Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad (avd.leder/lærer)
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Nordberg skole Elevråd Bygd i 1997 Kompaktskole 580 elever Ca. 55 ansatte 39 pedagogiske årsverk elever i hver klasse
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevmedvirkning på Nordberg Kultur for tilbakemelding og vurdering Elevmedvirkning - åpenhet! Elevsamtaler Egenvurdering, kameratvurdering Mål på tavla for hver økt Arbeidsplan og studietid Kommunikasjonsmøte mellom lærere og elever Vurdering av lærere Trinnmøter/innhold elevrådsfaget
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Målet er at elevene er med på å lage arbeidsplaner i de ulike fagene å bestemme hvilke emner som skal vektlegges å velge bruken av arbeidsmåter å velge vurderingsformer å lage vurderingskriterier å plassere prøver/innleveringer/ fremføringer
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen Forberedt samtale mellom elev og kontaktlærer med fast struktur Om elevenes skole- og læringssituasjon Del av Nordberg skoles vurderings- og veiledningsarbeid Skal gi eleven økt innflytelse på egen arb.situasjon og fremme læring og utvikling hos eleven Eleven er hovedpersonen i sin egen læring!
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Gjennomføringen Ulikt innhold for de ulike trinnene Kontaktlærer og elev – skal føre til trygghet og åpenhet 3 ganger i året (i forkant av utv.samtale) Felles forståelse for innholdet i samtalen Både lærer og elev er godt forberedt Lærer noterer punkter som brukes i neste samtale (enighet om disse)
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Mål for samtalen Kartlegging/tilpasset opplæring – underveisvurdering/tilbakemeldinger Elevene skal være aktive i vurderingen av eget arbeid Elevene skal lære å ta medansvar for sin egen utvikling (faglig og sosial) Enighet om mål for utvikling, oppfølging og forbedring Tilbakemelding til lærer (viktig!)
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole ”Den gode lærer” i elevsamtalen (rollespill) Eleven må være komfortabel i situasjonen - mulig å velge lærer Eleven subjekt – ikke objekt Likeverdighet (respekt/tillit) Ta eleven på alvor Still gode spørsmål Vær forberedt Gi positive tilbakemeldinger
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Vær en aktiv lytter La eleven styre samtalen dersom eleven ønsker det Gi eleven mulighet til å si sin egen mening Svar ærlig – gi ærlige svar/ tilbakemeldinger
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Tips til lærerne Øve på samtaler med kollegaer Be om veiledning (skolevandring?) Trene med elevene i f.eks elevrådstimene Gå gjennom malen i klassen Vær tydelig på hva som er målene Utsett samtalene hvis du har en dårlig dag Bruk mappe Vis at elevene kan stole på deg!