Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Muntlig eksamen i matematikk i et historisk perspektiv Tradisjonell eksaminasjon u/forberedelse 1 time forberedelse u/hjelpemidler 1 time forberedelse m/hjelpemidler Prosjekteksamen med ekstraspørsmål Ren prosjektmodell
Sør-Trøndelags motivasjon Konsekvens av LS-31-2003 Ensretting innen fylket Skape trygghet i eksamenssituasjonen Prøver elevens helhetlige kompetanse (R94). (LK-06: De 5 ferdighetene)
Ytre rammer Faglærer får beskjed 1 uke før Sensor får beskjed 2 uker før (Oslo:1 uke) Eksamensoppgaver klare 1 uke før Elev får oppgavetekst samtidig med beskjed om muntlig – 48 timer før (Oslo: med vurderingskriterier) Alle hjelpemidler tillatt under forberedelsen
Oppgavene: Læreplanen er styrende (Oslo: Fagrapporten) Skal omfatte flere mål Skal gi eleven mulighet til å knytte teori og praksis sammen Kan også teste elevens evne til å løse nye oppgaver og til å innhente informasjon til dette Må inneholde elementer av ulik vanskegrad Bør i felles ”allmenne” fag relateres til ”studieretningen” (R94)
Kjernen i modellen Arbeidet i forberedelsestida er elevstyrt og problembasert Eleven må vise at han/hun kan reprodusere kunnskap kan anvende kunnskapen kan reflektere over oppgaven og sin egen kunnskap
Selve eksaminasjonen Max 45 minutter (Forskrift: 30 min for individuell) Del 1: Presentasjon Inntil 15 minutter Ingen avbrytelser Momentliste på 1 A4-side tillatt som hjelpemiddel – skal legges igjen. Eleven skal være frigjort fra manus Del 2: Vurderingssamtale Ca 15 minutter samtale mellom elev og sensorer
Utfordringer – i Sør-Trøndelag Lunken holdning blant mange matematikklærere. Argumenter: ”Matematikk egner seg ikke” ”Måler ikke fagkunnskapen” ”Skiller lite” ”Innført for å unngå stryk” ”Lett å få hjelp fra voksne eller Internet” Sjelden uttrekk på yrkesfag Lite evaluering gjennomført
Egne og kollegers utfordringer Vanskelig å gi slipp på ”ekstraoppgaven” Verre å sette karakter Ikke så store avvik fra standpunktkarakter som forventet Vanskelig å lage gode oppgaver
Erfarte eksempler på oppgaver – gode og dårlige: ”Lineær og eksponentiell vekst i praksis” (1MX) ”Praktisk bruk av trigonometri” (1MX) ”Spill og sannsynlighet” (1MX) ”Trafikk” (3MX) ”Praktisk bruk av integrasjon” (3MX) ”Praktisk bruk av trigonometriske funksjoner” (3MX) ”Håndballbanen” ”Planlegging av en reise i Europa”