”Rike bilder” En metode for bevisstgjøring og ansvarliggjøring av aktører i handlingsfellesskap Presentasjon NOKOBIT 2006 Molde, 21. november 2006 Jon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En sammenligning av to studier
Advertisements

ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Rekruttering og utvikling av klubben som nettverksarena.
Multifunksjonell lærings- og informasjonsformidling 07 Gruppen New Business Forms in e-Business and Media ‹‹e-Media›› Final Report of the NICe Project.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Partnerskap i praksis Samarbeide om praksisopplæringa i lærerutdanninga – en utviklingsmulighet for høgskole og praksisskole Høgskolen i Volda Roy-Asle.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Språk og sosialisering
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Amanuensis Sidsel Tveiten, Høgskolen i Akershus
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Experiences with South HSF and Zambia Norsk bistand – skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia Ane Bergersen.
HUSK – Delprosjekt 1 Kompetanseutvikling om samarbeid og samordning på tvers Hva fant vi i kartleggingen? Presentasjon på seminar 22. november 2007.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Oppgavens tema: Forandring med personanalyse av varme og kalde farger.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
Reviewing and Analyzing the International Level of Snowboarding Ellen Jorunn Bergem, Vivian Boodhun og Sven Larsen Prosjektforum Januar 2012.
Etikk i pedagogisk arbeid
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Network group for Quality Development.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Mennesket i byen Universell utforming og interaksjonen menneske – sted i et humanistisk perspektiv Inger Marie Lid Stipendiat, Høgskolen i Oslo
Involvering ProjectOslo Osloregionens posisjoneringsprosess.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Kvalitative forskningsmetoder
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo ”Midtveiserfaringer i et strukturert førstelektorløp” Seminar: Utviklingsprosjekt som sjanger Høgskolen i Agder -30.november 2006 Vibeke.
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
DIGITAL PORTFOLIOS AS TOOLS FOR SHARED KNOWLEDGE IN TEACHER EDUCATION IN NORWAY. Phd.Student Mattias Øhra Training for Pre-school Teachers and General.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
IHR-studier Workshop februar 2011 Vettre Hotel.
ASECAP the key transport stakeholder in a changing EU transport environment Norway's contribution on the tolling roads in Europe as an ASECAP member Kallistratos.
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Rekruttering og utvikling av klubben som nettverksarena.
FOU-BASERT UNDERVISNING ved ALT – et eksempel Studiekvalitetsdagen på HiST 22. mars 2007 Jon Smidt, ALT.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Den naturlige skolesekken Utbygging av Fossum Bruk.
Rotary eLearning Center- Community Service 20 gode grunner.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Relevant questions for the Reference Group
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
FoU-/forskergrupper Forslag kommet inn pr
Miljø for Masteroppgaven?
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Autoritet i klasserommet
Læringsform: Tilegnelse
Utskrift av presentasjonen:

”Rike bilder” En metode for bevisstgjøring og ansvarliggjøring av aktører i handlingsfellesskap Presentasjon NOKOBIT 2006 Molde, 21. november 2006 Jon Amundsen Hilde Harnæs Høgskolen i Oslo

Project thinking project practice Experiences with rich pictures in a project of academic development Jon Amundsen Laurence Habib Hilde Harnæs Et delprosjekt under GOLEM Et delprosjekt under GOLEM (Generating student learning using an Online Learning Environment as a Medium) (Generating student learning using an Online Learning Environment as a Medium)

Oversikt  Bakgrunn for prosjektet  Rike bilder som metode  Erfaringer fra et samarbeidsprosjekt

Bakgrunn for prosjektet  Allmennlærerutdanning  3. år, naturfag og samfunnsfag  Fokus på samarbeid mellom høgskole og praksisfelt  Erkjennelse av ulikt ansvar og felles mål  Fokus på studentenes digitale kompetanse  Lærerutdanningens ”doble agenda”

Rike bilder som metode  En del av Soft Systems Methodology  Utprøving av en ny metode, egnet for vår virksomhet Flere forskjellige aktører med ulike interesseFlere forskjellige aktører med ulike interesse Uklare rollerUklare roller Behov for å underbygge dialogBehov for å underbygge dialog Ikke behov for konsensusIkke behov for konsensus

Vårt prosjekt Utvikling av studentenes digitale kompetanse

Aktuelle ”stakeholders” inviteres

Kartlegging av ulike roller og arenaer

Ulike perspektiver/relasjoner blir synliggjort

Karakterisering og vurdering av ulike relasjoner og kanaler

Symbolisering av relasjonene

Konklusjon  Disiplinerende og bevisstgjørende for de ulike aktører  Motiverende for videre samarbeid  Tilstedeværelse gir informasjonskontroll og bedrer forståelse for andres perspektiver  Felles ”oppsummering”  Demokratisk metode  ”Rike bilder” – reflekterer mangfoldet i oppgaver og roller  Kritiske kommentarer