Melding om aktivitet og kvalitet i videregående opplæring 2009 1Asbjørn Skogum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
Læring på arbeidsplassen
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Individuell vurdering
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Rådgiversamlingen høsten 2009
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rogaland Fylkeskommune
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Lærekandidatordningen
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Utskrift av presentasjonen:

Melding om aktivitet og kvalitet i videregående opplæring Asbjørn Skogum

Noen punkter fra meldinga  Elevenes motivasjon på skolen har økt  Fraværet har gått ned  Drop-out siste skoleår har gått ned  Fokus på samarbeid skole - lærebedrift  93,5% fikk 1. valget under inntaket  Antall elever er økt med 108  Kvalitetssystemet har fått innhold 2Asbjørn Skogum

40 mål i RHP 2009 knyttet til vgo – 5 mål er løftet opp  Andel elever i Oppland som fullfører og består videregående opplæring er høyere enn landsgjennomsnittet.  Utvikle og benytte planlagte opplæringsløp som sikter mot kompetanse på lavere nivå for de som ikke har forutsetning for full kompetanse.  Elever/lærlinger i Oppland deltar aktivt i å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere læringsarbeid for å sikre god medvirkning i læringsprosessen.  IKT brukes til å gi elever digital kompetanse og mer variert og motiverende opplæring.  Arbeidsliv og skole samarbeider målrettet om den 4-årige yrkesopplæringen. 3Asbjørn Skogum

Drop-out i prosent - utvikling Korrigert for de som har skiftet skole er snitt 3,6% 4Asbjørn Skogum

Læringsresultatetet måles i  fullføringsgrad i skoleopplæring  bestått fagprøve i bedriftsopplæring  gir mange muligheter for karaktersammenstillinger 5Asbjørn Skogum

6

Utfordringene - dialog med grunnskolene  Elever med store faglige hull  Høyt fravær  Fritak i fag – særlig engelsk  Manglende motivasjon hos elever  Informasjon og kunnskap om elevene  Grunnkompetanse – realistisk mål for flere 7Asbjørn Skogum

Resultat etter 1. år i vgo Variasjon mellom skolene 70 – 91% Variasjon mellom skolene 4 – 21% Variasjon mellom skolene 0 – 9% Resultat etter 1. år i vgo (3 årskull) 8Asbjørn Skogum

Fullføring SSB – elever startet vgo. i 2003 TotaltYrkesfag Fullført og bestått etter 5 år67%56% Fortsatt i vgo. etter 5 år6%8% Gjennomført – ikke bestått8% Sluttet under vegs/ Elever med individuell oppl.plan19%28% 9Asbjørn Skogum

Hovedutfordringene framover  Flere må fullføre yrkesfag  Tidlig innsats – økt samarbeid med grunnskolen  Elevmedvirkning – øke elevenes engasjement ytterligere  Kunnskap, kompetanse og engasjement i skolen 10Asbjørn Skogum

RHP - Politiske resultatmål i Oppland Andel elever i Oppland som fullfører og består videregående opplæring er høyere enn landsgjennomsnittet Utvikle og benytte planlagte opplæringsløp som sikter mot kompetanse på lavere nivå for de som ikke har forutsetning for full kompetanse Lærere og rådgivere i grunnskolen er godt kjent med ordninger for kompetanse på lavere nivå Økt andel av elever benytter seg av muligheten til å søke kompetanse på lavere nivå Innføre og evaluere praksisbrev som søkbart tilbud Gode overgangsrutiner mellom skoleslag og ut i bedrift videreutvikles Arbeidsliv og skole samarbeider målrettet om den 4-årige yrkesopplæringen 11Asbjørn Skogum

12 Samarbeid Skole/arbeidsliv. En fungerende bro – har to ender! Asbjørn Skogum

Alternative opplæringsløp i fag- og yrkesopplæring Benyttes dette i stor nok grad?? 13Asbjørn Skogum

Kunnskap om ulike modeller Informere om ulike alternative opplæringsløp Praktiske eksempler Få innspill til vårt felles arbeid videre 14Asbjørn Skogum

