GRUNNKURS 3 OPPFØLGINGSSAMTALEN MED UTARBEIDELSE AV OPPFØLGINGSPLAN NAV Arbeidslivssenter Oslo Vår 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
Litt mer om PRIMTALL.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Aktuelle lover og forskrifter
Oppfølging av sykefravær
NAV Arbeidslivssenter Akershus
NY IA-AVTALE MED FOKUS PÅ NÆRVÆR
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
individuell oppfølgingsplan
Legens rolle ved sykmelding
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
HVORDAN FÅ EFFEKT I SYKEFRAVÆRSARBEIDET?? v/Siren Vetnes Johannessen
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
IA- avtalen
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
Hvordan jobbe godt med IA!
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
SAMMEN OM GOD ARBEIDSHELSE DRAMMEN KOMMUNALE BARNEHAGER Presentasjon – PSU - 10.juni.
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Tiltak for å redusere sykefraværet
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Hva skal vi snakke om? IA arbeid Ny IA avtale og tidsaksen
Arbeid med bistand Rapportering.
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Malverk intern produktopplæring
Fibromyalgi og trygd Hvilke utfordringer ser NAV ved denne diagnosen
Samhandling leder/verneombud
Seatrans Trade and operators 12 Chemical tankers 1 TC 2 Seismic 3 Paper/Industry 2 RO-RO 4 TC 3 Newbuildings.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Universitetet i Tromsø
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Inkluderende arbeidsliv sykefravær og legens rolle
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
HTV-konferanse februar
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva var nytt?
Statusrapport for IA-handlingsplan
Sykefraværsoppfølging Tilretteleggingsplikt og medvirkningplikt Oppfølgingssamtale og oppfølgingsplan // NAV Arbeidsllivssenter / Elisabeth R. Stenumgård.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Sykefravær / personalpolitikk
Utskrift av presentasjonen:

GRUNNKURS 3 OPPFØLGINGSSAMTALEN MED UTARBEIDELSE AV OPPFØLGINGSPLAN NAV Arbeidslivssenter Oslo Vår 2011

Læringsmål for kurset Gi økt trygghet og selvtillit i rollen som personalansvarlig leder i oppfølging av sykmeldte Gjennomføre en oppfølgingssamtale og utarbeide en individuell oppfølgingsplan

Hva er det som virker? Rutiner er kjent og følges Rollene på arbeidsplassen er avklart – hvem gjør hva. God kvalitet på oppfølgingssamtaler og oppfølgingsplaner

Arbeidsgivers ansvar: Kjenne og følge bedriftens rutiner for sykefraværsoppfølging Gjøre rutinene kjent for sine medarbeidere Følge opp den enkelte sykmeldte - dialog Vurdere mulighetene for tilrettelegging av arbeidet Utarbeide oppfølgingsplan Dokumentere hvilke tiltak som er vurdert, forsøkt satt i gang og evaluert 4

Arbeidstakers ansvar: Gi beskjed til nærmeste leder 1. fraværsdag Informere om hvor lenge sykefraværet antas å vare Melde fra om fraværet er arbeidsrelatert I dialog med arbeidsgiver: Opplyse om funksjonsevne Delta i planlegging, gjennomføring, oppfølging og evaluering av tiltak 5

Hva er fravær? (Kilde: Ståle Einarsen) Alvorlig syk Overtolker sykdom Blir ikke sykere av å gå på jobb Blir ikke friskere av å være hjemme Bedriftskultur Mestringsfravær Skoft ufrivillig frivillig nødvendig unødvendig

Samtalen, en viktig del av sykefraværsrutinen Lik behandling for alle ansatte Forebygger langtidsfravær Utarbeide gode individuelle oppfølgingsplaner Dokumentasjon av prosessen 7

Når bør du gjennomføre en oppfølgingssamtale?

