Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Unge & Rus Bjørnholt skole.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Foreldremøte vg3 Onsdag
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Viktige tilbakemeldinger i skolen: Hva sier eleven om lærerens rolle?
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
4. – 7. trinn 1.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Ulikheter og variasjoner
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Oppfølging av nasjonale prøver
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Bruk av tekniske hjelpemidler i undervisning av hørselshemmede elever
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
HVA SIER UNGDOM MELLOM 14 OG 18 ÅR OM FREMTIDIG KOMMUNE? KOMMUNEREFORMEN.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Rådgiversamling 16. september 2016 Anna Skarheim.
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009 Direktør Astrid Søgnen, Utdanningsetaten

Oslo kommune Utdanningsetaten 2 Om miniundersøkelsen Fra 14. – 30. oktober respondenter –lærere og elever på ungdomsskoler og videregående skoler (ca 8 % av ca elever/lærlinger/lærere) Formål – en temperaturmåler –Hva synes elever og lærere er en god elev og lærer? –Er det forskjeller hva lærere synes er gode egenskaper og hva elever synes er bra? –Er det forskjeller mellom ungdomstrinn og videregående skole? –Hvilken oppfatning har vi selv til vår egen rolle og hva som er bra egenskap?

Oslo kommune Utdanningsetaten 3

Oslo kommune Utdanningsetaten 4 Hva synes elever og lærere er de tre viktigste egenskapene til en GOD LÆRER?

Oslo kommune Utdanningsetaten 5 Topp 3 – Hvilke egenskaper kjennetegner en god lærer? 1.Faglig sterk (60%) 2.Engasjerende (37,5%) 3.Bryr seg og tar alle elever på alvor (34%) Totalt, alle svar fra alle elever og lærere, ungdomstrinn og videregående 4. Varierer undervisningen (29%) 5. God formidler (26%)

Oslo kommune Utdanningsetaten 6 Er elever og lærere enige? Nei? Tydelig klasseleder som én av de tre viktigste egenskapene? Elever ungdomsskole 5,5% Lærere ungdomsskole 57% Elever videregående skole 8,5% Lærere videregående skole 41%

Oslo kommune Utdanningsetaten 7 Andre forskjeller? Viktigere for elever enn for lærere: -Godt humør -Rettferdig -Varierer undervisningen -Snill og morsom Viktigere for lærere enn for elever: -Bryr seg og tar elevene på alvor -Følger opp med jevnlige tilbakemeldinger

Oslo kommune Utdanningsetaten 8 Hva synes elever og lærere er de tre viktigste egenskapene til en GOD ELEV?

Oslo kommune Utdanningsetaten 9 Topp 3 – Hvilke egenskaper kjennetegner en god elev? 1.Lyst til å lære (55%) 2.Viser respekt for lærere og medelever (41%) 3.Engasjert (32,5%) Totalt, alle svar fra alle elever og lærere, ungdomstrinn og videregående 4. Gjør leksene og kommer forberedt til timen (28,5%) 5. Positiv (28,5%)

Oslo kommune Utdanningsetaten 10 Er elever og lærere enige? Tja? Gjøre lekser og komme forberedt til timen: Elever ungdomsskole 32% Lærere ungdomsskole 23,5% Elever videregående skole 26% Lærere videregående skole 24% Litt viktigere for elever enn for lærere?

Oslo kommune Utdanningsetaten 11 Er elever og lærere enige? Nei? Faglig aktiv i timene som én av de tre viktigste egenskapene? Elever ungdomsskole 19% Lærere ungdomsskole 30% Elever videregående skole 21% Lærere videregående skole 34,5%

Oslo kommune Utdanningsetaten 12 Er elever og lærere enige? Nei? Nysgjerrig som én av de tre viktigste egenskapene? Elever ungdomsskole 5,5% Lærere ungdomsskole 12% Elever videregående skole 6% Lærere videregående skole 18%

Oslo kommune Utdanningsetaten 13 Andre forskjeller? Elevenes svar på viktigere egenskaper for en god elev: -Konsentrert -Selvstendig -Kreativ Lærernes svar på viktigere egenskaper for en god elev: -Reflektert (vanskelig begrep?) -Sosial og inkluderende (!)

Oslo kommune Utdanningsetaten 14 Forskjeller lærer u.trinn og lærer vgs! Sosial og inkluderende er viktig egenskap for en god elev mener: 22 % av lærerne på ungdomstrinn 9 % av lærerne på videregående skole