Hva er det og hvorfor beskytte det?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Firmanavn og varemerker – status i Norden
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
2005 Intellectual Property Rights o Industrielle rettigheter o Varemerker/domenenavn o Design/mønster o Patenter o Opphaverett.
Beskyttelse av forretningsideer
© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Beskyttelse av forretningsideer Kari Helen Simonsen ONSAGERS AS.
© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Beskyttelse av forretningsideer Kari Helen Simonsen ONSAGERS AS.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
© Patentstyret Varemerke og design Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Juridisk rådgiver Design- og varemerkeavdelingen E-post:
© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post:
Hva er det og hvorfor beskytte det?
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Post 4, sykehuset Levanger
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
LEDIGE LOKALER TIL LEIE PÅ VÆRSTE-OMRÅDET
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Samdata 2012 Somatikk.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Vern av kjennetegn - næringslivets behov Advokat Anna E. Nordbø, NHO. NIR mellomkonferanse 27. mars 2009, København.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Thon Hotel Backlund, Levanger
© copyright all rights reserved Onsagers 2009 Hvordan beskytte din idé? Med immaterielle rettigheter i fokus. Advokat Jette Robsahm, ONSAGERS AS.
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Forbud mot diskriminering: Ulike lover
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo Panterett Våren 2010.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Patenter 17. Januar 2005 G. Lillian Livgard Oslo.
Utskrift av presentasjonen:

Hva er det og hvorfor beskytte det? Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Rådgiver Design- og varemerkeavdelingen E-post: jru@patentstyret.no

Hvorfor varemerke og design? Selve oppfinnelsen beskyttes jo av patentvernet. Finnes det tilleggsverdier? Kan du forhindre at andre snylter på eller ødelegger ditt gode navn og rykte?

Alle gode ting er TRE… Teknikken er patentert Utseendet er designbeskyttet Navnet på produktet er varemerkebeskyttet STARTLOOP AS

Derfor beskytter man industrielle rettigheter Antatt verdi: 70 mrd. USD!!! Utgift ved varemerkeregistrering i Norge: 2300 kroner Samme innhold, økt omsetning med 31% ved innførselen av plastflasken Designregistrering i Norge: 1300 kroner

Merkevare = goodwill Bygges på: Kvalitet (patent) Gjenkjennelighet (varemerke og design) Hvordan sikrer du at goodwillen tilfaller deg? Ikke la andre aktører forveksles med deg Merkevaren er en følelse som må knyttes opp til noe konkret. Varemerker kan vare evig

Hvilke typer varemerker finnes? Kellogg´s Nordea ONCE YOU POP…YOU CAN`T STOP

Hva er felles for disse / hva er et varemerke? Et varemerke er et kjennetegn for varer og eller tjenester som er egnet til å peke ut kommersiell opprinnelse. ”garantifunksjonen”

Hvordan beskytte et varemerke Varemerkeloven gir innehaver en enerett til kommersiell utnyttelse ved: - registrering - innarbeidelse ® / TM ?

Fordeler ved registrering Sikkerheten er stor for at du har en enerett Vern i hele Norge Lite kostnadskrevende Patentstyret overtar noe av den praktiske håndhevelsen av vernet Grunnlag for avtaler (dokumentert rettighet)

Holder det ikke med domene- og foretaksregistrering? Domenenavn: Kun en internettadresse Ingen juridisk enerett slik som varemerke og firma Registrering i register hos NORID for no.domene. Foretaksnavn (firma): Offisielt navn på bedriften Virksomhetens forretningsnavn, andre interesser enn vm. Ingen gransking mot forvekselbare firmanavn. Pga ikke garantifunksjon uten org. nr. Varemerke: Kjennetegn for varer/tjenester Registrering hos Patentstyret gir vern i hele landet Gir et sterkt vern – mot forvekselbare merker Gir også vern mot forvekselbare domeneregistreringer og firmaregistreringer

Hvorfor nektes noen varemerker registrering? 2 hovedgrunner: Pga. manglende særpreg Pga. tidligere registrerte varemerker

Registreringshindring: - manglende særpreg, § 13 Varemerket må ikke bare gi uttrykk for varens/tjenestens: - art - kvalitet - formål - pris - sted eller tid for tilvirkning

Grader av særpreg Swix Godt Brød Baby-dry (bleier)? BioID (biometrisk identifikasjonsutstyr)? Baby-dry (bleier)? Ektemann til leie (vedlikeholdstjenester)? Alfakrøll (frisører/IT-tjenester)? Swix Godt Brød Sterkt Suggestivt Svakt Beskrivende registrerbart ureg.bart

”sterkt”/”svakt” – hva vil det si? Både sterke og svake registrerbare merker har vern Hvor nærme kan andre merker komme uten å være egnet til å forveksles?

