Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Om muntlig eksamen i historie
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Muntlig eksamen i historie
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Strategier og kompetanse
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Sammensatte tekster ?.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Kapittel 14: Tale og lytte
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen Samtalen som muntlig sjanger og eksamenssjanger: Elevens kompetanse slik den kommer fram gjennom samtalen Anne Kristin Dahl, UiO

Muntlig som grunnleggende ferdighet Ulike sjangere Kunnskap og ferdighet er noe en tilegner seg - kompetanse er noe en viser at en har Skal en vise kompetanse, gjør en det ved handlinger Til eksamen viser eleven det gjennom ulike former for språk: skriftlig, muntlig, sammensatte handlinger Vi har 4 muntlige hovedsjangere, med svært mange undersjangere Opplesing Fortelling Monolog Dialog

Dialog, samtale - eksamenssamtalen Tale sammen Tale og lytte og tale I opplæringa: Den gode historielæreren er bevisst språkets betydning for læring og planlegger alltid både snakke- og lytterroller til undervisningsøkter Til eksamen skal eleven vise samtale-, lytte- og situasjonskompetanse Utfordringer ved gruppeeksamen

Elevens forberedelser Vi vet at eleven legger (for) mye arbeid i presentasjonen eleven gruer seg til den, bruker mye energi eleven ikke forbereder seg til samtalen faglærer og sensor ser på samtalen som den viktigste delen av eksamen (bredde – dybde) samtalen måler helt andre sider av kompetansen at elevene ikke forbereder seg til samtale med både medelev (-er) – og faglærer og sensor

Faglæreres og sensors forberedelser til samtalen Samtaler om mål og velger vurderingskriterier Avtaler roller Finne gode utgangspunkt for gode spørsmål i elevens tema/problemstilling Hvem fører samtalen? Hvem noterer – hva? Stille oppklaringsspørsmål – hvem, når?

Stille gode spørsmål Fritt etter Dag Fjeldstad, ILS, UiO Oppklaringsspørsmål Spørsmål om antakelser Kan du komme med et eksempel? Kan du gå litt nærmere inn på …. Kan du si det på en annen måte? Kan du utdype…? Forstår jeg deg riktig hvis …. Hva mener du med …? Er dette alltid tilfelle? Hvorfor tror noen at det er slik? Hva bygger du denne tanken på? Resonnementet ditt ser ut til å avhenge av at Kan du tenke at noe annet kunne ha skjedd? Hva forutsetter dette? Spørsmål om grunner og slutninger Spørsmål om grunner og perspektiver Hvorfor tror du det er sant? Hva støtter du dette synet på? Hva fikk deg til å se denne løsningen? Er det grunn til å tro at det kan være annerledes? Hvordan kan vi finne ut om det er sant, stemmer Hvis det var slik, hvordan venter du at det … Hvilken virkning har det, hvilke konsekvenser ser du? Fins det alternativ? Hva legger du i det? Når du sier …, betyr det da at…

A Samtalens hva (Innhold) Samtalen/fagsamtalen – etter presentasjonen Forslag til vurderingskriterier (se skjema/kopi) A Samtalens hva (Innhold) 1 Du viser evne til å utdype elementer ved presentasjonen din  2 Du gjør rede for andre sider ved saksfeltet/temaet/problemstillinga og vurderer relevansen.  3 Du viser evne til å sette presentasjonen ditt inn i et bredere faglig perspektiv  4 Du benytter deg av faguttrykk og bruker dem på en hensiktsmessig og korrekt måte  5 Du trekker inn relevante teksteksempler. 6 Du viser fagkunnskaper (bredt kunnskapsbegrep) 7 Du viser refleksjon og evne til sjølstendighet  8 Du trekker inn kilder/belegg for å underbygge det du sier og begrunner valgene dine  Anne Kristin Dahl. UiO

B Samtalens hvordan (Form, samtalekompetanse) Samtalen/fagsamtalen etter presentasjonen Forslag til vurderingskriterier (forts.) B Samtalens hvordan (Form, samtalekompetanse) 1 Du viser engasjement og deltar aktivt i samtalen. (Gruppeeksamen stiller andre og utvida krav)   2 Du strukturerer innleggene dine, poengterer det vesentlige og fullfører egne resonnement 3 Du samtaler uavhengig av ev. notater brukt under presentasjonen 4 Du forklarer synspunktene og begrunner påstandene dine 5 Språkføringen din er presis, relevant, variert, sammenhengende og saklig   C Hva har du lært av dette arbeidet? D Samla vurdering Anne Kristin Dahl, UiO