Når skal samtale om arbeidsmuligheter gjennomføres? Når medarbeider eller leder ser behov for det Når det er vanskelig å klare arbeidsdagen eller arbeidsoppgavene Når medarbeider er sykmeldt, og det skal lages en oppfølgingsplan

God ledelse Ta de nødvendige samtalene med: Medarbeidere som gjør det vanskelig Medarbeidere som har det vanskelig Medarbeidere som får det vanskelig Anne Marie Tannæs

Leder og medarbeider er kjernen Lege BHT, fysio/ergo Funksjons- vurdering Rutiner Virkemidler Leder og medarbeider i dialog Tillitsvalgt Hjelpemidler Tilrettelegging NAV Individuell oppfølgingsplan Folketrygdlov Arbeidsmiljølov

Gjennomføre en oppfølgingssamtale

Hva er oppfølgingssamtalen? En godt forberedt, systematisk og personlig oppfølgings- samtale mellom leder og medarbeider Bestående av: Forberedelser Invitasjon Samtale Oppfølging

Forberedelse – Hva er dine viktigste utfordringer? Hvilke snubletråder pleier du å snuble i? Hva gruer du deg mest til? Hvilket forhold/holdning har du til den du skal samtale med? Hvilken type samtale er dette? (sykefravær, AKAN, Personal) Historikk

Case Ola kommer for seint på jobb. I garderoben blir han møtt av sin leder som påpeker at han åpenbart er i bakrus. Ola avviser dette blankt.

Invitere til oppfølgingssamtalen Invitasjon eller innkalling? - skal si noe om leders forventninger til samtalen - skal oppmuntre til medvirkning fra medarbeider Skal den være skriftlig eller muntlig? Hvor skal samtalen holdes?

Samtaleguiden, 3 kjernespørsmål: Hvordan er arbeidsdagen? Er det forhold som bør og kan endres? Hva er vi enige om?

Vanlige utfordringer ved slike samtaler Å holde fokus på arbeidsmuligheter, unngå å spørre om sykdom og diagnose Å få en felles forståelse av situasjonen/behovet Å søke individuelle løsninger, ikke standardiserte

Hva betyr det å være løsningsfokusert? Problemfokusering Beskrive frustrasjoner Bevissthet på hva som gikk galt Analyse av problem Forklare forverring Fokusere på svakheter og feil/fiaskoer Legge skyld på dem som er ansvarlig for problemet Løsningsfokusering Beskrive ønsker og mål Bevissthet på hva man har lykkes med Analyse av fremskritt Forklare siste forbedring Fokusere på styrker og ressurser Takke de som har bidratt til fremgang

Lytte?

Modell for dialog Åpne Lukke Lukke Åpne Innledning Tiltak Kartlegging Løsningsfase Avtaleetablering beskrivelse/ refleksjon 21

Tilrettelegging kan være: Midlertidig eller permanent Fysisk/ergonomisk Psykososialt Organisatorisk Unngå ”ergonomifella” 22

Oppfølgingsplan Minimumskrav: Vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver og arbeidsevne Aktuelle tiltak på arbeidsplassen i arbeidsgivers regi Tiltak som har vært gjennomført i arbeidsgivers regi Behov for bistand Plan for videre oppfølging

Oppgave: Lag en oppfølgingsplan

Oppfølgingen videre Er planlagte tiltak gjennomført ? Evaluering av iverksatte tiltak Vurdere om andre tiltak er nødvendige og hensiktsmessige Jevnlig kontakt – minst 1 gang i md.

Oppsummering Bestående av: En godt forberedt, systematisk og personlig oppfølgings- samtale mellom leder og medarbeider som resulterer i en IOP. Bestående av: Forberedelser Invitasjon Samtale Oppfølging

Må det være så komplisert da?!