Registreringshindring -forvekselbare merker (§ 14) Med en annens navn, firma eller varemerke som er vernet Vurderingstemaet: - hvor like er merkene (kjennetegnslikhet) og - hvor like er varene/tjenestene som merkene gjelder for (vareslagslikhet) Omsetningskretsen Helhetsvurdering

VELUX Forvekselbare merker? Reg. nr. 183965 (kl. 19: bygningsmaterialer) VELUX Reg. nr. 124806 (kl. 19: bygningsmaterialer) Annen avdeling avgjørelse nr. 7049 fra 2001 VELUX rent fantasimerke og særpreget for varene.  Omsetning gjennom selvbetjeningsforretninger bidrar til en mindre merkebevisst kyndig omsetningskrets.  Det søkte merkets figurutforming lite særpreget,

AQUABONA BONAQUA Forvekselbare merker? Reg. nr. 188.534 Begge merker gjelder div varer i klasse 32 BONAQUA Reg. nr. 166.799 Annen avdeling avgj. nr. 7115 Helt på grensen til det beskrivende, nok med visuelle og fonetiske forskjeller til tross for likt assosiasjonsbilde

Andre registreringshindringer i § 14 Strider mot lov, offentlig orden eller er egnet til å vekke forargelse Apotekloven Hakekors, Osama Bin Laden? Er egnet til å villede: BILTILSYNET N.L.C. Nashville Leather Company Villedende fordi innehaver var et tysk selskap Inneholder noe som kan oppfattes som en annens firma, navn eller portrett Drillo-is (oppfattes som Egil Olsen, som gav samtykke)

Etter registrering, pass på varemerket ditt. Kom med protester og innsigelser mot forvekselbare varemerker og firmaer Bruk TM eller ® Unngå degenerering!

Degenerering Hva har skjedd med Thermos Linoleum Rollerblades Kiwi

Design

Hva er design? -”design er en liten lykkeopplevelse” Mette Marit - produktutforming, formgivning Stortinget

Hva er et produkt i lovens forstand? En tekanne Hva er design? Designloven gir beskyttelse for utseende på et produkt. Dvs ”særtrekk” ved produktets utseende. Design gjelder visuelle uttrykk. Det som kan oppfattes visuelt - med synet. Et produkt utseende kan relatere seg til to dimensjonale, så vel som tre dimensjonale utseende. Hva er så sætrekkene ved et produkts utseende? Sofa eks: Sofaens form kan tenkes designbeskyttes. Sofaen farge eller fargesammensetning designbeskyttes. Strukturen på stoffet som benyttes på sofaen kan designbeskyttes. Det er ikke et krav om at utformingen er synlig ved normal bruk. Også innsiden av et produkt, som f. eks innsiden av en sko eller en kjele kan design beskyttes. Unntak: Deler av et design. Hva kan ikke designbeskyttes? Produkter som ikke har et fast utseende (væske, pulver eller lignende) Heller ikke tekniske løsninger eller fremgangsmåter kan designbeskyttes (Patent)

Dekor, ornament, grafisk design

Deler av et produkt? Nakkestøtte Armlene Ryggplate Stolben

Sammenstilling av gjenstander Kilde: Karim Rashid

Design beskytter ikke funksjon

I tillegg til at din design må være et produkt, må: Designen være ”ny” Identisk design ikke tidligere allment tilgjengelig For relevante fagmiljøer innen EØS Unntak: forutsetning om fortrolighet Unntak: ”grace period” Designen må ha ”individuell karakter” Annet helhetsinntrykk enn tidligere tilgjengelig design Frihet i utformingen har betydning

Beskytt helhet og viktige designelementer Sykkelstolen (helheten) Ryggplaten Fotstøtten Hva er nytt? Hamax – Kiss og Sleepy

EKSEMPEL Flaskesaken, eksempel fra 2. Avd. Helhetsutseendet Form Linjer Materiale Graden av frihet Den informerte bruker De tre nederste flaskene til venstre har nok kanskje også vern da??? Kilde: www.bvlgari.com

Han her, har vi vel alle møtt en gang – Kult å bli kopiert, designere (og kanskje den delen av de som heller mot kunstnere) sier dette, men kanskje ikke når de har blitt kopiert Designeren selv bør kanskje nå etter ny lov, være litt mer bevist når han leverer et ”produkt” til en bedrift

Industrielt rettsvern – tre ting på en gang