Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Samarbeid mellom skole og hjem
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Begby skole har forsøkt å se på elevvurdering fra 1. – 10.trinn
Kroppsøvingsdidaktikk
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vurdering for læring på Linderud skole
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
VURDERING.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
ELEVMEDVIRKNING.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Vurdering for læring.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lokal arbeidstidsavtale
Lyshovden Oppveksttun!
Velkommen til et nytt skoleår!
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
PEL-eksamen Glu 5-10.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Fra kunnskap til handling
Vurdering og undervisning
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad (avd.leder/lærer)

Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Nordberg skole Elevråd Bygd i 1997 Kompaktskole 580 elever Ca. 55 ansatte 39 pedagogiske årsverk elever i hver klasse

Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevmedvirkning på Nordberg Kultur for tilbakemelding og vurdering Elevmedvirkning - åpenhet! Elevsamtaler Egenvurdering, kameratvurdering Mål på tavla for hver økt Arbeidsplan og studietid Kommunikasjonsmøte mellom lærere og elever Vurdering av lærere Trinnmøter/innhold elevrådsfaget

Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Målet er at elevene er med på å lage arbeidsplaner i de ulike fagene å bestemme hvilke emner som skal vektlegges å velge bruken av arbeidsmåter å velge vurderingsformer å lage vurderingskriterier å plassere prøver/innleveringer/ fremføringer

Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen Forberedt samtale mellom elev og kontaktlærer med fast struktur Om elevenes skole- og læringssituasjon Del av Nordberg skoles vurderings- og veiledningsarbeid Skal gi eleven økt innflytelse på egen arb.situasjon og fremme læring og utvikling hos eleven Eleven er hovedpersonen i sin egen læring!

Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Gjennomføringen Ulikt innhold for de ulike trinnene Kontaktlærer og elev – skal føre til trygghet og åpenhet 3 ganger i året (i forkant av utv.samtale) Felles forståelse for innholdet i samtalen Både lærer og elev er godt forberedt Lærer noterer punkter som brukes i neste samtale (enighet om disse)

Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Mål for samtalen Kartlegging/tilpasset opplæring – underveisvurdering/tilbakemeldinger Elevene skal være aktive i vurderingen av eget arbeid Elevene skal lære å ta medansvar for sin egen utvikling (faglig og sosial) Enighet om mål for utvikling, oppfølging og forbedring Tilbakemelding til lærer (viktig!)

Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole ”Den gode lærer” i elevsamtalen (rollespill) Eleven må være komfortabel i situasjonen - mulig å velge lærer Eleven subjekt – ikke objekt Likeverdighet (respekt/tillit) Ta eleven på alvor Still gode spørsmål Vær forberedt Gi positive tilbakemeldinger

Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Vær en aktiv lytter La eleven styre samtalen dersom eleven ønsker det Gi eleven mulighet til å si sin egen mening Svar ærlig – gi ærlige svar/ tilbakemeldinger

Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Tips til lærerne Øve på samtaler med kollegaer Be om veiledning (skolevandring?) Trene med elevene i f.eks elevrådstimene Gå gjennom malen i klassen Vær tydelig på hva som er målene Utsett samtalene hvis du har en dårlig dag Bruk mappe Vis at elevene kan stole på deg!