Kontaktinformasjon NAV Arbeidslivssenter Oslo Telefon: 2106 7650 PB 326 Alnabru, 0614 Oslo Telefon: 2106 7650 E-post: iakompetanse.oslo@nav.no www.nav.no/oslo

Huskeliste for samtalen Vedlegg Huskeliste for samtalen Eksempler på spørsmål Lovhensvisninger 29

Huskeliste til samtalen: Planen ferdig skrevet innen 4 uker. Skal sendes sykmelder etter ny IA – avtale. Sørge for god og trygg stemning. Gi den sykmeldte anledning til å forberede seg på temaer som leder tar opp. Legg vekt på å tilrettelegge for snarest mulig tilbakeføring, funksjon og mestring. Orientere om retten til å ha tillitsvalgt/verneombud med i samtalen. Gjør oppmerksom på at det skrives referat, forklar hensikten med referatet, og at det skal godkjennes av medarbeider. Tilrettelegg for dialog, ta ikke opp diagnose. Spør om sykdommen er arbeidsrelatert, eller om arbeidet opprettholder plage/sykdom. ”Mener du selv at noe kan tilrettelegges/endres for å komme tilbake i arbeid?” La medarbeider selv bidra aktivt for å finne alternative løsninger til passivitet. Gi konkrete forslag til arbeidstrening, arbeidsoppgaver, samarbeid eventuelt med BHT, NAV Trygd/arbeid og primærhelsetjeneste. 30

Huskeliste til samtalen (fortsettelse): Sjekk om medarbeider har den støtte fra helsetjenesten som vedkommende mener er viktig for å bli frisk igjen. Ved tilrettelegging av arbeid er planer, milepæler og realistiske mål viktigst. Pass på å informere avdelingen, men husk også taushetsplikten. Fortell om viktigheten av jevnlig kontakt og avklar hvordan. f.eks komme på fredagskaffe selv om man er sykmeldt. Avslutt samtalen med avtale om neste kontakt/samtale 31

Eksempler på gode spørsmål: hva er vi enige om og ev. hva er vi IKKE enige om hvordan ser du på egen situasjon nå? hva begrenser deg i forhold til arbeid? sjekk ut - ”forstår jeg deg riktig hvis…”, ”kan du si noe mer…” hva kan du selv gjøre? hva oppnår du ved å gjøre………… hva hindrer deg i å gjøre……….. hvordan mener du vi kan bidra? hva skjer, som gjør at du tror det vil være en bedring om X uker? hva gjør du dersom endringen ikke skjer? hvordan ser du for deg veien videre?

Arbeidsmiljøloven § 4-6 Arbeidsgivers plikter Arbeidsgiver skal i samråd med arbeidstaker utarbeide oppfølgingsplan for tilbakeføring til arbeid … Arbeidet med oppfølgingsplan skal senest påbegynnes når arbeidstaker har vært helt eller delvis borte fra arbeidet i seks uker. …. 33

Folketrygdloven § 25. 2 En arbeidsgiver plikter etter krav fra Arbeids- og velferdsetaten å utlevere oppfølgingsplanen som skal utarbeides etter arbeidsmiljøloven § 4 -6. Arbeidsgiver har plikt til å utlevere oppfølgingsplanen etter krav fra NAV Trygd. Dersom arbeidsgiver ikke etterkommer dette kravet, kan det ilegges tvangsmulkt 34

Arbeidsmiljøloven § 2-3 Arbeidstakers medvirkningsplikt Arbeidstakere som er helt eller delvis borte fra arbeidet på grunn av ulykke, sykdom, slitasje e.l. skal medvirke ved utarbeiding og gjennomføring av oppfølgingsplaner 35

Folketrygdloven § 8. 8 Medlemmet har plikt til å gi opplysninger til arbeidsgiveren og Arbeids- og velferdsetaten om egen funksjonsevne og bidra til at hensiktsmessige tiltak for å tilrettelegge arbeidet blir utredet og iverksatt 36

Folketrygdloven § 8. 8 fortsetter … Retten til sykepenger faller bort dersom medlemmet uten rimelig grunn nekter å gi opplysninger som nevnt i første ledd, eller uten rimelig grunn nekter å ta imot tilbud om behandling, rehabilitering, tilrettelegging av arbeid eller yrkesrettet attføring 37