Forsknings-prosessen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
Forstå bruk og datainnsamling
Kvantitativ forskning
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Intervju og spørreskjema Datainnsamling Kirsten Ribu - Ingeniørutdanningen.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Forelesning 7.1. og Ped-60 Bjørn Damsgaard Litt vitenskapsteori Litt om ulike undersøkelsesmetoder i forbindelse med forskning Litt om utviklingsarbeid.
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign.
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Undersøke bruk Kapittel 7
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Utskrift av presentasjonen:

Forsknings-prosessen

En vanlig versjon: Valg og utforming av problemstillingen Utvelging av data Innsamling av data Bearbeiding / systematisering av data Analyse av data Tolkning av resultatene Utarbeiding av forskningsrapporten

Forholdet mellom kvalitativ og kvantitativ analyse (fig.)

Valg og utforming av problem-stillingen

Problemstillingsarbeidet 1. Valg av problemområde OBS! 1. Endring / utvikling / fornying 2. Organisasjonsperspektivet 3. Samfunnsperspektivet Brainstorm Assosiasjoner Skriv hele tiden!! (Widerberg, 1994) Enheter hvem / hva undersøkes / sier undersøkelsen noe om? (for eksempel barnehager eller ansatte i barnehagen)

Problemstillingsarbeidet Variabler Egenskaper ved enhetene: Eks.: Kjønn, klasse, kulturell / sosial bakgrunn m.m. Endring / fornyelse, holdninger til endring i barnehagen

Bakgrunn Hvorfor er denne problemstillingen eller dette problemområdet viktig? Samfunns- eller kulturperspektivet For hvem? Organisasjonsperspektivet

Avgrensning og presisering Hva skal ikke med? ”Spissing” av problemstillingen

Operasjonalisering Operasjonelle v.s. Teoretiske definisjoner å gjøre i stand variabelen så den lar seg undersøke Eks.: de tre perspektivene Hvor tett opptil det teoretiske begrepet ligger operasjonaliseringen? (Definisjonsmessig validitet)

Metodevalg

Hva er egentlig en metode? Metode er svaret på spørsmålet: Hvordan belyse problemstillingen?

Sjekk om foreliggende materiale lar seg bruke!! Bruk et par dager til litteratursøk / bibilioteksturer / katalog-granskninger Statistikk / dokument- eller tekstanalyse Bruk internett til litteratursøk (for eksempel): http://wgate.bibsys.no/search/pub http://www.hio.no/bibl/index_HBI.html dokumentsøk (for eksempel): http://www.startsiden.no/ Ellers: en nyttig prosjektarbeidslenke: http://home.hio.no/~dingstad/Divlinks.htm

Dokumentanalyse og kildekritikk Møterferater, bøker, interne aviser, formålsparagrafer, husregler, allsanghefter, salgsbrosjyrer og avisinnlegg Vær obs på hva slags dokument dere står overfor Vær dermed også obs på hva slags informasjonstype dere kan trekke ut av kilden. Vær dermed kritisk til kildebruk (Ikke ta alt for god fisk!)

Dokumentanalyse og kildekritikk forts. OBS! SPESIELT VIKTIG MED TANKE PÅ INTERNETT: Her er mye av god kvalitet og mye dårlig. Diskuter / vurder dere i mellom og med veileder!

Intervju Personlig, ”besøksintervju”, ansikt til ansikt Telefon Høy svarprosent, stor mulighet til å få besvart alle spørsmålene Telefon Lavere svar%, mindre sjangse til å få besvart alle spørsmålene

Intervju forts. Enquete Objektet leser spm. og fyller ut svarene på egen hånd Postenquete: Lave kostnader men lavere svarprosent!! Gruppeenquete (skoleklasser eller personalgrupper)

Intervju forts. Strukturert Ustrukturert Systematisk - usystematisk Lukkede svarkategorier Ustrukturert Åpne svarkategorier Systematisk - usystematisk Intervjuguide Spørreskjema mindre aktuelt med detaljerte spørreskjemaer når vi jobber kvalitativt

Det kvalitative intervjuet Som regel dybdeorientert Ment å belyse flere sider ved emnet Forutsetter bevissthet og kunnskap om at selve intervjusituasjonen påvirker (vær kresen ved valg av inetrvjuformen, med tanke på intervjuobjektet

Før intervjuet Diskuter, lag og få godkjent intervjuguide / spørreskjema sammen med veileder Hvis aktuelt skriv informasjons / søknadsbrev til informantgruppa Også dette bør diskuteres og godkjennes på forhånd både av veileder og eventuelle ledere i feltet

