MINORITETSSPRÅKLIGE I GRUNNSKOLEN I TRONDHEIM KOMMUNE (GSI, oktober 2008) 1421 norsk-2 elever fra 65 språk ved 59 skoler. 1214 får morsmål Store språkgrupper er: Vietnamesisk 119, kurdisk 187 og somalisk 95 32 språkgrupper har 5 eller mindre enn 5 elever 16 barn bor i asylmottak Trondheim har 6 skoler med mottaksgrupper En gruppe illiterate elever ved Ila skole 583 elever har lese- og skriveopplæring på sitt morsmål 632 elever får tospråklig fagopplæring på morsmål 69 elever fra 8 språkgrupper tar morsmålet sitt som 2.fremmedspråk Hjemmeskolene med mange minoritetsspråklige og tospråklig opplæring: THIS 71, Tonstad 65, Kolstad 66, Flatåsen 54 04.04.2017
Mottaksskolene- personalansvar, koordinering og veiledning Mottaksskolene har ansvar for: Veiledning for tospråklig opplæring (3x20%) og (3x15%) morsmålslærere, norsk-2 lærere, hjemmeskoler Koordinering av tospråklige lærere (særordning for administrasjon) - Studiedager for tospråklige lærere (skolestart, i løpet av skoleåret) - Organisering av tilbudet (lese- og skriveopplæring, tospråklig fagopplæring eller morsmål som andrefremmedspråk * - Hvor undervisningen skal bli organisert - hvilken skole ved - Transport av elever, (buss og taxi) - Timeplan for tospråklige lærere Personalansvar for 92 morsmålslærere, ca. 20 språk/skole 04.04.2017
Minoritetsspråklige barn og unge i en mottaksfase, ressurser Fra 1 til 6 elever i mottaket utløser 0,5 stilling Fra 7 til 12 elever: 1 stilling 13 - 18 elever = lærer + 0,5 assistent 19 - 24 elever = 1 lærer. og 1 assistent 25 - 30 elever = 2 lærer. og 0,5 ass. 31 - 36 = 2 lærere og assistent stilling 37 - 42 = 3 lærere Mottakslærer tildeles tid til rådgiving, kontakt med klassestyrere og tospråklige lærere (kontaktlærer ressurs) 04.04.2017
Personalansvarlige skoler språkfordeling Ila skole Saupstad skole Kattem skole Albansk Badini Amharisk Arabisk B-K-S Bojdpuri Asyrisk Bulgarsk Estlandsk Azerisk Dinka Hindi Bengali Ewe Islandsk Dari Finsk Japansk Engelsk Fransk Latvisk Gresk Italiensk Lituansk Indonesisk Kirundi Oromo Kantonesisk Kurmanchi Parsto Kinesisk Mende creo Polsk Nepalesisk Mongolsk Sinhala Persisk / Farsi Nederlandsk Spansk Portugisisk Punjabi Tamilsk Somalisk Rumensk Tigrina Tagalog Russisk Tsjetsjensk Thai Sorani Urdu Tsjekkisk Swahili Vietnamesisk Tysk Twi Tyrkisk 04.04.2017
Veiledning: skoleåret 2008 – 2009 Ila skole Kattem skole Saupstad skole Toril Haugseth Mari Alterskjær Erik Amundsen Berg Hårstad Kolstad Bispehaugen Nypvang Romulslia Byåsen Okstad Stavset Eberg Åsheim B Hallset Kalvskinnet Breidablikk Dalgård Lilleby Nardo Brundalen Nyborg Nidarvoll Charlottenlund B Åsveien Solbakken Vikåsen Singsaker Steindal Åsvang Strindheim Utleira Ranheim Huseby skole: Merethe Ødegård Tonstad Flatåsen Ugla Selsbakk Rosten Sjetne Stabbursmoen Spongdal Rosenborg skole: Inge Maalø Lade Hoeggen Charlottenlund U Blusuvoll Markaplassen Sunnland Åsheim skole Inger Hilstad Veileder videregående skoler 04.04.2017
