Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Resultatledelse Resultatledelse.
Arbeidsgiverpolitikk1 Grunnlaget for utøvelse av arbeidsgiverrollen.
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Organisasjonsutvikling og lederroller
Politisk styring og organisering
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Visjoner om kommunesamarbeid
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Revidert arbeidsgiverpolitikk Gir Partsammensatt samarbeidsutvalg sin tilslutning til rådmannens forslag?
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Medbestemmelse1 Prinsipper for medbestemmelse for ansatte, tillitsvalgte og vernetjenesten.
Styringsprinsipper Styringssystem
HP MEDARBEIDERNE1 Arbeidsgiverpolitikk - strategier lStyrke kompetanseutvikling og faglighet på alle nivå lTa i bruk uutnyttet arbeidskraft.
HP BISTAND OG OMSORG1 Sektor Bistand og omsorg lDriftsramme ekskl Fornebu lAndel av driftsramme Fornebu lInvesteringsramme.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Kommunen som arbeidsgiver
Nordredkonferansen 2012 Erfaringer
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
KS Arbeidsgiverutvikling Asbjørn L. Stavem Tariffkonferansen 2009.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
1. Virksomhet Samfunnshelse og integrering – etablert Avdelinger: o Integrering og migrasjonshelse o Seniorsentrene o Opptrening og rehabilitering.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Handlingsprogram HP-seminar for formannskapet 11. og 12. mars 2016.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Seksjonskonferansene
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Asker - mulighetenes kommune
HP Sektor organisasjon, styring og utvikling
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Utskrift av presentasjonen:

Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011

Innbyggerne og kommunen Innbyggerne (borger-rollen) Politiske valg Politiske organer Rådmannen Leder-strukturen Administrativt nivå Kommunen Kommunalsjefene Direktørene Tjenestelederne Ansatte Tjenesteyting og forvaltning Innbyggerne (bruker-rollen) 2

Politikk og administrasjon, rådmannens rolle De politiske organene har ansvaret for styring og utvikling av lokalsamfunnet overordnet styring og utvikling av tjenesteyting og forvaltning overordnet utøvelse av arbeidsgiverfunksjonen eierstyring av foretak og selskaper Rådmannen Administrativ toppleder Overordnet / helhetlig strategisk styring og utvikling av organisasjonen, overordnet linjeleder Overordnet / helhetlig strategisk styring og utvikling av tjenester og forvaltning Utøvende arbeidsgiverrolle Beslutningsmyndighet i saker som ikke har prinsipiell betydning Politisk nivå kan likevel kreve alle saker fremlagt Eneansvar overfor politisk nivå 3

Ansvar og fullmakter Direktører Kommunalsjefer Tjenesteledere Overordnet resultatansvar jfr. resultatavtale Overordnet ansvar for utvikling av arbeidsgiverpolitikk og økonomistyring Lønnsforhandlinger på vegne av rådmannen (arbeidsgiverdirektør) Kommunalsjefer Har overordnet resultat-, personal- og økonomiansvar Ansvar for utvikling på programområdet / ansvarsområdet Styrer gjennom resultatavtaler, lederansettelser og tilrettelegging Budsjettansvar for sitt programområde Tjenesteledere Eget tjenestested: Personal-, økonomi-og resultatansvar, delegerte fullmakter Drift og utvikling Programområdet: Felles ansvar for tilbudet til brukerne Styring, utvikling, samordning, felles praksis overfor brukerne, likebehandling, helhet 4

Rådmannens plattform 2010–2013 Kunnskap og utvikling Arbeidsgiverpolitikk Miljø Kvalitet og service

Rådmannens plattform 2010–2013 Kunnskap og utvikling Bærum kommune som organisasjon skal fortsatt preges av høy kompetanse: Organisasjonens evne til omstilling styrkes for å møte usikkerhet og endringer, og ansatte på alle nivå skal vektlegge utvikling, nyskaping og aktivt medarbeiderskap. Bærum kommunes ansatte skal lære av andre og dele egen kunnskap. De skal aktivt oppsøke samhandling med andre, regionalt, nasjonalt og internasjonalt for å bidra med egen og innhente ny kunnskap. Kunnskap skal få konsekvenser, ved at ny kunnskap omsettes til handling

Rådmannens plattform 2010–2013 Arbeidsgiverpolitikk Bærum kommune som organisasjon: Skal være en kompetansekommune som kjennetegnes av god rekruttering og ivaretakelse av ansatte – en arbeidsgiver som er kompetente medarbeideres førstevalg. Skal preges av inkludering og mangfold.

Rådmannens plattform 2010–2013 Miljø Bærum kommune som organisasjon skal ta aktivt ansvar for miljøet ved at: Kommunens virksomhet skal planlegges i et langsiktig miljøperspektiv. Drift av kommunens egen organisasjon skal være i forkant i forhold til å ta miljøhensyn.

Rådmannens plattform 2010–2013 Kvalitet og service Kvalitet i tjenestene skal videreutvikles ved blant annet: Kontinuerlig forbedring av tjenester og prosesser. Styrket dialog og brukermedvirkning. Koordinerte og helhetlige tjenesteforløp i kommunens tjenester, slik at brukerne opplever mest mulig tilpassede og samordnede tjenester. Kommunen skal være pådriver for samhandling og koordinering av tjenester mellom kommuner og ulike forvaltningsnivå.

Gjennomgående målekart Målekartet viser våre felles mål ift. brukere, medarbeidere, læring og fornyelse, økonomi, etikk og internkontroll Nye måleindikatorer som følge av satsning på medarbeiderskap og ny medarbeiderundersøkelse som skal gjennomføres hvert 2. år.

Gjennomgående målekart 2012 Strategiske fokusområder Måleindikatorer Resultatmål Ønsket-nedre Brukere Brukertilfredshet 5,0 – 4,5 Medarbeidere Motiverte medarbeidere, Kollegialt samarbeid, Lederskap 70 - 60 Sykefravær 8,0% – 8,4% Læring og fornyelse Kunnskapsdeling, Ansvarlighet og handlingsevne Økonomi Avvik i forhold til budsjett Mellom 2,5 og – 0,2% Etikk og internkontroll Brukeres opplevelse av etisk standard Medarbeideres opplevelse av etisk standard Kontrollsystemer er etablert 100% - 80% Kontrollsystemene følges opp