Eksamen i muntlig norsk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Vurdering for læring.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Kompetent muntlighet i det nye norskfaget
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Vurderingskriterier og oppgaver
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Anne Fængsrud1 Foredragets forberedelser Hvorfor? Hvem? Hva?
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Læreplanen Historie Vg2.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Reklameanalyse av Baneservice
Sammensatte tekster PPU
Reklameanalyse av Baneservice
LUT 21. og 22. oktober Marit Skarbø Solem
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
NY VRI Nina og Ingvild.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Munnleg kommunikasjon
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Kapittel 14: Tale og lytte
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Oppdrag i historie - Muntlig
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

Eksamen i muntlig norsk Sensorkurs 31.3.09 Heidi Mobekk Solbakken Hartvig Nissens skole

Hvordan gjennomføre eksamen? Et forslag… Vise våre forslag til kriterier for foredrag Vise et eksempel på elevforedrag Dere får oppgaver som dere skal jobbe med i grupper Vise et eksempel på samtalen etterpå

Hva er gode vurderingskriterier?

Ikke komme som julekvelden på kjerringa…. Kriteriene må ligne på kriterier elevene tidligere har fått i lignende vurderingssituasjoner. Kriteriene skal være kjent for elevene før eksamensdagen. Kriteriene gis samtidig med oppgaven og er tilpasset denne.

Tunnelsyn eller handlingsrom? Kriteriene må være så vide at de ikke fungerer som instrukser – de må gi rom for ulike avgrensninger og innfallsvinkler Kriteriene må handle om både vurderingssituasjonens hva og hvordan

Kriterier for foredrag – et forslag fra Nissen Eksempel: individuell fordypningsoppgave – forfatterstudium

Foredragets hva (faglig innhold) Eleven svarer godt på problemstillingen og lar denne være utgangspunkt for strukturen i foredraget. Eleven har korte innholdsresymeer, men hovedfokus i foredraget ligger ikke på referat av innholdet i verkene. Eleven bruker fagbegreper og henter eksempler og sitater fra fordypningsverkene.

Foredragets hva Eleven viser god evne til analyse, refleksjon og vurdering og underbygger momentene sine. Eleven trekker gode paralleller mellom verkene og beveger seg fra det ene til det andre der det er formålstjenelig. Eleven bruker sekundærlitteratur i foredraget, har en god og kritisk kildebruk underveis og oppgir litteraturliste til slutt.

Foredragets hvordan (retoriske ferdigheter/form) Eleven har en hensiktsmessig digital presentasjon der han/hun bruker tekst, bilder, film og/eller lyd på en måte som støtter opp under presentasjonen. Eleven bruker og behersker retoriske virkemidler som etos, logos og patos for å bygge opp under presentasjonen sin. Eleven er i framføringen lite bundet til et eventuelt manus.

Foredragets hvordan Eleven har god øyekontakt og kommuniserer med tilhørerne. Eleven har gode muntlige ferdigheter, dvs. har høy stemmebruk og tydelig diksjon, har variasjon i tempo, god betoning og variasjon i ordvalg. Eleven overholder den avtalte tiden på ca 15 minutter.