Før intervjuet Informasjonsskrivet (Repstad, 1994): 1. Selv-presentasjon: Hvem, hva, hvorfor. Unngå å opptre på vegne av høgskolen i Oslo 2. Problemstillingen - ikke for mye / detaljert! 3. Litt om forventningene deres til informantene

Før intervjuet 4. Understrek taushetsplikt (garanti mot tilbakeføring av opplysninger til enkeltpersoner) 5. Antyd noe genrellt om interessefeltet for emnet 6 Noe om informantenes tilgjengelighet til informasjonen i rapporten (ikke lov for mye, men respekter evt. Informanters ønske her, dersom det er overkommelig)

Under intervjuet 3 Trinn i kvalitativ intervjuteknikk (Basis: Bø, 1995) 1. Skape tillitsforhold gjennom bl.a. INFORMASJON TIL INTERVJUOBJEKTET! (HVEM, HVA, HVORFOR. Opplys f.eks hvem dere er, problemstillingen og ikke minst: OPPLYS OM TAUSHETSPLIKT og unngå å bruke informantens navn der det er unødvendig!!)

Under intervjuet forts. 2. Kunne temaet / spørsmålene godt TEORETISK OG PRAKTISK FORARBEID. LES OG ØV DERE! 3. Normalisering (formelle signaler som avslutter den oppnådde nærheten på en naturlig måte - f. Eks. bla og sjekk at alle spm. Er besvart

Bestreb dere på en nøytralitets og saksorientert etikk Unngå tilbakemeldinger i størst mulig grad: signaliser for eksempel ikke misnøye, overraskesle eller irritasjon Avgrens informasjonsflommen og intervjuobjektet (gå videre når du vet nok) Hør godt etter og oppklar misforståelser / uklarheter Ikke press intervjuobjektet Start med enkle, nøytrale forhold (f. Eks. kvantitative forhold)

Nøytralitet og saksorientering forts. Unngå innvidd språk (fremmedord, slanguttrykk) Gi intervjuobjektet god tid Formuler spørsmålene mest mulig enkelt Unngå provoserende spørsmål

Observasjon I PUF-prosjektet: aktuelt som støttemetode (for eksempel til kartlegging av trekk ved noe som kan eller skal endres / utvikles) Aktiv - passiv Åpen - Skjult

Metodevalg og hensiktsmessighet Problemstilling og gjennomførbarhet bestemmer. Diskuteres med veiledere og dere i mellom!!

Feilkilder og kontrolleffekter Når et fenomen påvirkes av undersøkelsesopplegget (Hellevik, 1977) Rosenthal-effekten Undersøkelsesmetoder vil f. Eks. alltid til en viss grad påvirke de eller det som undersøkes! Reliabilitet er dataene pålitelige - vil resultatene være gyldige i andre sammenhenger / andre undersøkelser? Mest aktuelt i kvantitativ analyse - knyttet til nøyaktighet

Feilkilder og kontrolleffekter Validitet er det sikkert at jeg får opplysninger om det jeg ønsker? Eks.: Vurdering av endring i et prosjekt: Hva er det egentlig vi finner ut? Undersøker vi nå feks. holdninger til fenomenet eller selve fenomenet!! (=to forskjellige problemstillinger!)

Forskningsrapporten - 3 - 4 hovedprinsipper! Klarhet, oversiktlighet, tydelighet Sjekk oppbygging med tanke på logikk Les igjennom før dere leverer. Gjelder særlig internett-leveringer Sjekk formalitetene (henvisninger etc.)

Litteraturhenvisninger - videre lesning! Bø, O ( 1995) : FOU metodikk TANO, Oslo Hellevik, Ottar (1995): Sosiologisk metode Universitetsforlaget, Oslo Hellevik, Ottar (1977): Metode i sosiologi og statsvitenskap Universitetsforlaget, Oslo Hellevik, Ottar (1982): Sosiologisk metode For brukere av samfunnsforskning Universitetsforlsaget, Oslo

Litteraturhenvisninger - videre lesning forts. Holter, Harriet; Kalleberg, Ragnvald (red.)(1982): Kvalitative metoder i samfunnsforskning Universitetsforlaget, Oslo Repstad, Pål (1993): Mellom nærhet og distanse Universitetsforlaget AS, Oslo Widerberg, Karin (1994): Veien til lystbetont skriving og gode rutiner Tano, Oslo