”Rike bilder” En metode for bevisstgjøring og ansvarliggjøring av aktører i handlingsfellesskap Presentasjon NOKOBIT 2006 Molde, 21. november 2006 Jon Amundsen Hilde Harnæs Høgskolen i Oslo
Project thinking project practice Experiences with rich pictures in a project of academic development Jon Amundsen Laurence Habib Hilde Harnæs Et delprosjekt under GOLEM Et delprosjekt under GOLEM (Generating student learning using an Online Learning Environment as a Medium) (Generating student learning using an Online Learning Environment as a Medium)
Oversikt Bakgrunn for prosjektet Rike bilder som metode Erfaringer fra et samarbeidsprosjekt
Bakgrunn for prosjektet Allmennlærerutdanning 3. år, naturfag og samfunnsfag Fokus på samarbeid mellom høgskole og praksisfelt Erkjennelse av ulikt ansvar og felles mål Fokus på studentenes digitale kompetanse Lærerutdanningens ”doble agenda”
Rike bilder som metode En del av Soft Systems Methodology Utprøving av en ny metode, egnet for vår virksomhet Flere forskjellige aktører med ulike interesseFlere forskjellige aktører med ulike interesse Uklare rollerUklare roller Behov for å underbygge dialogBehov for å underbygge dialog Ikke behov for konsensusIkke behov for konsensus
Vårt prosjekt Utvikling av studentenes digitale kompetanse
Aktuelle ”stakeholders” inviteres
Kartlegging av ulike roller og arenaer
Ulike perspektiver/relasjoner blir synliggjort
Karakterisering og vurdering av ulike relasjoner og kanaler
Symbolisering av relasjonene
Konklusjon Disiplinerende og bevisstgjørende for de ulike aktører Motiverende for videre samarbeid Tilstedeværelse gir informasjonskontroll og bedrer forståelse for andres perspektiver Felles ”oppsummering” Demokratisk metode ”Rike bilder” – reflekterer mangfoldet i oppgaver og roller Kritiske kommentarer