Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Velkommen til Informasjonsmøte om utveksling
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Lillehammer 25. September 2012
Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Muntlig eksamen i historie
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Informasjonsmøte for 10. trinn
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Sensorenes rolle.
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Eksamen i Kunnskapsløftet
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
©Byrådsavdeling for oppvekst
skriftlig eksamen i norsk
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Frå reglar og forskrifter til praktisk gjennomføring - muntleg eksamen i matematikk Sør-Trønderlag våren 2014 v/ Anna Hatle Nymo.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Informasjonsmøte for 10. trinn 28. april – 19.00
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
Om vurdering og nye eksamensformer
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag

Muntlig eksamen i matematikk i et historisk perspektiv Tradisjonell eksaminasjon u/forberedelse 1 time forberedelse u/hjelpemidler 1 time forberedelse m/hjelpemidler Prosjekteksamen med ekstraspørsmål Ren prosjektmodell

Sør-Trøndelags motivasjon Konsekvens av LS-31-2003 Ensretting innen fylket Skape trygghet i eksamenssituasjonen Prøver elevens helhetlige kompetanse (R94). (LK-06: De 5 ferdighetene)

Ytre rammer Faglærer får beskjed 1 uke før Sensor får beskjed 2 uker før (Oslo:1 uke) Eksamensoppgaver klare 1 uke før Elev får oppgavetekst samtidig med beskjed om muntlig – 48 timer før (Oslo: med vurderingskriterier) Alle hjelpemidler tillatt under forberedelsen

Oppgavene: Læreplanen er styrende (Oslo: Fagrapporten) Skal omfatte flere mål Skal gi eleven mulighet til å knytte teori og praksis sammen Kan også teste elevens evne til å løse nye oppgaver og til å innhente informasjon til dette Må inneholde elementer av ulik vanskegrad Bør i felles ”allmenne” fag relateres til ”studieretningen” (R94)

Kjernen i modellen Arbeidet i forberedelsestida er elevstyrt og problembasert Eleven må vise at han/hun kan reprodusere kunnskap kan anvende kunnskapen kan reflektere over oppgaven og sin egen kunnskap

Selve eksaminasjonen Max 45 minutter (Forskrift: 30 min for individuell) Del 1: Presentasjon Inntil 15 minutter Ingen avbrytelser Momentliste på 1 A4-side tillatt som hjelpemiddel – skal legges igjen. Eleven skal være frigjort fra manus Del 2: Vurderingssamtale Ca 15 minutter samtale mellom elev og sensorer

Utfordringer – i Sør-Trøndelag Lunken holdning blant mange matematikklærere. Argumenter: ”Matematikk egner seg ikke” ”Måler ikke fagkunnskapen” ”Skiller lite” ”Innført for å unngå stryk” ”Lett å få hjelp fra voksne eller Internet” Sjelden uttrekk på yrkesfag Lite evaluering gjennomført

Egne og kollegers utfordringer Vanskelig å gi slipp på ”ekstraoppgaven” Verre å sette karakter Ikke så store avvik fra standpunktkarakter som forventet Vanskelig å lage gode oppgaver

Erfarte eksempler på oppgaver – gode og dårlige: ”Lineær og eksponentiell vekst i praksis” (1MX) ”Praktisk bruk av trigonometri” (1MX) ”Spill og sannsynlighet” (1MX) ”Trafikk” (3MX) ”Praktisk bruk av integrasjon” (3MX) ”Praktisk bruk av trigonometriske funksjoner” (3MX) ”Håndballbanen” ”Planlegging av en reise i Europa”