Kvalitetssikring svikter i skolen ”…90 prosent av skoleeierne oppfylte ikke kravene om tilpasset opplæring og spesialundervisning. 2006: 70 prosent av kommunene manglet interne kontrollsystemer som sikrer at elevenes rettigheter i grunnskolen følges opp….” Sitat fra Aftenposten Asbjørn Skogum

Utdanningslinja – jobb nr. 1 St.meld. Nr. 44 Kompetanse for framtida Utdanning som nøkkelen til deltakelse i arbeidsliv og samfunnsliv Redusere sosiale forskjeller 16Asbjørn Skogum

Søker til lærekontrakt som tømrer Er dette riktig innsøking?? 17Asbjørn Skogum

18Asbjørn Skogum

Ulike typer alternative opplæringsløp Planlagt Vg3LærekandidatPraksisbrev Typiske trekk ved kandidaten Elev med ungdomsrett fra Vg2 – yrkesfag Innsøkt etter individuell vurdering Elev som ikke kan være lærekandidat eller lærling Elev med ungdomsrett fra Vg2 – yrkesfag Kandidaten skal ha mål om å oppnå kompetanse for å utøve et yrke, også utenfor lærebedriften Elev fra grunnskolen med ungdomsrett på Vg1 – yrkesfag Praktisk og faglig dyktig Skoletrøtt Elev med ungdomsrett på Vg1 – yrkesfag (praksisbrev brukt som en metode) LæreplanUtvalgte mål fra læreplanen til Vg3- opplæring i bedrift Egen godkjent forsøkslæreplan se link: LæreplanerLæreplaner Overordnet ansvarVideregående skoleGodkjent lærebedrift SluttkompetanseKompetansebevis Praksisbrev OpplæringstidEtt skoleårTo år i godkjent lærebedrift (ett års opplæring og ett års verdiskaping) To år - skole/bedrift (norsk, matematikk og samfunnsfag i skole, praksis i godkjent lærebedrift) 19Asbjørn Skogum

Søkning alternative opplæringsløp 2009 Nb! Lærekandidater søkt pr fra VGS: 19 stk Løpende Opplæringskontrakter pr Løpende Opplæringskontrakter pr Opplæringskontrakter godkjent fra Opplæringskontrakter godkjent fra Lærekandidat Planlagt vg Praksisbrev 0 0 Sum Asbjørn Skogum

Hvordan jobbes det internt hos FOS? Felles årshjul videre til årshjul for vgs Dialog med vgs om planlagte opplæringsløp for den enkelte elev –Rapportering til Inntakskontoret Felles vurdering/vedtak av reelle søkere til lærling/alternative opplæringsløp 21Asbjørn Skogum

Veilede inn i, og ta i bruk alternative opplæringsløp Påstander: Alternative opplæringsløp er å oppfatte som en variant av tilpasset opplæring Unnlate å gi noen utdanning med reduserte læreplaner –Det samme som ikke gi tilpasset opplæring etter forutsetninger for den enkelte elev Å veilede ungdom uten forutsetninger mot full studie- eller yrkeskompetanse –Bidrar til å skape større ulikheter i vårt samfunn 22Asbjørn Skogum

Hindringer alternative opplæringsløp Begrepet ”Kompetanse lavere nivå” – erstattes av grunnkompetanse Kunnskap om ulike alternative opplæringsløp – hva passer for den enkelte? Kunnskap om mulighet for å oppnå ordinært fagbrev på noe sikt Tidlig info til enkelte elev/foresatte 23Asbjørn Skogum

Kontaktinformasjon: Lærekandidater: Helene Ruud Lunner Planlagt Vg3: Anne Stensgård Praksisbrev: Signe Storødegård Stubbrud Søknadsskjema 24Asbjørn Skogum

Til ettertanke … Om jeg lykkes i å f ø re et menneske mot et bestemt m å l, M å jeg f ø rst m ø te dette menneske der det er, Og begynne der! Den som ikke gj ø r det, Lurer seg selv n å r han tror at han Kan hjelpe andre. S ø ren Kirkegaard 25Asbjørn Skogum