Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Advertisements

Kapittel 15 Kostnad –resultat–volumanalyser
Optimal produkttilgjengelighet I
BØK100 Bedriftsøkonomi 1 Kapittel 15
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Markets for Factor Inputs
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Aage Sending: Innføring i bedriftsøkonomi 4. Utgave 2006
Kap 4 Investment-consumption decision model
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Formålet med produktkalkyler
KOSTNAD-RESULTAT-VOLUMANALYSER
Kostnader Bedriftens kostnader representerer forbruket av bedriftens produksjonsfaktorer En kostnad er forbrukt mengde av en produksjonsfaktor multiplisert.
Kostnad - resultat - volumanalyser (KRV)
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Figur 3.2 Faste kostnader pr. Enhet ved ulike aktivitetsnivåer
Grunnkurs i økonomiforvaltning ved UiB
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Kap 9 Simple risk techniques
Kapittel 5 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
BØK100 Bedriftsøkonomi 1 Kapittel 5 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Forelesning i mikroøkonomi.
100 lure ord å lære.
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Forelesning i mikroøkonomi.
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Kostnadsforløpet © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 Produksjon og produkttilbud
Litt om bedriftens kostnader
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Figur 13.1 Oversikt over ulike markedsformer
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Figur 1.1 Styringssløyfen
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 10 Monopol 1.
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Kostnad - resultat - volumanalyser (KRV)
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
3 Kostnader og kostnadsteori
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Tilbud og etterspørsel
Økonomistyring KRV-analyser
Torunn Drage Roti F4 - INEC Økonomi, finans og regnskap Foreleser: Torunn Drage Roti Universitetslektor.
Utskrift av presentasjonen:

Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell Læringsmål Grenseinntektsbegrepet og profittmaksimering Pris-og kvantumstilspasning ved monopol Sammenhengen mellom pris-, grenseinntekt, priselastisitet og totale inntekter i et monopolistisk marked Kvantumstilpasning under fullkommen konkurranse Prisdifferensiering Optimal tilpasning med konstant variabel enhetskostnad Markedstilpasning mm

Grenseinntekt og grensekostnad Grenseinntekt (GI): Den merinntekt bedriften får ved å selge en ekstra enhet Grensekostnad (GK): den merkostnad bedriften får ved å produsere og selge en ekstra enhet Når er det normalt lønnsomt å øke kapasitetsbruken (produsere og selge en enhet til)? Svar: Når GI > GK Markedstilpasning mm

Differanseinntekten (DI) Den inntektsøkning bedriften får ved å selge et visst kvantum ekstra Differanseenhetsinntekt (DEI): DI/mengdeendring Når vi snart skal tegne kurver, setter vi likhetstegn mellom DEI og GI Markedstilpasning mm

Vinningsoptimum En bedrift som ønsker å maksimere sin fortjenesten vil tilpasse seg den pris og produksjonsmengde hvor: grenseinntekten = grensekostnaden Markedstilpasning mm

Markedsformer Vi skal studere i denne sammenhengen to markedsformer: Monopol Fullkommen konkurranse (atomistisk marked, prisfast marked) Markedstilpasning mm

Pris- og kvantumstilpasning ved monopol Vinninggsoptimal mengde Antall enheter Pris Kroner DEK TEK VEK FEK DEI 10 000 20 000 30 000 40 000 50 000 60 000 70 000 80 000 90 000 100 000 30 25 20 15 10 5 -5 Markedstilpasning mm

Sammenhengen mellom pris, grenseinntekt, priselastisitet og totale inntekter i et monopolistisk marked Antall enheter TI Totale inntekter Pris e > 1 e = 1 e < 1 Markedstilpasning mm

Prisfast tilpasning Markedstilpasning mm Antall enheter 100 000 90 000 80 000 70 000 60 000 50 000 40 000 30 000 20 000 10 000 Kroner 30 25 20 15 10 5 Vinningsoptimum DEK TEK VEK FEK Kostnadsoptimum Pris/GI Markedstilpasning mm

Prisdifferensiering Forutsetninger: at markedene kan holdes atskilt at bedriften må kunne fastsette pris og DI i minst et av markedene at priselastisiteten er forskjellig på de enkelte markeder Kan prisdifferensiere ut fra 4 forhold: etter bruk etter tid etter kjøpere etter geografi Markedstilpasning mm

Vinningsoptimal tilpasning i to markeder Pris eksport = DEI DEI hjemme Antall enheter FEK VEK DEK hjemmemarked Kroner Hjemmemarked Eksportmarked 10 000 20 000 30 000 50 000 60 000 70 000 100 000 30 25 20 15 10 5 40 000 80 000 90 000 TEK Markedstilpasning mm

Vinningsoptimal tilpasning i to markeder, med lav eksportpris DEI hjemme Antall enheter FEK VEK DEK Pris hjemmemarked Kroner Hjemmemarked Eksportmarked 10 000 20 000 30 000 50 000 60 000 70 000 100 000 30 25 20 15 10 5 40 000 80 000 90 000 TEK Pris eksport (=GI eksport) Vil det være lønnsomt å eksportere med denne lave prisen? Markedstilpasning mm

Optimal tilpasning med konstant variabel enhetskostnad Pris TEK VEK=DEK DEI X kr VEK er et estimat for differanseenhetskostnaden i det relevante kapasitetsintervallet Markedstilpasning mm