1421 norsk-2 elever fra 65 språk ved 59 skoler får morsmål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Foreldre som en reell ressurs
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Samiskopplæring i Nordland
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
NAFO prosjektet og tospråklig opplæring
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
PERSONALET PÅ PÅ DEICHMAN I 2012 Mark Twain (1835 – 1910): «Det er tre typer løgner; løgn, forbannet løgn, og statistikk.»
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Undersøkelse om svømmedyktighet 2003
Overgangsprosjektet NY GIV
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Tiller videregående skole
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Stockholm 24. august 2009 Florentino Bulnes© Bergen kommune 1 MORSMÅLSOPPLÆRING FOR SPRÅKLIGE MINORITETER I BERGEN KOMMUNE.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
PLANER FOR ELDREOMSORGEN I BERGEN
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Liten skole, stort hjerte.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Utskrift av presentasjonen:

MINORITETSSPRÅKLIGE I GRUNNSKOLEN I TRONDHEIM KOMMUNE (GSI, oktober 2008) 1421 norsk-2 elever fra 65 språk ved 59 skoler. 1214 får morsmål Store språkgrupper er: Vietnamesisk 119, kurdisk 187 og somalisk 95 32 språkgrupper har 5 eller mindre enn 5 elever 16 barn bor i asylmottak Trondheim har 6 skoler med mottaksgrupper En gruppe illiterate elever ved Ila skole 583 elever har lese- og skriveopplæring på sitt morsmål 632 elever får tospråklig fagopplæring på morsmål 69 elever fra 8 språkgrupper tar morsmålet sitt som 2.fremmedspråk Hjemmeskolene med mange minoritetsspråklige og tospråklig opplæring: THIS 71, Tonstad 65, Kolstad 66, Flatåsen 54 04.04.2017

Mottaksskolene- personalansvar, koordinering og veiledning Mottaksskolene har ansvar for: Veiledning for tospråklig opplæring (3x20%) og (3x15%) morsmålslærere, norsk-2 lærere, hjemmeskoler Koordinering av tospråklige lærere (særordning for administrasjon) - Studiedager for tospråklige lærere (skolestart, i løpet av skoleåret) - Organisering av tilbudet (lese- og skriveopplæring, tospråklig fagopplæring eller morsmål som andrefremmedspråk * - Hvor undervisningen skal bli organisert - hvilken skole ved - Transport av elever, (buss og taxi) - Timeplan for tospråklige lærere Personalansvar for 92 morsmålslærere, ca. 20 språk/skole 04.04.2017

Minoritetsspråklige barn og unge i en mottaksfase, ressurser Fra 1 til 6 elever i mottaket utløser 0,5 stilling Fra 7 til 12 elever: 1 stilling 13 - 18 elever = lærer + 0,5 assistent 19 - 24 elever = 1 lærer. og 1 assistent 25 - 30 elever = 2 lærer. og 0,5 ass. 31 - 36 = 2 lærere og assistent stilling 37 - 42 = 3 lærere Mottakslærer tildeles tid til rådgiving, kontakt med klassestyrere og tospråklige lærere (kontaktlærer ressurs) 04.04.2017

Personalansvarlige skoler språkfordeling Ila skole Saupstad skole Kattem skole Albansk Badini Amharisk Arabisk B-K-S Bojdpuri Asyrisk Bulgarsk Estlandsk Azerisk Dinka Hindi Bengali Ewe Islandsk Dari Finsk Japansk Engelsk Fransk Latvisk Gresk Italiensk Lituansk Indonesisk Kirundi Oromo Kantonesisk Kurmanchi Parsto Kinesisk Mende creo Polsk Nepalesisk Mongolsk Sinhala Persisk / Farsi Nederlandsk Spansk Portugisisk Punjabi Tamilsk Somalisk Rumensk Tigrina Tagalog Russisk Tsjetsjensk Thai Sorani Urdu Tsjekkisk Swahili Vietnamesisk Tysk Twi   Tyrkisk 04.04.2017

Veiledning: skoleåret 2008 – 2009 Ila skole Kattem skole Saupstad skole Toril Haugseth Mari Alterskjær Erik Amundsen Berg Hårstad Kolstad Bispehaugen Nypvang Romulslia Byåsen Okstad Stavset Eberg Åsheim B Hallset Kalvskinnet Breidablikk Dalgård Lilleby Nardo Brundalen Nyborg Nidarvoll Charlottenlund B Åsveien Solbakken Vikåsen Singsaker Steindal Åsvang Strindheim Utleira Ranheim Huseby skole: Merethe Ødegård Tonstad Flatåsen Ugla Selsbakk Rosten Sjetne Stabbursmoen Spongdal Rosenborg skole: Inge Maalø Lade Hoeggen Charlottenlund U Blusuvoll Markaplassen Sunnland Åsheim skole Inger Hilstad Veileder videregående skoler 04.04.2017