Minoritetsspråklige barn og unge i en mottaksfase Mottakskolene Mottakselever er elever som kommer til en mottaksskole i løpet av skolealderen og får opplæring tilpasset minoritetselevenes forutsetninger. OPPLÆRINGEN I- OG PÅ NORSK OG I- OG PÅ MORSMÅL Mottakselever har: tilhørighet til trinnet fra 1. skoledag, og de begynner med en del av undervisningen sammen med sine medelever (gym, kunst og håndverk) fortest mulig En del av undervisningen (grunnleggende norsk og tospråklig fagopplæring på norsk) tilbys i egne grupper (mottaksgruppa). Hvor mange timer kan det bli? En del av undervisningen kan bli tilrettelagt som tospråklig fagopplæring på morsmål (hvor mye?) Undervisning i morsmålsopplæringen (lese- og skriveopplæring og morsmål som andrefremmedspråk) i egne språkgrupper 04.04.2017
Minoritetsspråklige barn og unge i en mottaksfase Etter at eleven blir overført til klassen, hun/han kan få: - Særskilt norskopplæring (særskilt tilrettelagt opplæring i norsk og tospråklig fagopplæring på norsk) - Morsmålsopplæring (opplæring i og på morsmålet) Etter at læreren vurderer at eleven fungerer bra i klassen (kartlegging) da overføres eleven til hjemmeskolen. Viktig er å huske at eleven kan ha både særskilt tilrettelagt norsk, (grunnleggende norsk?) tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring på hjemmeskolen. Prinsipielt sett en elev kan bli i mottaket opp til et år, men det kan bli unntak også. 04.04.2017
Sørnett, 20.11.08 Kristiansands barnehager i toppen Oversikt over de ti største byene med minoritetsspråklige barn i barnehager: Byer: Prosent: Trondheim 62% Drammen 61% Kristiansand 61% Fredrikstad 50,1% Oslo 48,14% Bærum 46% Stavanger 44,4% Sandnes 43% Bergen 41,4% Tromsø 40,4% 04.04.2017
SPRÅKSTIMULERING FOR BARN I FØRSKOLEALDER Antall barn i BHG har økt fra desember 03 til desember 2008 (fra 301 – 787 minoritetspråklige barn) Omfang av 5-åringer har gått slik: fra 56 eller fra 34% til full dekning. I dag er ingen femåringer uten språkopplæringen Språkopplæring i og på norsk ca. 580 barn Ekstra tospråklig assistanse: 2003 for 140 barn 2008 for ca. 18 barn 2009 for 2 barn (opplæring i morsmål) Språkopplæring i åpen barnehage – 60 barn BFT, språkkartlegging av alle 4-åringer Kompetanseheving hos ansatte i barnehager – kommunen, Fylkesmannen i ST, DMM og NAFO 04.04.2017
EKSTRA TILTAK I SKOLEN Morsmål som andre fremmedspråk Morsmål som andrespråk Leksehjelp Samarbeid med foreldre, Nattergalen, ICPD LÆREMIDLER, bok ”Bli med” og midler for tospråklig fagopplæring på ungdomstrinnet Kompetanseheving – tospråklige lærere benyttes for morsmål- og tospråklig fagopplæring, språkkartlegging og språkstimulering i barnehagen, morsmål som andrefremmedspråk, tospråklig fagopplæring ved to videregående skoler og i voksenopplæringen Stipendordning: statligstipend, og kommunen støtter alle tospråklige lærere som tar etterutdanning til å få formell kompetanse 04.04.2017
Trondheim kommune I 2006 satt Kommunen i gang tiltak for å bedre oppvekstvilkår for barn (familier med barn) under en asylsøknadsperiode Nye tiltak i 2007/08: effektivisering, omstilling, innsparing, (kommunal andel lavest mulig) Ny læreplan for minoritetsspråklige (grunnleggende norsk og læreplan i morsmål) Evaluering av tilbudet i en mottaksfase, våren 2008: opptaksgrensene knyttet til den enkelte mottaksskole oppheves og ressursene utnyttes mest mulig rasjonelt 04.04.2017