organiske følger!)

KUNNSKAP >> TILTAK Fare for raske avgjørelser i plasseringen Ta tiden til hjelp Få mer kunnskap om barnet Bruk tiden for å bearbeide vanskelige opplevelser

KUNNSKAP >> TILTAK EM= sammensatt ofte komplisert livssituasjon SAMARBEID MELLOM ETATER + RELEVANTE PERSONER !!!

KUNNSKAP >> TILTAK ”DYRT Å HA BARN” Realistisk godtgjørelse til omsorgspersoner Gjerne tiltak som inkluderer biologiske barn

KUNNSKAP >> TILTAK Behov for bearbeidelse av traumer Veiledning til 1. linjetjenestene Fleksibilitet Få 2. linjetjenestene på banen Alternative tilbud: Grupper, aktiviteter, reiser.

KUNNSKAP >> TILTAK Behov for ”å være vanlig ungdom” Hjelp til å være vanlig>> SKOLEHJELP! Støtte til fritidsaktiviteter + opplevelser ”Få det samme som andre men ofte i forsterket grad”

KUNNSKAP >> TILTAK Familien er en ressurs Gi støtte og veiledning Evt. ”spare” familien til besøkshjem

KUNNSKAP >> TILTAK EM sterkt utsatte for overgrep Være reallistisk! Gi tett oppfølging

KUNNSKAP >> TILTAK Arbeid med mennesker fra andre kulturer Vær sensitiv men følg norsk lov!! Vær åpen i møtet Støtte 1. og 2. linje tjenestene om at deres grunnkunnskaper er et bra utgangspunkt

KUNNSKAP >> TILTAK Viktig å bistå barnet: Det kan være grunner til sorg, skuffelser, bebreidelser, bekymringer Behov for kontakt med biologiske foreldre

KUNNSKAP >> TILTAK Klassetilhørighet > dårlig økonomi >fattigdom Etniske aspekter> diskriminering? Arbeid med holdninger I mottakslandet, På skolen Nabolaget, etc

KUNNSKAP >> TILTAK Behov for positive etniske modeller Bygge opp etnisk identitet Kontakte tilgjengelige ressurspersoner Ha strategier for å bistå ungene selv om de bor ”norsk”

INDIVIDUELL OPPFØLGING Individuell terapi Støttekontakt Besøkshjem

GRUPPEAKTIVITETER Male og tegne grupper Samtaler om deres hverdag m.m. (1 time 1g/u) ”Resilience” (Christie,H. + Waaktaar,T.) Drama, video (Flyktningkontoret Oslo)

  ”Enslige mindreårige” og ”traumatiserte barn”: en midlertidig tilstand   Inn i Norge: Verdensomfattende barnetrafikk   Ut av Norge: barn sendt til andre land av omsorgspersonene   Unge bosatt i Norge presset til å innlemmes i gerilja virksomhet i et annet land Rundt omkring i Norge: Privat plasserte barn på stadig drift   Første bostedskommune beholder ansvaret for barnet- uansett hvor det bor   Små piker bosatt hos enslige menn   Barnevernet i tvil om de kan igangsette tiltak Enslige mindreårige barn som får vite at foreldrene lever og sulter eller i fare Barn vis biologiske foreldre ikke vil komme til Norge eller forlater Norge uten barna Når kontakten med pleiefamilien brytes   Enslige mindreårige : tidlig inn i voksen livet     Trykk pil ”tilbake” øverst i venstre hjørne av explorer for å gå tilbake til hjemmesiden Trykk høyre musknapp og ”skriv ut” med venstre musknapp for utskrift. Velg gjerne manus og 3 eller 6 lysbilder pr side.