Minoritetsspråklige barn og unge i en mottaksfase Mottakskolene Mottakselever er elever som kommer til en mottaksskole i løpet av skolealderen og får opplæring tilpasset minoritetselevenes forutsetninger. OPPLÆRINGEN I- OG PÅ NORSK OG I- OG PÅ MORSMÅL Mottakselever har: tilhørighet til trinnet fra 1. skoledag, og de begynner med en del av undervisningen sammen med sine medelever (gym, kunst og håndverk) fortest mulig En del av undervisningen (grunnleggende norsk og tospråklig fagopplæring på norsk) tilbys i egne grupper (mottaksgruppa). Hvor mange timer kan det bli? En del av undervisningen kan bli tilrettelagt som tospråklig fagopplæring på morsmål (hvor mye?) Undervisning i morsmålsopplæringen (lese- og skriveopplæring og morsmål som andrefremmedspråk) i egne språkgrupper 04.04.2017

Minoritetsspråklige barn og unge i en mottaksfase Etter at eleven blir overført til klassen, hun/han kan få: - Særskilt norskopplæring (særskilt tilrettelagt opplæring i norsk og tospråklig fagopplæring på norsk) - Morsmålsopplæring (opplæring i og på morsmålet) Etter at læreren vurderer at eleven fungerer bra i klassen (kartlegging) da overføres eleven til hjemmeskolen. Viktig er å huske at eleven kan ha både særskilt tilrettelagt norsk, (grunnleggende norsk?) tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring på hjemmeskolen. Prinsipielt sett en elev kan bli i mottaket opp til et år, men det kan bli unntak også. 04.04.2017

Sørnett, 20.11.08 Kristiansands barnehager i toppen Oversikt over de ti største byene med minoritetsspråklige barn i barnehager: Byer: Prosent: Trondheim 62% Drammen 61% Kristiansand 61% Fredrikstad 50,1% Oslo 48,14% Bærum 46% Stavanger 44,4% Sandnes 43% Bergen 41,4% Tromsø 40,4% 04.04.2017

SPRÅKSTIMULERING FOR BARN I FØRSKOLEALDER Antall barn i BHG har økt fra desember 03 til desember 2008 (fra 301 – 787 minoritetspråklige barn) Omfang av 5-åringer har gått slik: fra 56 eller fra 34% til full dekning. I dag er ingen femåringer uten språkopplæringen Språkopplæring i og på norsk ca. 580 barn Ekstra tospråklig assistanse: 2003 for 140 barn 2008 for ca. 18 barn 2009 for 2 barn (opplæring i morsmål) Språkopplæring i åpen barnehage – 60 barn BFT, språkkartlegging av alle 4-åringer Kompetanseheving hos ansatte i barnehager – kommunen, Fylkesmannen i ST, DMM og NAFO 04.04.2017

EKSTRA TILTAK I SKOLEN Morsmål som andre fremmedspråk Morsmål som andrespråk Leksehjelp Samarbeid med foreldre, Nattergalen, ICPD LÆREMIDLER, bok ”Bli med” og midler for tospråklig fagopplæring på ungdomstrinnet Kompetanseheving – tospråklige lærere benyttes for morsmål- og tospråklig fagopplæring, språkkartlegging og språkstimulering i barnehagen, morsmål som andrefremmedspråk, tospråklig fagopplæring ved to videregående skoler og i voksenopplæringen Stipendordning: statligstipend, og kommunen støtter alle tospråklige lærere som tar etterutdanning til å få formell kompetanse 04.04.2017

Trondheim kommune I 2006 satt Kommunen i gang tiltak for å bedre oppvekstvilkår for barn (familier med barn) under en asylsøknadsperiode Nye tiltak i 2007/08: effektivisering, omstilling, innsparing, (kommunal andel lavest mulig) Ny læreplan for minoritetsspråklige (grunnleggende norsk og læreplan i morsmål) Evaluering av tilbudet i en mottaksfase, våren 2008: opptaksgrensene knyttet til den enkelte mottaksskole oppheves og ressursene utnyttes mest mulig rasjonelt 04.04.2017