INTERVJU SOM METODE VEKS II

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Ph.d.-programmet ”Forskerutdanning i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole”   HBV januar
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Litteraturlister og oppgaveskriving
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Studenters holdninger til fusk og plagiering i høyere utdanning
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Forstå bruk og datainnsamling
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Undervisning om Joyce Travelbee
Kvantitativ forskning
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Kvalitativ metode i markedsforskning
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Den vanskelige samtalen
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Barn i forskning: Barn av innsatte og barn av asylsøkere Rundebordshøring i regi av NESH 17.april 2007 Dr.polit Hilde W.Nagell Sekretariatsleder i NESH.
eksempel problemstilling
Betaling av informanter Forskningsrådets politikk og praksis Norges forskningsråd Avdelingsdirektør Hege Torp.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Introduksjon til øving 3
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Forelesning 7.1. og Ped-60 Bjørn Damsgaard Litt vitenskapsteori Litt om ulike undersøkelsesmetoder i forbindelse med forskning Litt om utviklingsarbeid.
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Prosjektoppgaven.
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Intervju Intervjuets formål Etiske spørsmål Anonymisering
FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

INTERVJU SOM METODE VEKS II

Hva er et intervju? Ulike former for samtaler: dagliglivets samtaler den filosofiske diskurs det profesjonelle intervju

Det profesjonelle intervju det terapeutiske intervjuet forskningsintervjuet andre (rettslig forhør, journalistintervju, jobbintervju)

Ulike former for intervju strukturert intervju/spørreskjema halvstrukturert intervju ustrukturert

Det kvalitative forskningsintervjuet spørsmålsformen interaksjonsdynamikken kritisk oppmerksomhet overfor det som sies asymmetri

Hva er min hensikt med å foreta dette intervjuet? hva vil jeg oppnå? hva er min forforståelse

Hvordan skal jeg gå frem? kontakt med feltet hvem skal spørres?

Etiske overveielser informert samtykke konsekvenser for informanten debriefing anonymisering hva med opptakene etterpå? tillatelse fra etisk råd

Utvalg hvem? hvor mange? hvordan velge dem?

Intervjuguide ”forskningsspørsmålet” hovedtemaer utdypende spørsmål

Gjennomføring tid sted hjelpemidler

Transkribering omtrentlig? få med hvert sukk og hver pause? dialekt? hvem gjør jobben?

Analyse ulike fremgangsmåter meningskondensering

Validitet Gyldighet produktets forhold til virkeligheten relevans sentralt

Reliabilitet Pålitelighet kan jeg stole på materialet mitt? ingen klare ytre rammer for å måle dette må avdekke den struktur og den sammen-heng som er i intervjuene

Generaliserbarhet Overførbarhet mulig å generalisere til en bredere teori?

Arbeid med prosjekt innledning teori metode drøfting oppsummering - konklusjon litteraturliste

Avtale angående informert samtykke Sted og dato: Underskrift: Jeg, ………………………, er student ved høgskolen i Oslo, ………………..utdanningen annet studieår. Som en del av den tverrfaglige modulen VEKS, skal jeg gjennomføre et prosjekt hvor det skal foretas et intervju med en fagperson fra praksisfeltet. Av forskningsetiske årsaker trenger jeg din underskrift, og dermed samtykke, til å ha intervju med meg på følgende vilkår: Intervjuet finner sted på frivillig basis og kan når som helst avbrytes uten at det skal få negative følger. Opplysninger som fremkommer er underlagt taushetsplikt. Informasjon/data som brukes i prosjektrapporten forutsettes gjort anonym ved å endre informantens navn, alder og arbeidssted. Informasjonen/dataene skal oppbevares forsvarlig. Notater/lydbånd-opptak tilintetgjøres etter at sensur har falt. Til orientering er det et krav at rådata er vedlegg i prosjektoppgaven for å synliggjøre den enkelte students bidrag. Sted og dato: Underskrift: ……………… …………………………….. ………………………………….. Studentens navn Informant

Referanser Guba, E.G. & Lincoln, Y.S. (1994) Competing Paradigms in Qualitative Research, I Denzin, K.D. & Lincoln, Y.S. (Red.) Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, Sage Denzin, N. & Lincoln, Y. (1998). The Landscape of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage Publications, California, USA. Eide, H. & Eide, T. (1998). Kommunikasjon i relasjoner. Oslo: Ad Notam Gyldendal. (Første utgave 1996). Granå, K.E. (2003) Retningslinjer for oppgaveskriving. Høgskolen i Oslo, avd. for helsefag - VEKS 2003-2004 Kvale, S. (1997). Interview. En introduksjon til det kvalitative forskningsinterview (Først utgitt 1994) København: Hans Reitzels Forlag. Malterud, K. (1996). Kvalitative metoder i medisinsk forskning. Oslo: Tano Aschehoug. Polit, D.F & Hungler, B.P (1995) Nursing Research, Principles and Methods. Philadelphia: Lippingcott Company. USA