Maxwell Jones' prinsipper for det terapeutiske samfunn:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Beate Strøm Rådgiver ABM-utvikling
-ikke bare for zippylæreren…
-ikke bare for zippylæreren…
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Sosial integrering Geir Hyrve.
Psykiske utfordringer ved MS
Veiledning av elever / lærlinger
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Female Care. Bakgrunn •Nasjonale føringer •Lov om forbud mot kjønnslemlestelse •Kommunale føringer •Tverrfaglig arbeidsgruppe •Jentegruppe.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Mobbing i barnehagen?.
Strategiarbeid i praksis
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
RIO påvirker og utvikler prosessene som skal gi rusavhengige bedre tilbud Et samfunn hvor alle skal få tilrettelagt veien ut av rusrelaterte problemer.
Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker.
RME Nasjonal Konferanse
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Myrsæter bo- og rehabiliteringssenter
Aktivitet på Mestringssenteret
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
Grupper og gruppepsykologi
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Evaluering av november på Blå avdeling:
Samhandling og kommunikasjon
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Positiv fritid!. Hovedmål for NIF Å organisere idrettsaktivitet for alle funksjonshemmede ved at alle særforbundene tar det fulle ansvar for å gi et tilbud.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
KOMMUNIKASJON.
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Artikkelens tre deler: 1) Maxwell Jones 2) Miljøterapi i Norden 3) Miljøterapi vs hverdagsvirkeligheten Sosial.
Definisjoner.
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
De yngste barna i barnehagen
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Klubben for alle.
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Er velforeningen en frivillig forening?
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Globaliseringskonferansen 2018
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

Maxwell Jones' prinsipper for det terapeutiske samfunn: (Bakgrunnen/utgangspunktet for Jones utvikling av en ny institusjonsmodell var erfaringene med at institusjonene lett utviklet en lukket og autoritær kultur. Han anså at slike forhold i hovedsak hadde antiterapeutiske effekter.)  

1. felles målsetting 2. frivillighet 3. demokrati 4. åpen kommunikasjon

5. nye personal- og klientroller 6. symptomtoleranse 7. realitetskonfrontasjon 8. gruppeteknikker framfor individuelle

Demokratisk terapeutisk samfunn M. Jones – startet i en fløy i Belmont hospital -> Henderson hospital (ca1948) Psykiatriske pasienter Den britiske tradisjonen Hierarkisk/ autoritært terapeutisk samfunn – Charles Dederich Synanon (1958) (Anonyme alkoholikere) Stoffmisbrukerbehandling Den amerikanske tradisjonen

VEKSTHUSET ”Gamlinger” 12-24 mndr ”Fase 2” MÅL ”Orientering ut” 6-12 mndr ”Mellomfasen” ”Utvikling og vekst” 2-6 mndr ”Stammen” 1-2 mndr ”Eggboks”, ”Nyinger” PROBLEM

Behandlingsprosessen Begynnende eksponering for likesinnede Opplevelse av håp/ følelse av mulig egen endring Begynnende engasje- ment i aktiviteter i fellesskapet Tilhelingserfaringer gjennom sosialt samspill Være involvert i: full deltakelse i rollene i fellesskapet Tilknytning/”allianse” med beboerfellesskap, følt tilhørighet

Subjektive resultater- funksjonsdyktighet, selvrespekt Endringer i atferd, holdninger og emosjoner Subjektive resultater- funksjonsdyktighet, selvrespekt Internalisert endring Opplevd endring av personlighet og identitet

Kameratgruppa – tidligere misbrukere - konfrontasjonsteknikker

Likheter og forskjeller mellom modellene: Atferdsgrenser og sanksjoner Positivt kameratpress Gjensidig hjelp

Konfrontasjon Rom for å uttrykke følelser - encountergrupper Rollemodeller/forbilder Konstruktiv aktivitet

Å leve kollektivt Åpen kommunikasjon i systemet Begrensa kommunikasjon med omverden

Tvang/frivillighet ved inntak Rådgivning Utdanning og arbeidstrening

Kontrollerte kontakter utafor kollektivet Organisert fritid/rekreasjon

TS Å misjonere og å bekjenne Ritualer